”Nu tänker jag mig för mer när jag tar bilen och gör fler ärenden på samma tur”, säger Lars Erik Kvick.
Close
”Nu tänker jag mig för mer när jag tar bilen och gör fler ärenden på samma tur”, säger Lars Erik Kvick.
Close
Dyrtider

”Vi har bytt ut pellets mot bergvärme”

Privatekonomi. Boendet och bilar slukar mest av hushållskassan. – Räntekostnaden för huslånet har i stort sett fördubblats sen inflationen slog till. Men det är väl som det är. Vi har haft väldigt fina år innan, tycker färdtjänstförare Lars Erik Kvick.

Lars Erik Kvick arbetar varannan vecka, stiger upp vid 4.30 och kommer hem runt 21 i jobbveckorna. Ändå kallar han taxikneget för semester, jämfört med allt som behöver fixas kring hus, sommarstuga och en skogsbruksfastighet.

– Det är klart det hade varit roligare att göra något annat med pengarna, tycker Lars Erik om de ökande rörliga räntekostnaderna för huslånet.

Men han tar det med jämnmod. En ny begagnad Skoda Octavia årsmodell 2016 tog för bara ett par månader sen plats bredvid ”frugans” Skoda Fabia 2019, utanför villan. De behöver varsin bil för att ta sig till jobbet. Lars Erik betalade runt 149 000 kronor för sin.

– Sonen är bilmekaniker så han tipsar om vilka bilar som krånglar minst. Den här hade gått mindre än 10 000 mil.

Den går på bensin, så Lars Erik sparar ungefär fem kronor per liter eftersom den förra var dieseldriven.

I Gryttjesbo, mellan Delsbo och Ljusdal, har paret en sommarstuga, som Lars Erik ärvt efter sin mor. Han håller på och gräver och fixar till tomten, men badstranden är redan klar.

"Nu slipper jag springa ut coh hämta pellets när det är vinter, säger Karl Erik Kvick", som är nöjd med att ha installerat bergvärme. Foto: Justina Öster
”Nu slipper jag springa ut och hämta pellets när det är vinter”, säger Karl Erik Kvick, som är nöjd med att ha installerat bergvärme. Foto: Justina Öster

Mycket el…

– Där gör vi av med fruktansvärt mycket el, ha ha! 200 kronor per år. Fast nätkostnad på 4 000 kronor tillkommer.

Hemma kostar det mer. Förra våren slutade paret elda med pellets, och installerade i stället bergvärme. Det gick på omkring 230 000 kronor, före rotavdrag. Och handlade mer om bekvämlighet än att spara pengar, förklarar Lars Erik.

– De var hit och borrade i mars och extra element och pump kom på plats i början av maj. Vi ville ha det gjort när det var lite varmare, inte minus 20 grader ute. Tidigare åkte jag och handlade och körde pellets på säck och bar in i källaren.

Nio pallar pellets per år gick åt, så det blev mycket kånkande.

– Nu slipper jag springa ut och hämta mer pellets när det är vinter. Och sparar en hel arbetsvecka i tid. Jag blev lite stel i kroppen. Gammal i kroppen men ung i sinnet!

”Morfars köttbullar”, à 25 gram styck, formade med köttbullstång är Lars Eriks specialitet. Foto: Justina Öster
”Morfars köttbullar”, à 25 gram styck, formade med köttbullstång är Lars Eriks specialitet. Foto: Justina Öster

Varit försäkringsombud

Lars Erik ler över köksbordet, droppar skämt här och där. Han har ett förflutet som försäkringsombud och pendlade i många år till jobb i Norge.

Att värma upp husets 240 kvadratmeter, inklusive källarplanet, drar en hel del el. 6 000 kilowattimmar för värme och vatten plus 3 600 för hushållsel. Vad det kostar per månad har paret inte räknat på. Men med dagens priser skulle pellets ha gått på 40 000 kronor per år.

– Med el blir det säkert billigare, även om elpriserna är som de är.

Lars Erik Kvick reser sig och kollar på termometern i köksfönstret: 23,2 grader.

– Det är skönt det. Men vi har installerat treglasfönster på hela övervåningen och dränerat grunden, säger han som inte oroar sig så mycket, trots kärva ekonomiska tider.

– Vi är ändå väldigt förskonade om man jämför med unga familjer.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Nytt bokningssystem – orimliga körtider

Servicetrafik. I maj införde trafikbolaget i Gävleborgs län ett nytt system för färdtjänst, skolskjutsar och sjukresor. För många chaufförer med redan tajta körtider innebar det att uppdrag blev omöjliga. Och dagligen se hur stress och förseningar ytterst drabbar dem som är i behov av transport.

9/9 – vi är här för att höra er, yrkesförare!

Yrkesförarens dag. I dag uppmärksammar vi dem som ser till att allt kommer fram, alla dagar – maten på bordet, barnen till skolan, medicinen till sjukhusen, soporna till återvinningen. Transportarbetaren är på plats vid Rasta Nyköpingsbro och hör hur och vad yrkesförare själva önskar.

Rapport: De tjänar 73 gånger mer än lastbilschaufförerna

Ekonomi. Den ekonomiska eliten i näringslivet tjänar motsvarande 73,4 gånger en heltidsarbetande lastbilschaufför, enligt LO:s årliga rapport Makteliten.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."

ArbetsLIV
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Månadens avdelning
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Månadens medlem
Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Digitalisering & AI
Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Arbetsplats: Bärgningsbil
Max Torell, bärgare

”Det går inte att vara rädd i det här yrket”

Mitt jobb. Max Torell har ett av Sveriges farligaste jobb. Han är bärgare. – En kille tryckte en pistolmynning mot mitt bakhuvud och sa: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Både kriminella och bilister som saknar respekt för vägarbetare gör hans arbetsmiljö livsfarlig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Hallå där!

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Månadens medlem
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.