Avdelning 7 på kampdag vid Nyköpingsbro
Close
Avdelning 7 Södermanland dukade upp ett bord med information i Nyköpingsbro under Transports kampdag den 2 mars.
Close
Avtal 2023

”Vi måste vara många för att få igenom våra krav”

Transport. ”Vi kräver högre lön, men för att få igenom det måste vi bli fler och starkare”. Det är budskapet när Transports avdelning 7 Södermanland värvar medlemmar vid E4 i Nyköpingsbro.

Solen skiner på parkeringen utanför Rasta i Nyköpingsbro där avdelningen har dukat upp ett bord med information och goodiebags. Precis som många andra avdelningar deltar de i förbundets kampdag genom att vara ute och värva medlemmar.

Målet är att nå ut till så många chaufförer som möjligt. Så fort en svenskregistrerad lastbil rullar in på parkeringen är någon av avdelningens representanter framme och delar ut en påse. I den ligger godis och en ansiktsmask som man kan använda när man ger första hjälpen – och förstås en hel del information om hur man går med i Transport och vilka krav förbundet ställer i avtalsrörelsen.

Avdelning 7 på kampdag vid Nyköpingsbro, Sonja Chyle och ??
Sonja Chyle Kauko och Mike Sermer värvar medlemmar. Foto: Pernilla Ahlsén

– Vi kräver 5,5 procent högre lön. Det är mer än de andra LO-förbunden, men det är nära industrin i Tyskland och om de har lyckats så ska vi också göra det. Men vi måste vara många för att få igenom våra krav, säger Sonja Chyle Kauko, ordförande i avdelning 7.

– Vi vill få det bättre, precis som tjänstemännen får det bättre. Som det är nu halkar vi efter, löneklyftan mellan arbetare och tjänstemän ökar, tillägger hon.

En lastbilschaufför som vill vara anonym kommer fram och tittar nyfiket på bordet med information. Han säger att han inte är med i facket.

– Jag får ju ändå samma lön som de som är med i facket, eftersom vi har kollektivavtal, säger han.

Avdelning 7 vid Rasta Nyköpingsbro, kampdag. Detaljbild
”Vi behöver bli fler för att få igenom våra krav”, är dagens budskap. Foto: Pernilla Ahlsén

– Men det är ju tack vare dem som är med i facket som du får högre lön. Och med dig som medlem blir det lättare att få igenom våra krav, säger Mike Sermer, som är förtroendevald.

– Jag har inte riktigt tänkt på det på det viset. Jag ska läsa på lite nu, säger lastbilschauffören innan han går tillbaka till sin lastbil.

I just den här avtalsrörelsen är det lönen som är i fokus. Men det finns fler anledningar att gå med i facket just nu, menar Sonja.

– Med en borgerlig regering finns det risk för att arbetsvillkoren försämras. Det har ju blivit sämre varje gång vi har haft en borgerlig regering tidigare, säger hon.

”Du kan behöva göra din del”

Transportarbetareförbundet var ute och träffade chaufförer på rastplatser i hela landet. Den som stannade vid OKQ8 och Dinners i Arboga hade fick prata avtalsrörelse och kamp med Tommy Wallin och Andreas Kedborn.

Tommy Wallin och Andreas Kedborn Foto: John Antonsson

Bakom OKQ8-macken vid E18 i Arboga rullar lastbilar in och fyller på dieseltanken eller parkerar på en ställplats och tar rast. Då  går lokalombudsman Tommy Wallin eller Västerås-avdelningens ordförande Andreas Kedborn fram och knackar på förarhyttens dörr. De flesta chaufförer vill prata. En del om avtalsrörelsen. Men det finns också mycket annat att lufta. Men få vill bli citerade i en tidning.

– Vi i Transport har som enda LO-facket krävt 5,5 procent i löneökning och vi står själva. Därför behöver du vara beredd att göra din del, säger ombudsman Tommy Wallin till en chaufför.

Andreas Kedborns budskap är liknande:

– Våra avtal kommer att ta slut och det kan hända att vi kommer att be dig om en tjänst. Om vi går ut i konflikt kan det krävas att du gör din del. Och då räknar jag med att du ställer upp, oavsett om du är medlem eller inte.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    3 mars, 2023

    Det viktigaste du som enskild individ kan göra är att spara i aktier och fonder för det är det lättaste sättet att få högre "lön" genom att vara investerad på börsen som komplement till din vanliga lön.Dessutom är det väldigt bra att många är med i facket för att få en större tyngd bakom lönekraven, men för de flesta arbetstagare så finns det en gräns för vad arbetsgivarna klarar av att betala i löneförhöjning varje år så därför är det väldigt viktigt att spara åtminstone 10% av din nettolön då avkastningen på börsen i genomsnitt är 7% per år och mellan åren 2007-2021 var genomsnittsavkastningen 10,74% per år på den svenska börsen.

Lästips:

Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Skallig man med skägg och ljus kostym på en innerstadsgata i Stockholm

”Sveriges arbetare är värda fan så mycket bättre”

7 frågor. Johan Lindholm är LO:s nya ordförande. Hur ser han på LAS, arbetstidsförkortning och politik?

Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.

”DSV har ju inte ett jättebra rykte”

Åkeri/Terminal. – Det har tisslats och tasslats i ett och ett halvt år om att DSV var intresserat av att ta över Schenker och att det vore förfärligt. Så säger en chaufför på Schenker åkeri efter beskedet att danska logistikbjässen DSV köper tyska jätten DB Schenker.

DSV tar över Schenker – stor oro bland anställda

Åkeri. Danska logistikjätten DSV tar över fraktbolaget Schenker från tyska tågbolaget Deutsche Bahn efter en lång tid av spekulationer, skriver ekonomisajten placera.se. Stor oro rapporteras bland Schenkers anställda i flera städer.

9/9 – vi är här för att höra er, yrkesförare!

Yrkesförarens dag. I dag uppmärksammar vi dem som ser till att allt kommer fram, alla dagar – maten på bordet, barnen till skolan, medicinen till sjukhusen, soporna till återvinningen. Transportarbetaren är på plats vid Rasta Nyköpingsbro och hör hur och vad yrkesförare själva önskar.

Upprop mot stålbad för folkbildningen

Politik. – Vi kräver ett omedelbart stopp på nedskärningarna mot studieförbunden! Det deklarerar ABF:s förbundssekreterare Annika Dahl och Medborgarskolans förbundschef Ann-Sofie Olding i ett press­meddelande.

35-timmars arbetsvecka får tumme upp från facket

Politik. En arbetsgrupp inom Socialdemokraterna föreslår 35-­ timmars arbetsvecka till 2035. – Det är ett bra förslag, men takten är för långsam, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Teknik & trafik
Så här skulle e-metanolfabriken se ut. Men det blir ingen fabrik. Illustration: Öviks Energi

Satsning på grönt fartygsbränsle avbryts

Sjöfart & flyg. Flagship Ones fabrik i Örnsköldsvik skulle tillverka fossilfritt e-metanol. Den skulle bidra till grön omställning och skapa nya jobb. Men det blir ingenting av det.

Här i Kagghamra startade branden i november 2020. Sedan februari 2021 är soptippen täckt av sand.

Rekordrättegång väntar i Think Pink-härvan

Miljöbrott. Den 3 september startade rättegången mot sammanlagt elva personer misstänka för kriminell avfallshantering kopplat till återvinningsbolaget Think Pink. Målet är det hittills mest omfattande rörande miljöbrott – systematisk dumpning av giftigt avfall på en rad platser runt om i landet. (UPPDATERAD)

Strul med nya kurser för ordningsvakter

Bevakning. Lite mer än ett halvår har gått sedan nya ordningsvaktslagen infördes. Grund- och fortbildningarna har kommit i gång och många blir fullbokade. Men utbildningsplatserna är för få och dåligt utspridda, anser Martin Bjurhem på Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Elmia Lastbil 2024

Samling för branschen

Åkeri. Framtid och historia, fordonstillverkare och fack, chaufförer och opinionsbildare. På onsdagen öppnande den tjugoandra upplagan av lastbilsmässan på Elmia i Jönköping.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Arbetsgivare stämmer Transport för sympativarsel

Konflikt. Biltrafikens Arbetgivareförbund har stämt Transport för brott mot varselskyldighet. Det gäller omfattningen av sympatiåtgärder i Teslakonflikten. ”Varför de stämmer oss kan de förmodligen bara själva förklara” menar Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande.

Elmia Lastbil 2024

Transport på plats på Elmia

Åkeri. Alla kommer att vara där. På onsdag nästa vecka öppnar lastbilsmässan på Elmia-området i Jönköping. Transport välkomnar besök i förbundets monter under fyra mässdagar.

Biljettkontrollanter-foto-Västtrafik

Civila kontrollanter kvar hos Västtrafik

Bevakning. De omstridda, civilklädda kontrollanterna i Göteborgs kollektivtrafik blir kvar åtminstone under en förlängd testperiod. Flera kontrollanter har utsatts för våld och hot, men enligt trafikbolaget Västtrafik har det lugnat ned sig.

CSG:s rekonstruktion har stoppats

Bevakning. Osäkerhet råder bland de anställda på vaktbolaget CSG sedan rekonstruktionen av företaget har stoppats. Personalen förtjänar en stor eloge säger Transports ombudsman Clas Hellsing.