”Viktigast är att arbetskraften är billig”

Känslorna är upprörda efter gårdagens sändning av Uppdrag granskning. Där beskrevs hur skogsarbetare från Afrika utnyttjas grovt i svenskt skogsbruk. – Jag är inte ett dugg förvånad. Det här lever vi med i den svenska åkeribranschen, kommenterar Transports förbundsordförande Lars Lindgren.

Den svenska åkerinäringen hämtar sedan länge chaufförer med dumpade löner, undermåliga levnadsvillkor, fejkat egenföretagande och tvivelaktiga bemanningsföretag från länder i Östeuropa. Det leder till osund konkurrens, beskriver Lars Lindgren.

– Skillnaden i tv-programmet var att arbetarna kom från Kamerun i Afrika. Tidigare har vi också sett hur bärplockare från Thailand och byggjobbare från andra låglöneländer utnyttjas och tvingas leva under vidriga villkor.

Attityden bland arbetsgivare på den svenska marknaden har förändrats.

– Nu bryr man sig inte längre om hur människor som kommer hit tvingas leva. Det enda viktiga är att arbetskraften är billig. Att tala om modernt slaveri tycker jag är fel, det är fråga om rent slaveri. Utsatta människor utnyttjas grovt.

Fackförbundet GS, som organiserar Sveriges skogsarbetare, och Transport är överens om att villkoren på svensk arbetsmarknad i första hand ska regleras av arbetsmarknadens parter, fack och arbetsgivare. Men utöver det ställer facken en rad krav på politiska åtgärder och beslut för att bromsa dagens utveckling.

De går ut på:

• att skapa ett nationellt register för företag som är verksamma i Sverige

• att huvudentreprenören ska ta ansvar för att underentreprenörer följer anställnings och arbetsvillkor

• mer resurser till Arbetsmiljöverket och Skatteverket. Transport föreslår även mer resurser till fackförbunden, för att kontrollera företag.

Ytterligare krav handlar om arbetstillstånd för arbetstagare från tredje land. Där driver Transport och GS den gemensamma inriktningen att:

• förhandskontrollera om arbetsgivare är seriösa

• stärka den rättsliga statusen för erbjudanden om arbeten

• inbetalda skatter och avgifter ska kontrolleras i efterhand av Skatteverket

• sanktioner riktas mot arbetsgivare som bryter mot uppställda regler.

Till det fogar Lars Lindgren också inventering av vilka behov som finns av arbetskraft från andra länder. Han är kritisk till förändringen av reglerna för arbetskraftsinvandringen, för några år sedan. Det innebar bland annat att kravet på att arbetsgivaren ska tillhandahålla kost och logi togs bort, liksom att facket tillfrågades ifall det fanns behov av olika yrkesgrupper.

– De kraven borde återinföras. Vi kan acceptera att svenska arbetsgivare tar hit arbetstagare till bristyrken, eftersom matchningen mellan arbetstagare och lediga jobb på arbetsmarknaden i dag är så dålig.

– Men vi tar avstånd från alliansens så kallade jobbpakt med sämre villkor och lägre löner för ungdomar. Varför ska skogen planteras på vardagar? Kan den inte lika gärna sättas ut av studerande ungdomar i helgerna? Vi behöver verkligen behovsprövning.

Transports ordförande trycker också på uppköparnas ansvar för att de tjänster de köper verkligen utförs enligt uppgjorda avtal, lagar och regler.

– Stora bolag som SCA, Holmen och andra har givetvis en uppfattning om vad det kostar och hur mycket tid ett uppdrag rimligen tar. Dessutom ansvarar uppköpare för verksamhetskontroller, där man håller koll på att arbeten utförs som man bestämt, menar Lars Lindgren.

Han tillägger:

– Det är otroligt att två stora bolag låter skiten skvätta på sig på det här viset, att man nedlåter sig till att svärta ner svenska bolags rykte på detta sätt.

Enligt Uppdrag granskning lockades arbetarna från Kamerun till Sverige med kontrakt som angav en månadslön på 18 500 kronor. Därefter ändrades villkoren till ren ackordslön med betalning per planta. Dessutom tog arbetsgivaren överpris för undermålig logi och mat. Hans företag anlitades av skogsbolagen Holmen och SCA. Nu har kamerunarnas arbetstillstånd, för ett halvår, gått ut och de är kvar som papperslösa utan arbete, lön och bostad.

Efter avslöjandet efterlyser GS ett tydligare huvudmannaskap, som gäller när man anlitar entreprenörer.

– Vi vill att skogsägarna ska ta ett större ansvar för entreprenörsföretagen och det kan man göra med det lokala facket. Det initiativet tar nu SCA och det vill vi att samtliga skogsägare gör, säger förbundets avtalssekretare Tommy Andersson.

Efter att första ha avsagt sig ansvaret, i Uppdrag granskning, lovar nu både SCA och Holmen att skärpa sina rutiner så att missförhållandena inte ska upprepas.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.