”Nu tänker jag mig för mer när jag tar bilen och gör fler ärenden på samma tur”, säger Lars Erik Kvick.
Close
”Nu tänker jag mig för mer när jag tar bilen och gör fler ärenden på samma tur”, säger Lars Erik Kvick.
Close
Dyrtider

”Vi har bytt ut pellets mot bergvärme”

Privatekonomi. Boendet och bilar slukar mest av hushållskassan. – Räntekostnaden för huslånet har i stort sett fördubblats sen inflationen slog till. Men det är väl som det är. Vi har haft väldigt fina år innan, tycker färdtjänstförare Lars Erik Kvick.

Lars Erik Kvick arbetar varannan vecka, stiger upp vid 4.30 och kommer hem runt 21 i jobbveckorna. Ändå kallar han taxikneget för semester, jämfört med allt som behöver fixas kring hus, sommarstuga och en skogsbruksfastighet.

– Det är klart det hade varit roligare att göra något annat med pengarna, tycker Lars Erik om de ökande rörliga räntekostnaderna för huslånet.

Men han tar det med jämnmod. En ny begagnad Skoda Octavia årsmodell 2016 tog för bara ett par månader sen plats bredvid ”frugans” Skoda Fabia 2019, utanför villan. De behöver varsin bil för att ta sig till jobbet. Lars Erik betalade runt 149 000 kronor för sin.

– Sonen är bilmekaniker så han tipsar om vilka bilar som krånglar minst. Den här hade gått mindre än 10 000 mil.

Den går på bensin, så Lars Erik sparar ungefär fem kronor per liter eftersom den förra var dieseldriven.

I Gryttjesbo, mellan Delsbo och Ljusdal, har paret en sommarstuga, som Lars Erik ärvt efter sin mor. Han håller på och gräver och fixar till tomten, men badstranden är redan klar.

"Nu slipper jag springa ut coh hämta pellets när det är vinter, säger Karl Erik Kvick", som är nöjd med att ha installerat bergvärme. Foto: Justina Öster
”Nu slipper jag springa ut och hämta pellets när det är vinter”, säger Karl Erik Kvick, som är nöjd med att ha installerat bergvärme. Foto: Justina Öster

Mycket el…

– Där gör vi av med fruktansvärt mycket el, ha ha! 200 kronor per år. Fast nätkostnad på 4 000 kronor tillkommer.

Hemma kostar det mer. Förra våren slutade paret elda med pellets, och installerade i stället bergvärme. Det gick på omkring 230 000 kronor, före rotavdrag. Och handlade mer om bekvämlighet än att spara pengar, förklarar Lars Erik.

– De var hit och borrade i mars och extra element och pump kom på plats i början av maj. Vi ville ha det gjort när det var lite varmare, inte minus 20 grader ute. Tidigare åkte jag och handlade och körde pellets på säck och bar in i källaren.

Nio pallar pellets per år gick åt, så det blev mycket kånkande.

– Nu slipper jag springa ut och hämta mer pellets när det är vinter. Och sparar en hel arbetsvecka i tid. Jag blev lite stel i kroppen. Gammal i kroppen men ung i sinnet!

”Morfars köttbullar”, à 25 gram styck, formade med köttbullstång är Lars Eriks specialitet. Foto: Justina Öster
”Morfars köttbullar”, à 25 gram styck, formade med köttbullstång är Lars Eriks specialitet. Foto: Justina Öster

Varit försäkringsombud

Lars Erik ler över köksbordet, droppar skämt här och där. Han har ett förflutet som försäkringsombud och pendlade i många år till jobb i Norge.

Att värma upp husets 240 kvadratmeter, inklusive källarplanet, drar en hel del el. 6 000 kilowattimmar för värme och vatten plus 3 600 för hushållsel. Vad det kostar per månad har paret inte räknat på. Men med dagens priser skulle pellets ha gått på 40 000 kronor per år.

– Med el blir det säkert billigare, även om elpriserna är som de är.

Lars Erik Kvick reser sig och kollar på termometern i köksfönstret: 23,2 grader.

– Det är skönt det. Men vi har installerat treglasfönster på hela övervåningen och dränerat grunden, säger han som inte oroar sig så mycket, trots kärva ekonomiska tider.

– Vi är ändå väldigt förskonade om man jämför med unga familjer.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Rapport: De tjänar 73 gånger mer än lastbilschaufförerna

Ekonomi. Den ekonomiska eliten i näringslivet tjänar motsvarande 73,4 gånger en heltidsarbetande lastbilschaufför, enligt LO:s årliga rapport Makteliten.

Martin Kertész har testat många yrken. ”Jag skulle gärna jobba som ballongclown på heltid”, säger han.

Uppdrag: glädjespridare

Mötet. ”Jag vill ha en clown, pappa!” ”Vad gör clownen?” ”Knyter ballonger!” Alltihop började när Martin Kertész dotter fyllde fem år och skulle ha kalas.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

AF: Arbetslösheten fortsätter öka

Ekonomi. De senaste månaderna har arbetslösheten ökat – och kommer att fortsätta öka fram till 2025, enligt Arbetsförmedlingens senaste prognos.

Kultur
Utsikt från Lars-Gunnar Ivarssons fönster. Bilden är manipulerad. Originalet är ett foto av Lars-Gunnar Ivarsson.

Budet, bågarna och böckerna

Litteratur. Tidningsbudet Lars-Gunnar Ivarssons verk utgår från egna personliga intressen. Men böckerna talar om det allmängiltiga, berättar om vägen. Oavsett om det handlar om svenskamerikanen Svens livsresa, en invasion under ökenkriget 1941 eller motorcykeln Indian 741 B Military.

Att träffa barn och sprida glädje är det bästa med ballongartisteriet, tycker Martin Kertész. En mångsysslare och föreningsmänniska, som sprutar ur sig idéer. Bara tiden ville räcka till… Foto: Justina Öster

Uppdrag: glädjespridare

Mötet. ”Jag vill ha en clown, pappa!” ”Vad gör clownen?” ”Knyter ballonger!” Alltihop började när Martin Kertész dotter fyllde fem år och skulle ha kalas.

Mattias Schulstad har sammanställt LO:s upphandlingsguide.

Upphandlingar sänke för LO-branscher

Offentliga upphandlingar. Färdtjänst, avfallshantering, skolskjutsar, vård och omsorg – varje år upphandlas verksamhet för över 800 miljarder kronor med skattepengar. Fast för många branscher är offentliga upphandlingar ett sänke. LO har gett ut en guide för att återta kontrollen.

Månadens medlem
Annelie Edholm är Koreafrälst. Varje dag lyssnar hon på pojkbandet BTS. ”De har musik för vilket humör som helst, väldigt sällsynt”, säger hon.

”Jag gillar inte orättvisor”

Terminal. Annelie Edholm fann kärleken och flyttade från Stockholm till Jönköping. Blev terminalarbetare och djupdök i facklig utbildning och arbetsmiljö. Som sambon. På ledig tid ljuder koreansk musik i Annelies hörlurar och hon föredrar tv-serier, gjorda i Korea.

Månadens medlem
”Jag är en inventarie i Skärnäs hamn, har snart varit fast anställd i 25 år. Så jag ska få en guldklocka! Jag kom säkert hit som baby i vagn också, med mamma och pappa”, säger Linda Gröning.

Gladiatorn i Skärnäs hamn

Hamn. 18 år gammal började Linda Gröning som ”extring” i Skärnäs hamn. Då hade hon redan sommarjobbat och städat där ett par år. Annars är Linda mest känd som Gladiatorvinnare. Hennes, sambons och döttrarnas fritid går i träningens tecken.

Hallå där!

Marko Juvonen

…regionalt skyddsombud och en av initiativtagarna till ett utbildningsmaterial för gravida i bevakningsbranschen.

Lars Sjölund på gamla konditoriet i Årsta. Foto: Lilly Hallberg

Lars Sjölund visar Kirunas förvandling

Mötet. I 43 år körde Lars Sjölund sopbil i Kiruna. Hans bilder och texter har väckt mycket uppmärksamhet. Bland annat har han under flera år dokumenterat den förvandling som pågår i hemstaden.

Mhamed Åkahim, Mahmond Idris Alamin och Mahmut Muzappar. Foto: Johm Antonsson

Hjälper du polisen, taxichaufför?

Enkät. Polisen har bett taxiförare att vara uppmärksamma och ringa 112 om de ser misstänkta personer. Det har hänt att ungdomar tagit taxi till bensinstationer för att fylla petflaskor och dunkar med bensin och starta bränder, som en del i gängkrig och kriminalitet.

Hallå där!

Tommy Wreeth

… Transports förbundsordförande som till tidningen Dagens Industri (DI) säger att han vill se global kamp mot Tesla.

Hallå där!
Det var mycket stress som släppte när Qorban Naderi fick permanent uppehållstillstånd. Nu kan han börja planera för framtiden.

Qorban Naderi

…som kom ensam från Afghanistan till Sverige när han var 15 år. Han utbildade sig till lastbilschaufför och fick fast jobb efter studenten. Trots det var han inte säker på att få stanna i Sverige. Men nu har han fått permanent uppehållstillstånd.

Månadens medlem
Ann-Sofie

”Jag gillade jobbet direkt”

Miljöarbetare. Ann-Sofie Hermansson trivs som renhållningsarbetare efter att hon för fyra år sedan tvingades bort från politiken. Hon gillar att vara fri efter jobbet och att slippa det politiska spelet.

Månadens klubb
APM Terminalsklubbens ordförande Daniel Börjesson och kassören, tillika skyddsombudet, Peter Saltvik. Foto: John Antonsson

Arbetsmiljön största utmaningen

Hamn. Transports klubb på APM Terminals i Göteborg har flera stora utmaningar. Den kanske största: arbetsmiljön ska vara bra samtidigt som jobb försvinner med automatisering.

Först i världen med fyrfack

Miljöarbete. I Södertälje rullar sedan sommaren en eldriven sopbil med fyrfackssortering. Den är hittills världsunik och används för att hämta hushållsavfall. I kommunen finns även planer på att producera egen el till fordonsflottan.

Hallå där!

Ronja Nilsson

…höggravid timmerbilschaufför från Ödängla, Mönsterås kommun, som medverkar i säsongens "Svenska Truckers" på Viaplay.