Avdelning 7 på kampdag vid Nyköpingsbro
Close
Avdelning 7 Södermanland dukade upp ett bord med information i Nyköpingsbro under Transports kampdag den 2 mars.
Close
Avtal 2023

”Vi måste vara många för att få igenom våra krav”

Transport. ”Vi kräver högre lön, men för att få igenom det måste vi bli fler och starkare”. Det är budskapet när Transports avdelning 7 Södermanland värvar medlemmar vid E4 i Nyköpingsbro.

Solen skiner på parkeringen utanför Rasta i Nyköpingsbro där avdelningen har dukat upp ett bord med information och goodiebags. Precis som många andra avdelningar deltar de i förbundets kampdag genom att vara ute och värva medlemmar.

Målet är att nå ut till så många chaufförer som möjligt. Så fort en svenskregistrerad lastbil rullar in på parkeringen är någon av avdelningens representanter framme och delar ut en påse. I den ligger godis och en ansiktsmask som man kan använda när man ger första hjälpen – och förstås en hel del information om hur man går med i Transport och vilka krav förbundet ställer i avtalsrörelsen.

Avdelning 7 på kampdag vid Nyköpingsbro, Sonja Chyle och ??
Sonja Chyle Kauko och Mike Sermer värvar medlemmar. Foto: Pernilla Ahlsén

– Vi kräver 5,5 procent högre lön. Det är mer än de andra LO-förbunden, men det är nära industrin i Tyskland och om de har lyckats så ska vi också göra det. Men vi måste vara många för att få igenom våra krav, säger Sonja Chyle Kauko, ordförande i avdelning 7.

– Vi vill få det bättre, precis som tjänstemännen får det bättre. Som det är nu halkar vi efter, löneklyftan mellan arbetare och tjänstemän ökar, tillägger hon.

En lastbilschaufför som vill vara anonym kommer fram och tittar nyfiket på bordet med information. Han säger att han inte är med i facket.

– Jag får ju ändå samma lön som de som är med i facket, eftersom vi har kollektivavtal, säger han.

Avdelning 7 vid Rasta Nyköpingsbro, kampdag. Detaljbild
”Vi behöver bli fler för att få igenom våra krav”, är dagens budskap. Foto: Pernilla Ahlsén

– Men det är ju tack vare dem som är med i facket som du får högre lön. Och med dig som medlem blir det lättare att få igenom våra krav, säger Mike Sermer, som är förtroendevald.

– Jag har inte riktigt tänkt på det på det viset. Jag ska läsa på lite nu, säger lastbilschauffören innan han går tillbaka till sin lastbil.

I just den här avtalsrörelsen är det lönen som är i fokus. Men det finns fler anledningar att gå med i facket just nu, menar Sonja.

– Med en borgerlig regering finns det risk för att arbetsvillkoren försämras. Det har ju blivit sämre varje gång vi har haft en borgerlig regering tidigare, säger hon.

”Du kan behöva göra din del”

Transportarbetareförbundet var ute och träffade chaufförer på rastplatser i hela landet. Den som stannade vid OKQ8 och Dinners i Arboga hade fick prata avtalsrörelse och kamp med Tommy Wallin och Andreas Kedborn.

Tommy Wallin och Andreas Kedborn Foto: John Antonsson

Bakom OKQ8-macken vid E18 i Arboga rullar lastbilar in och fyller på dieseltanken eller parkerar på en ställplats och tar rast. Då  går lokalombudsman Tommy Wallin eller Västerås-avdelningens ordförande Andreas Kedborn fram och knackar på förarhyttens dörr. De flesta chaufförer vill prata. En del om avtalsrörelsen. Men det finns också mycket annat att lufta. Men få vill bli citerade i en tidning.

– Vi i Transport har som enda LO-facket krävt 5,5 procent i löneökning och vi står själva. Därför behöver du vara beredd att göra din del, säger ombudsman Tommy Wallin till en chaufför.

Andreas Kedborns budskap är liknande:

– Våra avtal kommer att ta slut och det kan hända att vi kommer att be dig om en tjänst. Om vi går ut i konflikt kan det krävas att du gör din del. Och då räknar jag med att du ställer upp, oavsett om du är medlem eller inte.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    3 mars, 2023

    Det viktigaste du som enskild individ kan göra är att spara i aktier och fonder för det är det lättaste sättet att få högre "lön" genom att vara investerad på börsen som komplement till din vanliga lön.Dessutom är det väldigt bra att många är med i facket för att få en större tyngd bakom lönekraven, men för de flesta arbetstagare så finns det en gräns för vad arbetsgivarna klarar av att betala i löneförhöjning varje år så därför är det väldigt viktigt att spara åtminstone 10% av din nettolön då avkastningen på börsen i genomsnitt är 7% per år och mellan åren 2007-2021 var genomsnittsavkastningen 10,74% per år på den svenska börsen.

Lästips:

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Medlare utsedda om kabinavtal

Fackligt arbete. Sedan några månader har Transport börjat registrera nya medlemmar som jobbar som kabinpersonal. Nu har Medlingsinstitutet utsett medlare mellan Transport och Svenska Flygbranschen.

Unga transportare på LO:s forum: August Mossberg, Lucas Fredriksen, Alve Bladin, Manar Abda, Sandra Franzén Nyström och Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Unga fackliga vill göra skillnad på arbetsplatserna

Fackligt arbete. Starka röster – gemensam kraft. Det var temat när unga fackligt engagerade samlades på Runö kursgård i Roslagen för LO:s Ungforum 2024.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Så hålls nationaldagsfirandet lugnt

Bevakning/Nöje. Artister, aktiviteter, tivoli, restauranger – firandet den 6 juni på Golfängarna i Sundbyberg har kommit att bli ett av landets största nationaldagsfiranden.

Ansökan om ny utbildning för flygtekniker på Arlanda

Flyg. Flygbranschen har larmat om att fler flygtekniker, flygmekaniker och plåtslagare behöver utbildas för att flygplan och helikoptrar ska kunna lyfta framöver. Nu ansöker Sigtuna kommun om att få starta en yrkeshögskole-utbildning i flygteknik på Arlanda flygplats.

Ny rättegång om kokainsmuggling via hamn

Rättegång. Hamnarbetaren som dömts för inblandning i kokainhärvan i Helsingborg hoppas frias helt i hovrätten. I mitten av juni inleds förhandlingarna i den högre domstolen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Plan för bättre vägunderhåll efter vinterns snökaos

Åkeri. Efter trafikkaoset på bland annat E22 i Skåne i vintras riktade landets yrkeschaufförer och åkerier hård kritik mot bristen på plogning och vägunderhåll. Nu ger regeringen Trafikverket i uppdrag att lägga fram en handlingsplan för bättre väghållning.

Miljözonen körs vidare in i Stockholm

Trafikpolitik. Från och med nyårsafton i år är det stopp för bensin- och dieselbilar i stora delar av Stockholm city. Då införs miljözon klass 3 i en del av centrala Stockholm. Förvaltningsrätten har avslagit Moderaternas begäran om att pausa beslutet.

Tyskarna ville byta till sig amerikanska och brittiska lastbilar som kunde klara vintrarna vid fronten i Ryssland. Foto: Sgt Bill Augustine / U. S. Army

Nazisterna ville byta judar mot lastbilar

Årsdagar. Nu är det 80 år sen en av de mest underliga händelserna under andra världskriget. Nazisterna förde hemliga förhandlingar om att sälja en miljon judar till de allierade västländerna. Priset? 10 000 lastbilar.

Tät Stockholmstrafik, tunga fordon och privatbilister.

”Sänkta dieselpriser hindrar övergång till biodrivmedel”

Klimat. HVO100 är ett förnybart alternativ till diesel och spelar en viktig roll när det gäller att öka användningen av förnybara drivmedel, minska utsläppen och nå upp till Sveriges klimatmål. Men regeringens sänkning av priserna på diesel och bensin hindrar övergången till gröna drivmedel.

En gul Svevia-lastbil.

Riksrevisionen: Missade mål i bildandet av Svevia

Anläggning. Svevia och Infranord bildades för att öka konkurrensen och sänka priserna i anläggningsbranschen. Det lyckades inte helt, enligt en ny granskning från Riksrevisionen.

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Transport: Bra att rusta – men inte tillräckligt

Infrastruktur. Transport välkomnar Trafikverkets fokus på att långsiktigt effektivisera och modernisera eftersatt vägunderhåll. Men i sitt remissvar lyfter förbundet också att de planerade satsningarna som föreslås inte är tillräckliga.

Medlare utsedda om kabinavtal

Fackligt arbete. Sedan några månader har Transport börjat registrera nya medlemmar som jobbar som kabinpersonal. Nu har Medlingsinstitutet utsett medlare mellan Transport och Svenska Flygbranschen.

Fängelsedom för smuggling överklagad

Rättsfall. I slutet av april dömdes en hamnarbetare, tillsammans med två andra män, för brott kopplade till kokainsmuggling via Helsingborgs hamn. Alla tre har nu överklagat tingsrättens domar till hovrätten.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Johan Lindholm, ordförande LO. Foto: LO.

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är ny LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbredningens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.