Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg
Close
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop.
Close
ArbetsLIV

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Sensommar i Skånes-Fagerhult hos familjen Petersson: Det röda huset på en höjd, hunden Hugo som hoppar välkomnande i hundgården, en husvagn för utflykter på gårdsplanen. Bakom en nyanlagd uteplats finns en körslinga i skogen. Livet ter sig både idylliskt och kul så här i sommarlovstider.

Åttaårige Rasmus är denna vecka hos mamman, som bor i Kalmartrakten. Pojkrummet är fullt med arbetsfordon, modeller av långtradare och maskiner. ”Han vet vad han ska bli” enligt pappan, Per Petersson. Precis som han själv gjorde.

I hallen hänger ett jättelikt schema över deras tider. Hemmet är trevligt. Och väldigt välorganiserat.

– Det måste man vara, det finns ingen annan som kan ta ansvaret, säger Per.

Schema över livspusslet. Foto: Lilly Hallberg
Schema över livspusslet. Foto: Lilly Hallberg

Byta schema

Strax före jul förra året började problemen att få det så kallade livspusslet att gå ihop på allvar. Pers arbetsgivare, ett större åkeri, beslutade att alla chaufförer skulle byta schema. Det nya schemat innebär för Pers del tio timmars arbete, 05.30–16.30, och lediga torsdagar.

– Jag tänker att det egentligen inte är personligt, jag har en bra relation med chefen på plats och har jobbat med både honom och hans pappa innan. Tidigare har de också alltid varit tillmötesgående, som när jag separerade från Rasmus mamma, säger Per Petersson.

– Det här var som en omvänd hand.

Per Petersson visste att det inte skulle fungera att jobba så långa pass. Sonen Rasmus bor heltid hos honom och går i skolan i Fagerhult, mamman i Kalmartrakten. Några nära anhöriga finns inte i närheten. Fadern är åldrig och bor liksom Pers båda syskon dessutom inte i trakten och mormor, Pers mor, är inte längre med.

Arbetsdagen startar innan sonens fritids öppnar.

– Jag har löst det på annat vis, tack vare en utomstående. En fantastisk person, en kvinna som kan komma vid 5 varje morgon och åker med till skolan. Men samtidigt, det är att vara beroende av en utomstående. Och det kostar…

I sonen Rasmus rum finns mängder av fordon, här på väg in i det fiktiva åkeriet (finns ett med samma namn i Stockholmstrakten, som okejat användning av namnet). Foto: Lilly Hallberg
I sonen Rasmus rum finns mängder av fordon, här på väg in i det fiktiva åkeriet (finns ett med samma namn i Stockholmstrakten, som okejat användning av namnet). Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingsmöte

– Jag försökte in i det sista behålla åttatimmars-tjänst, säger Per.

Han vände sig till facket och upplevde bra stöd från Halmstadsavdelningens ombudsman och skyddsombud: ”De försökte, men sa också innan förhandlingsmötet att jag inte skulle ha så stora förhoppningar”.

Åkeriet följde regelboken, var behjälpligt, och gick igenom ändringen av arbetstidsschemat i förhandlingen. Men var också stenhårda med att driva igenom de nya tiderna.

Attityden från arbetsgivaren: Ta jobbet eller säg upp dig.

– Tanken att de vill att man ska tröttna och säga upp sig ligger i bakhuvudet. Inte så att de gör det aktivt men känslan att de inte vill ha en kvar finns ibland.

Samtidigt vet Per Petersson sitt värde: Han har arbetet 30 år i branschen, kan hela området åkeriet kör på, vet att ledningen vet att han ställer upp och får saker lösta.

Sonen viktigast

Mycket har ändrats i åkeribranschen under åren, men Per känner igen inställningen när det handlar om att hämta från förskola eller vara hemma för vård av sjukt barn; ”kan inte kärringen ta det?” även om det aldrig sagts rakt ut.

– Så är det ju. Men är Rasmus sjuk stannar jag hemma och har han studiedag tar jag föräldraledigt eller semester. Det är att markera både för åkeriet och sonen.

– Annat är svårt att lösa. Säg att jag en dag sitter i Falkenberg och skolan ringer om att Rasmus blivit akut dålig. Det är inte bara att avbryta jobbet och gå och hämta honom.

Per med dvärgpinschern Hugo, som brukar vara med i hytten på jobb. Foto: Lilly Hallberg
Per med dvärgpinschern Hugo, som brukar vara med i hytten på jobb. Foto: Lilly Hallberg

Letar nytt jobb

Per fick erbjudande om att börja på sin nuvarande arbetsplats för sex år sedan och villkoren var mycket bra. Jobbet var roligt och det var inga problem med långa körningar när han levde ihop med Rasmus mamma. Han hade också bland annat möjlighet att ta hem den helt nya lastbilen han körde.

Men sådant är mindre viktigt i dag. I stället handlar det framför allt om arbetstider som går att förena med sonens schema, en arbetsdag mellan klockan 7 och 16. Det är också sådana jobb han söker och hoppas kunna få inom de närmaste åren. Dagtid och inom en radie av tio mil hemifrån.

Han talar trots allt med förståelse om arbetsgivarens situation. Transport är en tuff bransch med hård konkurrens.

– Jag mår inte bra av att säga nej, det är som en personlig kris. Det är inte roligt att känna att man förvandlas till en gnällröv när de hör av sig från jobbet, jag känner att jag sviker både åkeriet och mig själv.

Med nuvarande schema blir det omöjligt att kombinera föräldraskapet med yrket, enligt Per.

– Helt ärligt kan jag säga att jag älskar mitt jobb och egentligen trivs jättebra. Men jag älskar min son ännu mer, och nu tvingas jag söka annat jobb för att få pappalivet att gå ihop. Det kan inte vara meningen det ska behöva vara så år 2024!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    4 september, 2024

    Tyvärr så passar inte jobbet som lastbilschaufför med att vara ensamstående förälder.Det spelar liksom ingen roll att det finns regler och annat som gör att man har rätt att vara hemma eller börja och sluta vid en viss tid då det även är väldigt många yttre faktorer som man inte kan påverka.Min fru var hemmafru när vår dotter var liten när jag var egen åkare för det fungerar definitivt inte att vara en enbils-åkare och vara hemma med barnen när de är sjuka.Tyvärr så är det bästa att skaffa sig ett vanligt arbete om man har barn och vill vara delaktig när de är sjuka osv.Att vara chaufför passar bäst för de som är singlar utan barn eller som har vuxna barn, det är den krassa verkligheten då det inte är alla arbeten som går att förena med privatlivet på ett lätt och självklart sätt i vårt samhälle.Att köra lastbil, turistbuss eller andra typer av jobb som chaufför gör att man inte kan sluta när man vill bara för att ett barn blir sjukt eller stanna hemma på morgonen.Vem skall utföra dina arbetsuppgifter om du kl.12.00 behöver hämta ett sjukt barn på förskolan.Det finns liksom inte någon chaufför standby som kan ta över och om t.ex 10 chaufförer med småbarn stannar hemma på morgonen samma dag hos en arbetsgivare som har t.ex 20 chafförer då är ju 50% av arbetskraften borta och sådant kan ingen arbetsgivare lösa.Om 1 chaufför av 100 behöver vara hemma är ju lite lättare att lösa men det brukar ändå bli problem då väldigt mycket skall utföras just in time.

Lästips:

9/9 – vi är här för att höra er, yrkesförare!

Yrkesförarens dag. I dag uppmärksammar vi dem som ser till att allt kommer fram, alla dagar – maten på bordet, barnen till skolan, medicinen till sjukhusen, soporna till återvinningen. Transportarbetaren är på plats vid Rasta Nyköpingsbro och hör hur och vad yrkesförare själva önskar.

Rastplats

700 krav från Arbetsmiljöverket efter inspektioner

Åkeri. Arbetsmiljöverket har genomfört en stor granskning av åkeribranschen. 400 företag har granskats och tre fjärdedelar av dem behövde komma med åtgärder.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Stort sug efter chaufförer trots lågkonjunktur

Åkeri. Arbetslösheten i Sverige stiger och är uppe på 9,4 procent. Men enligt Tyas mätningar är det många åkerier som vill anställa fler.

Månadens avdelning
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Månadens medlem
Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Hallå där!

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Månadens medlem
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Kultur
Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Frida Bergström jobbar som miljöarbetare på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.

Ett lyft att byta från vårdjobb till miljöarbete

Mötet. Frida Bergström är fjärde generationens miljöarbetare och fackligt skyddsombud. På vinterhalvåret kombinerar hon arbetsmiljöarbetet med att hoppa in där det behövs, på sommaren kör hon en specialbyggd kärltvättsbil.