Avdelning 7 på kampdag vid Nyköpingsbro
Close
Avdelning 7 Södermanland dukade upp ett bord med information i Nyköpingsbro under Transports kampdag den 2 mars.
Close
Avtal 2023

”Vi måste vara många för att få igenom våra krav”

Transport. ”Vi kräver högre lön, men för att få igenom det måste vi bli fler och starkare”. Det är budskapet när Transports avdelning 7 Södermanland värvar medlemmar vid E4 i Nyköpingsbro.

Solen skiner på parkeringen utanför Rasta i Nyköpingsbro där avdelningen har dukat upp ett bord med information och goodiebags. Precis som många andra avdelningar deltar de i förbundets kampdag genom att vara ute och värva medlemmar.

Målet är att nå ut till så många chaufförer som möjligt. Så fort en svenskregistrerad lastbil rullar in på parkeringen är någon av avdelningens representanter framme och delar ut en påse. I den ligger godis och en ansiktsmask som man kan använda när man ger första hjälpen – och förstås en hel del information om hur man går med i Transport och vilka krav förbundet ställer i avtalsrörelsen.

Avdelning 7 på kampdag vid Nyköpingsbro, Sonja Chyle och ??
Sonja Chyle Kauko och Mike Sermer värvar medlemmar. Foto: Pernilla Ahlsén

– Vi kräver 5,5 procent högre lön. Det är mer än de andra LO-förbunden, men det är nära industrin i Tyskland och om de har lyckats så ska vi också göra det. Men vi måste vara många för att få igenom våra krav, säger Sonja Chyle Kauko, ordförande i avdelning 7.

– Vi vill få det bättre, precis som tjänstemännen får det bättre. Som det är nu halkar vi efter, löneklyftan mellan arbetare och tjänstemän ökar, tillägger hon.

En lastbilschaufför som vill vara anonym kommer fram och tittar nyfiket på bordet med information. Han säger att han inte är med i facket.

– Jag får ju ändå samma lön som de som är med i facket, eftersom vi har kollektivavtal, säger han.

Avdelning 7 vid Rasta Nyköpingsbro, kampdag. Detaljbild
”Vi behöver bli fler för att få igenom våra krav”, är dagens budskap. Foto: Pernilla Ahlsén

– Men det är ju tack vare dem som är med i facket som du får högre lön. Och med dig som medlem blir det lättare att få igenom våra krav, säger Mike Sermer, som är förtroendevald.

– Jag har inte riktigt tänkt på det på det viset. Jag ska läsa på lite nu, säger lastbilschauffören innan han går tillbaka till sin lastbil.

I just den här avtalsrörelsen är det lönen som är i fokus. Men det finns fler anledningar att gå med i facket just nu, menar Sonja.

– Med en borgerlig regering finns det risk för att arbetsvillkoren försämras. Det har ju blivit sämre varje gång vi har haft en borgerlig regering tidigare, säger hon.

”Du kan behöva göra din del”

Transportarbetareförbundet var ute och träffade chaufförer på rastplatser i hela landet. Den som stannade vid OKQ8 och Dinners i Arboga hade fick prata avtalsrörelse och kamp med Tommy Wallin och Andreas Kedborn.

Tommy Wallin och Andreas Kedborn Foto: John Antonsson

Bakom OKQ8-macken vid E18 i Arboga rullar lastbilar in och fyller på dieseltanken eller parkerar på en ställplats och tar rast. Då  går lokalombudsman Tommy Wallin eller Västerås-avdelningens ordförande Andreas Kedborn fram och knackar på förarhyttens dörr. De flesta chaufförer vill prata. En del om avtalsrörelsen. Men det finns också mycket annat att lufta. Men få vill bli citerade i en tidning.

– Vi i Transport har som enda LO-facket krävt 5,5 procent i löneökning och vi står själva. Därför behöver du vara beredd att göra din del, säger ombudsman Tommy Wallin till en chaufför.

Andreas Kedborns budskap är liknande:

– Våra avtal kommer att ta slut och det kan hända att vi kommer att be dig om en tjänst. Om vi går ut i konflikt kan det krävas att du gör din del. Och då räknar jag med att du ställer upp, oavsett om du är medlem eller inte.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    3 mars, 2023

    Det viktigaste du som enskild individ kan göra är att spara i aktier och fonder för det är det lättaste sättet att få högre "lön" genom att vara investerad på börsen som komplement till din vanliga lön.Dessutom är det väldigt bra att många är med i facket för att få en större tyngd bakom lönekraven, men för de flesta arbetstagare så finns det en gräns för vad arbetsgivarna klarar av att betala i löneförhöjning varje år så därför är det väldigt viktigt att spara åtminstone 10% av din nettolön då avkastningen på börsen i genomsnitt är 7% per år och mellan åren 2007-2021 var genomsnittsavkastningen 10,74% per år på den svenska börsen.

Lästips:

Tommy Jonsson. Foto: John Antonsson

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Taxiuppsökeri Värmland 12 augusti.

Uppsökeri inför avtalsförhandlingar

Taxi. Kampdagen har fokus på taxiförares villkor. Företrädare för Transport var på tisdagen ute runt om i landet och träffade chaufförer. Dagen efter startar förhandlingar om nytt kollektivavtal.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.

Två döms för ekobrott i Think Pink-härvan

Dom. Think Pinks tidigare vd döms till fängelse i 1,5 år för grov ekonomisk brottslighet. En avfallskonsulent döms också till fängelse för medhjälp. Båda har tidigare fått längre fängelsestraff för miljöbrott som bolaget begått.

Långtradare på väg mot Göteborg. Foto: Justina Öster

”Okej att bara testa alkoholberoende chaufförer”

Trafik. Det är okej som Transportstyrelsen föreslår nu, att bara förare med alkoholproblem ska testas för alkoholberoende. Så reagerar en lastbilschaufför som kör i västra delen av Sverige och vill vara anonym. Innan förslaget kom var han fly förbannad.

Kollage med körkort och en skylt med Transportstyrelsens logga.

Transportstyrelsen backar om peth-tester för körkort

Trafik. (UPPDATERAD 25-10-29) De så kallade peth-testerna, blodprov för att mäta förares alkoholkonsumtion, vållade skarp kritik. Nu backar Transportstyrelsen och föreslår att de inte längre ska kunna användas allmänt, som grund för att återkalla körkort. Testerna kommer dock att finnas kvar för personer som fått diagnosen alkoholberoende.

Polisbil

Hårdare tag mot färdskrivarfusk

Trafik. Regeringen föreslår skärpta regler mot färdskrivarfusk. Högre böter, lättare att visitera chaufförer och fler fängelsestraff är några av förslagen.

Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna, kallad Europadomstolen, ligger i Strasbourg. Varje år inkommer över 50 000 klagomål från personer och organisationer i Europarådets 46 medlemsstater.

SD-uteslutning fall i Europadomstolen

Juridik. Europadomstolen har beslutat att Sverige ska svara på frågor om Transports uteslutning av en SD-politiker. Det gäller om staten agerat i strid med föreningsfriheten, genom domstolsbeslut som ogiltigförklarat uteslutningen.

Kommunen skärper krav på färdtjänst

Servicetrafik. Efter larm om obegriplig, utlokaliserad taxiväxel skärper nu Sundsvalls kommun kraven på leverantören: Alla anställda ska finnas inom Sveriges gräns.

Postnord TPL har tagit över driften vid Zalandos terminal i Brunna, norr om Stockholm.

Zalandolager får ny regi – igen

Terminal. Den 1 oktober tog Postnord TPL officiellt över driften på Zalandos stora anläggning i Brunna, norr om Stockholm. Det är tredje arbetsgivaren på sex år för de anställda.

Jobb hos assistansprofil – mardröm för chaufför

Arbetsrätt. Blankt anställningsbevis, fel lön och utlägg av egna pengar. Att köra den prisbelönta företagsledaren tedde sig perfekt för rutinerade chauffören Marika Jausovec – men slutade med avsked i sms.

Farlig arbetsmiljö
Ståplatta på sopbil. Foto: Privat

Skyddsombud vill stoppa farliga ståplattor

Miljö. Ståplattorna bakpå sopbilarna är livsfarliga och måste bort innan ännu ett dödsfall eller en allvarlig olycka inträffar, anser skyddsombudet Manuel Gomez i Halmstad. Nu har han vänt sig till Arbetsmiljöverket för att få stöd.

Tåg lossas i Norrköpings hamn

Hamnen varslar – elva kan förlora jobbet

Hamn. Norrköpings Hamn har varslat om uppsägningar som kan beröra elva medarbetare. En nödvändig konsekvens av skogsindustrins nedgång, enligt bolaget.

Rekordbeslag av heroin i falska Clas Ohlson-kartonger

Åtal. En uppenbart nervös lastbilschaufför stoppades natten till den 11 april av tullen i Helsingborg. Nu är han åtalad, misstänkt för att ha försökt smuggla ett halvt ton knark i kartonger som påstods innehålla hushållsapparater på väg till en Clas Ohlson-butik.