Close
Anna Almqvist, LO-ekonom och Susanna Gideonsson, LO:s ordförande.
Close

Rapport: De tjänar 73 gånger mer än lastbilschaufförerna

Ekonomi. Den ekonomiska eliten i näringslivet tjänar motsvarande 73,4 gånger en heltidsarbetande lastbilschaufför, enligt LO:s årliga rapport Makteliten.

Underrubriken är Alltid goda tider och rapporten visar att de som har det gott har det gott oavsett om det är goda eller svåra tider.

– Hur kan det vara så att samtidigt som arbetarna har kämpat för att få Sverige att gå runt har eliterna passat på att sko sig ytterligare? sa LO:s ordförande Susanna Gideonsson när rapporten presenterades och pekade på att antalet superrika svenskar ökat med 28 procent.

Vad kan LO göra för att öka arbetarnas löneandel?

– I årets avtalsrörelse har vi tagit ut mer än på många år. Men vi kan aldrig ensamma klara av att ta konflikten bara genom att öka löneandelen. Eliternas försprång går inte att ta igen, vi behöver ett annat skattesystem helt enkelt, sa Susanna Gideonsson.

Rapporten Makteliten har skrivits av LO-ekonomen Anna Almqvist. När eliternas inkomster har räknats fram har hon inte bara räknat med löner, utan också kapitalinkomster och sidoinkomster.

­Under de senaste åren är det framför allt den ekonomiska eliten, alltså verkställande direktörerna på Sveriges 25 största företag, som har dragit ifrån.

– De senaste åren, 2019–2022 vidgades inkomstgapet med motsvarande sju gånger industriarbetarlöner, samtidigt som vi genomlevde kriserna, samtidigt som vanligt folk fick kämpa och tog väldigt stort ansvar, sa Anna Almqvist.

Till makteliten räknas flera grupper in (se faktaruta). Makteliten som helhet tjänar motsvarande 23,6 gånger en lastbilsförare och 28,8 gånger en städare. Alla inkomster är beräknade på heltid.

– Samtidigt vet vi att många LO-grupper jobbar deltid. Bland kvinnor i LO-yrken är det 46 procent som arbetar deltid, sa Anna Almqvist.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Viktors Zinovjevs:
    20 februari, 2024

    Det är en katastrof.

  2. Niklas Gebhard:
    16 februari, 2024

    Det var någon som sa att det är tufft med att tjäna ihop till 1 Miljon kronor = Sedan går det av sig självt tydligen. = Det har alltid funnits fattiga och rika människor på jorden redan på Vikingatiden och det kommer garanterat alltid finnas Rika och fattiga människor även så länge vi Existerar på detta jordklotet

  3. Valle:
    15 februari, 2024

    Måste gå ur facket det blir för dyyyyyrt

Lästips:

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Anna Almqvist, LO-ekonom som skrivit rapporten Makteliten.

Anna Almqvist

…LO-ekonom och författare till rapporten Makt­eliten. Den visar att eliten i storföretagen tjänar 73 gånger så mycket som en lastbilschaufför.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.