”Vi kommer inte åt det på laglig väg”

Skatteverkets Marianne Oders är rättslig specialist på internationell företagsbeskattning. Efter att ha tagit del av de utskrivna samtalen med de olika annonsörerna, har hon svårt att slå fast om de erbjudna uppläggen är lagliga eller olagliga. Detta eftersom det inte klart framgår var och hur de nyregistrerade utländska företagen kommer att bedriva sin verksamhet.

– Man får titta på varje enskilt fall. Men generellt är det så, att om man väljer att lägga in sin verksamhet i en utländsk företagsform och sedan bedriver hela eller delar av verksamheten i Sverige, så innebär den utländska företagsregistreringen inte automatiskt att verksamheten inte är skattepliktig i Sverige, säger Marianne Oders.

När ett utlandsregistrerat företag har sin bas, sina tillgångar och sin ledning i ett annat land, samtidigt som verksamhet också bedrivs i Sverige, kan Sverige i vissa fall ändå beskatta den svenska verksamhetsdelen som så kallad källstat. Skattesatsen är då densamma som för svenskregistrerade företag.

– En av grunderna för att kunna beskatta som källstat, är när ett utländskt bolag har inkomst från ett fast driftsställe i Sverige. Begreppet ”fast driftsställe” är viktigt och definieras som en stadigvarande plats för näringsverksamhet, varifrån verksamheten helt eller delvis bedrivs, säger Marianne Oders.

Detta är huvudregeln och enligt den måste man alltså hitta en plats i Sverige, som verksamheten bedrivs ifrån.

– För mindre åkeriverksamheter, som inte har någon egentlig lokal i Sverige, kan det vara svårt att binda verksamheten till en plats. En lastbil kan ju inte anses vara en stadigvarande plats, säger Marianne Oders.

Men ett utländskt företag kan anses ha ett fast driftställe i Sverige, även om det inte finns någon sådan stadigvarande plats här som verksamheten bedrivs från. Exempelvis när det finns en så kallad beroende representant, som är verksam för företaget i Sverige.

Detta syftar på en person som har fullmakt att sluta avtal för bolagets räkning, och som aktivt och regelmässigt använder denna fullmakt.

Avtalen ska avse den så kallade kärnverksamheten, till exempel transporter.

Den beroende representanten kan innebära att det utländska företaget anses  ha fast driftsställe i Sverige, trots att företaget inte har en stadigvarande plats här.

– Men som sagt, man får titta på varje enskilt fall för sig, säger Marianne Oders.

dransports förbundsjurist Marcel Carlstedt blir inte förvånad när han tar del av samtalen med de olika Blocket-annonsörerna.

– Det är ju det här som kallas skatteplanering. Det är ett otyg och ett rackarspel, och det är precis det här vi jobbar emot. Dels saboterar det skattebasen, dels slår det undan benen för seriösa aktörer på arbetsmarknaden och öppnar för lönedumpning, säger han.

Med nuvarande lagstiftning går det dock inte att stoppa verksamheten juridiskt, enligt Marcel Carlstedt.

– Det som möjligen skulle närma sig rena olagligheter är det här de säger om cabotagetrafik, och det som går att läsa mellan raderna när det gäller att ordna fram falska egenföretagare. Men rent formellt håller de sig inom lagens råmärken i det de erbjuder. Vi kommer inte åt det på laglig väg.

Så vad kan göras?

– Det är i grunden ett politiskt problem som har med EU-utvidgningen att göra. EU är ett liberalt projekt som går ut på fri rörlighet, men det har utvecklats till att man flyttar runt arbetslöshet mellan länderna. Vi har olika fackliga projekt för att organisera folk på plats i Baltikum, men det är ett hästjobb som krävs. Eftersom problemet är politiskt så kan det bara lösas med politiska medel.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".