Rastplats

700 krav från Arbetsmiljöverket efter inspektioner

Åkeri. Arbetsmiljöverket har genomfört en stor granskning av åkeribranschen. 400 företag har granskats och tre fjärdedelar av dem behövde komma med åtgärder.

Sammanlagt har Arbetsmiljöverket ställt 700 krav vid inspektionerna som pågick till fram till årsskiftet. Det låter mycket, men enligt Denisa Samuelsson, projektledare på Arbetsmiljöverket, är det i paritet med hur det ser ut i liknande branscher.

– Det är inte jätteovanligt med så många brister. Inspektörerna har valt rätt företag och det har varit ställen med stora brister där man ställt många krav, säger hon.

Kraven som ställts rör främst det systematiska arbetsmiljöarbetet.

– Syftet är att åkeriet ska veta att när de har ett uppdrag ska chaufförerna veta vilka typer av risker som kan uppstå på uppdraget, vad som kan hända och vad man kan utgå från ska hända. Enligt lagen ska riskbedömningarna finnas skriftligt. Det kan uppfattas som en pappersprodukt, men den skriftliga dokumentationen är resultatet av arbetsmiljöarbetet och den ska finnas där så att Nisse som kör samma last i morgon också vet vilka risker som finns, säger Denisa Samuelsson.

Den här insatsen har riktat in sig på åkerier som fraktar gods till och från byggen. Det är en arbetsmiljö som kan se olik ut från en dag till en annan. Arbetsmiljöverket pekar också på att ett riskmoment som finns är att det kan ske språkförbistring, att personer som jobbar på byggena, eller chaufförerna inte behärskar svenska språket eller talar en tillräckligt god engelska.

–  Ibland så jobbar chauffören helt ensam på en tidigare okänd arbetsplats och det är en speciell risk. Andra gånger är det tvärtom mycket folk och rörelse på platsen, och ibland är byggarbetarna inte beredda på att godset ska komma.

Ni skriver att det har saknats skyddsombud på de flesta av de arbetsplatser ni inspekterat, vad betyder det för arbetsmiljön?

– Det är arbetsgivaren som har ansvaret för arbetsmiljön. Men skyddsombudet är arbetstagarnas representant i allt som rör arbetsmiljö och har en betydande roll när det gäller att bevaka och utveckla arbetsmiljön. I de fall det saknas skyddsombud finns inte en naturlig arbetstagarrepresentant i de här frågorna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    4 september, 2024

    Det är väldigt mycket som behöver förbättras när det gäller arbetsmiljön för chaufförer.Det är ofta väldigt trångt vid lastbryggor och andra ställen där gods och lossas/lastas när chauffören skall gå ur bilen.Det är även väldigt ofta halt och dålig halkbekämpning vid lastbryggor där chaufför går ur hytten och till trappan till lastbryggan och på marken vid lastbryggor och andra ställen där chauffören går som när det skall lossas/lastas gods från sidan.Isgata när man kör in till ett företag då det är obefintlig halkbekämpning med sand och salt innanför företagets grindar eller på deras område.Jag har själv flera gånger varit tvungen att sanda när det har varit is och halt där man kliver ur hytten efter att jag har sagt till personalen som då pekade på en låda med sand/stenflis utan att de själva var det minsta intresserade av att det är halt för de chaufförers som besöker dom.Jag påtalade för en tidigare arbetsgivare efter att jag hade ramlat ner från en bakgavellift att de skulle måla en gul linje på kanten på de grå bakgavelliftarna så att man lättare såg var bakgavelliften tar slut när det är grå asfalt under bakgavelliften.Ja, det var ett bra förslag så åkaren som är en välkänd storåkare med runt 400 anställda i Sverige och utomlands.Du kan få måla de gula linjerna sa åkaren till mig och det är än idag 7 år senare inga gula linjer på de bakgaveliftarna som jag har tittat på när jag har sett deras lastbilar lossa och lasta gods hos företag i närheten av där jag bor och jag promenerar dagligen förbi flera ställen som de kör gods till.Det är väldigt skönt att vara pensionär och att jag klarade mig utan några större skador genom mitt arbetsliv som yrkeschaufför med de risker det finns för chaufförer.Många av de arbetsmiljöerna som chaufförerna arbetar i hade andra arbetstagare aldrig accepterat att jobba i.Det behövs en attitydförändring bland speditörer, förmedlare, transportköpare, företagsledningar, lagerpersonal, truckförare och hela samhället när det gäller arbetsmiljön för alla arbetstagare i landet även för chaufförer.Alla arbetstagare har rätt till en trygg och säker arbetsmiljö och alla vill komma hem hela utan skador efter arbetsdagen alla dagar genom hela arbetslivet.

Lästips:

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.

Taxiförare får försenad lön

Taxi. Älvsby Taxi North Rides förare kommer inte att få sin lön den 25 november, det skriver Piteå-Tidningen.

Månadens ungdomssatsning
Pea Olsson, Tobias Nilsson och Linus Gustavsson spelar Coup på avdelningskontoret i Borlänge.

Avdelning 88 testar nya grepp

Fackligt arbete. Spel och pizza. Det är Transport i Dalarnas recept för att sänka tröskeln till facket.

Utbetalningarna från a-kassan ökar

A-kassan. Hög arbetslöshet och kris i andra branscher har gjort att utbetalningarna från Transports a-kassa ökat kraftigt. Antalet personer som får ersättning har stigit med drygt 36 procent det senaste året.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Efterlysning
Ellastbils som laddar på en parkering

Vad tycker du om omställningen?

Forskning. Känner du dig över­vakad på jobbet? Stressad av nya digitala bokningssystem eller kön till laddstolpen med elbilen? Forskare vid Göteborgs universitet söker nu kontakt med personer som påverkas av både den digitala och gröna omställningen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Månadens medlem
Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Thommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.