”Vi vill ha schysta spelregler”

Ordföranden Pernilla Tindvall var med och drog i gång det fackliga arbetet på Tranpenad förra våren och har nu hunnit bli lite varmare i kläderna. Klubben såg till att de anställda fick lön, som de borde ha haft, i efterskott.

Tranpenadklubben tog Transportavdelningen till hjälp för att kolla upp ett antal löner mellan 2010 och 2012. Det ledde till att bolaget fick betala ut sammanlagt 1,5 miljoner kronor i efterhand. Ungefär 900 000 kronor av dem gick till 26 anställda, resten var bland annat sociala avgifter. (Läs mer i artikeln ”Inhyrda startar egna klubbar”).

Patrik Zetterlund är huvudskyddsombud och sekreterare i klubben. I likhet med kollegorna tycker han det är anmärkningsvärt att kundföretagen i dag kan hyra in anställda till en och samma arbetsplats i flera år. De anser att inhyrda ska tas in tillfälligt, för att täcka sjukdomar och längre ledigheter, inte jobba kvar mer permanent. Själv var Patrik uthyrd till samma bolag i två år.

– Efter ett halvår är det väl rimligt att kundföretagen hunnit se om en inhyrd person är bra och fungerar på jobbet, och anställer honom eller henne. Det är ett systemfel när man kan hyras in till samma kundföretag hur länge som helst. Som bemanningsanställd lever man hela tiden med en osäkerhet och är inte garanterad att få jobba kvar, säger Patrik.

Han och arbetskamraterna anser att uthyrningsverksamheten borde regleras strängare. Och att hindren i form av ersättnings- och tidsgränser borde rivas, så att det blev enklare för kundföretagen att ta över och anställa inhyrda efter sex månader.

Att Patrik gick med i klubbstyrelsen förklarar han med att han varit lite dålig på att engagera sig tidigare. Då ”lallade” han på och tog jobbet med en klackspark:

– Men det här känns meningsfullt. Dessutom är det en bonus att man hjälper till så att även andra får det bättre.

För mycket paragrafer och formalia kan avskräcka unga, menar han.

– Visst behövs det lite ordning och reda, men man ska inte haka upp sig på det formella utan se till att göra roliga saker ihop också, som att spela brännboll. Lär man känna varandra först, så behöver man inte bli så nervös att säga sin åsikt på ett möte sedan.

Patrik tycker att alla bemanningsföretag behöver en facklig klubb för att de anställda ska kunna påverka sin situation. Grunden är att rätta till felaktigheter.

– Det handlar om moral, att företagen ska sköta sig och inte försöka mygla och lura folk. Fem kronor för lite i ersättning kanske inte låter något särskilt, men slår man ut det på ett år så blir det mycket pengar.

– Det är klart att bolagen är vinstdrivande och vill maximera sin vinst, men vi är ju där och gör vårt jobb. Vi vill ha schysta spelregler. Vi tycker inte det är kul att bråka och jävlas med ledningen. Vi vill bara ha det vi har rätt till, säger Patrik Zetterlund.

Thomas Högström är förvånad över att bemanningsbranschen lämnats, som han anser, vind för våg under sin 20-åriga existens.

– Det är först nu som facket börjat engagera sig. Även om fackförbunden ogillar bemanning så behöver de anpassa sig till dagens situation. De måste ta kampen för bättre villkor och mer reglering, så att vi som jobbar som uthyrda får en säkrare position på arbetsmarknaden. Jag är med för att jag vill dra mitt lilla strå till stacken.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.