”Vi upplever ett nyliberalt krig mot facket”

– Fackföreningsrörelsen står i dag inför utmaningar som vi inte trodde var möjliga för några år sedan. Inte ens de skandinaviska länderna står pall. Det är nu vi måste stå upp och slåss! Det vi upplever är ett nyliberalt krig mot facket och den europeiska sociala modellen.

Det hävdade Eduardo Chagas, generalsekreterare i ETF, Europeiska Transportarbetarefederationen, när han talade på kongressens andra dag.

Transports förbundsordförande Lars Lindgren valdes i våras till ny ordförande i den Brysselbaserade samarbetsorganisationen, som organiserar mer än 2,5 miljoner transportarbetare i 41 europeiska länder.

Med den europeiska sociala modellen menar Chagas utbytet mellan fack och arbetsgivare, som handlar om att tillvarata bägge parternas intressen när det gäller sysselsättning, rättigheter på jobbet, jämställdhet, arbetsmiljö och så vidare.

I Sverige regleras villkoren genom kollektivavtal, som förnyas med jämna mellanrum genom förhandlingar. På EU-nivå kommunicerar EU-kommissionen med arbetsmarknadens parter, arbetsgivar- och fackliga organisationer, genom den så kallade sociala dialogen. Parterna yttrar sig när det exempelvis gäller förslag om nya regler för arbetsmiljö, arbetstider och social trygghet.

Eduardo Chagas, kunde inte låta bli att rikta en spark mot den sociala dialogen: – Ju mer jag har att göra med den, desto mer övertygad blir jag om att den är en del av den nyliberala strategin för att distrahera fackförbunden och hålla organisationerna borta från sina huvudsakliga uppdrag.

Den misstanken, som också delas av Lindgren, betyder inte att generalsekreteraren anser att transportfacken ska dra sig ur dialogen.

– Men om vi är medvetna om att det är så, kommer vi att vara beredda på att parera nyliberalernas strategier och jobba för att förbättra dialogen på europeisk nivå, menade Chagas.

Den europeiska ekonomiska och sociala krisen var ett givet ämne. Han manade facken att fortsätta protestera mot alla åtgärder som går ut på att låta arbetare betala för dagens situation.

– Fackförbunden måste med all kraft motsätta sig alla lösningar som går ut på att skära i den sociala omsorgen och välfärden, i offentliga utgifter och människors fackliga rättigheter. Allt medan bankerna fortsätter att göra enorma vinster på vår bekostnad.

Eduardo Chagas refererade till en rad viktiga domar som gått på tvärs mot fackens intressen. Bland annat Laval-domen, som innebär att svenska fackförbund inte kan ta till stridsåtgärder för att hävda svenska kollektivavtal för utländska arbetare.

Domarna innebär en ny dramatisk utveckling i Europa som gör klart att lagstiftningen på arbetsmarknadens område i EU-länderna, i domstolens ögon, är underordnad den fria rörligheten av kapital, varor och tjänster, förklarade Eduardo Chagas. Han beskrev utslagen som en enorm attack mot fackliga rättigheter:

– Det kommer att leda till en massiv social dumpning som fackförbunden måste göra allt för att mildra effekterna av.

Chagas tackade Transports stuveriarbetare för att de tidigare deltog i kampen mot ett nytt hamndirektiv, med nya fackliga begränsningar, som de europeiska hamnarbetarna tillsammans lyckades stoppa. Nu är kommissionen på gång med ett nytt, så generalsekreteraren bad kongressdeltagarna vara beredda.

Dessutom hörde han sig för om stöd för aktioner i sitt hemland Portugal, där stuveriarbetarna redan strejkat mot ett regeringsförslag med stora försämringar av de anställdas villkor. En ny aktion är inplanerad den 17 till 24 september.

– ETF motsätter sig inte fri rörlighet för europeiska arbetare, men det måste ske med respekt för principen om icke-diskriminering. Vi har jobbat aktivt mot diskrimineringen av sjömän. Många arbetsgivare inom sjöfarten har bidragit till social dumpning, nu har detta spritt sig till och växer inom vägtransporterna och civilflyget.

För att försöka stoppa dagens utveckling behöver fackförbunden lägga mer krut på att organisera fler, inte minst ungdomar och kvinnor, poängterade Eduardo Chagas.

– Vi måste bygga allianser både inom och utom fackföreningsrörelsen, utveckla nya policys och mobilisera medlemmarna. Fackliga rättigheter och andra fundamentala mänskliga rättigheter måste ha högre prioritet än dogmerna om de fria marknadskrafterna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet först flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".