9/9 – vi är här för att höra er, yrkesförare!
Yrkesförarens dag. I dag uppmärksammar vi dem som ser till att allt kommer fram, alla dagar – maten på bordet, barnen till skolan, medicinen till sjukhusen, soporna till återvinningen. Transportarbetaren är på plats vid Rasta Nyköpingsbro och hör hur och vad yrkesförare själva önskar.
Inget rullar på av sig själv. På åkerier, budbilsfirmor, taxiföretag och ute längs vägarna uppmärksammas i dag yrkeskåren vars arbete ofta tas för givet att det bara flyter på. Som förväntas leverera i tid och i alla väder.
Transportarbetareförbundets tidning är under dagen ute vid Sillekrog och Rasta Nyköpingsbro längs E4 genom Södermanland och talar med yrkesförare.
Sebastian Söderholm kör matvaror för ett Norrköpingsåkeri och är på väg tilbaka hem men tar rast på parkeringen utanför Rasta.
– Jag hade inte en aning om den här dagen, men det är ju trevligt!
Sebastian är med i facket, ”självklart”, men tycker att det är svårt att säga något om vad som bör lyftas i kommande avtalsrörelse.
– Jag är rätt ny, tog lastbilskort i september förra året. Vi har 40-timmarsvecka och jag tycker att det fungerar rätt bra så jag kan inte säga att arbetstidsförkortning är något jag tänkt särskilt på. Vi har friskvårdsbidrag genom jobbet och jag utnyttjar det, jag gymmar.
Intill Sebastians bil sitter chauffören Ljubbe, som inte vill vara med på bild. Han kör varor för Jysk åt ett åkeri i Jönköping och är på väg tillbaka efter att ha lossat i Stockholm.
Inte heller Ljubbe känner till att den 9 september är Yrkesförarens dag.
– Nej, men det kanske behövs, haha, säger han och framhåller att han är nöjd med jobbet på åkeriet:
– Det viktiga är att ha bra relationer med arbetsgivaren och kollegorna. Om de ställer upp för mig, till exempel om jag behöver ledigt eller behöver göra något med familjen, jobbar jag lite mer en dag kanske. Arbetstidsförkortning? Nä det känns inte så viktigt.
Dennis Larsson från Lidköping har snabb rast på Sillekrog. Han kör för Schenker, ofta olika artiklar för Jula. Nu har han varit i Oxelösund och lastat och sedan ska han hem till åkeriet i Skara.
– Jag har inte blivit firad i dag, visste inte att det var Yrkesförarens dag, säger Dennis.
Han har jobbat som yrkesförare i snart 40 år. De senaste 24 åren för samma åkeri.
– Bättre får man leta efter. Jag får nog säga att jag haft ett bra yrkesliv. Men snart är det slut, om fem månader går jag i pension, säger Dennis Larsson.
Fast han räknar med att köra vidare efter 65-årsdagen, om än med färre körningar än i dag.
Dennis är med i Transport.
Är det något särskilt du tycker är viktigt att lyfta i kommande förhandlingar för nytt kollektivavtal?
– Ja, högre lön får en väl säga, säger Dennis Larsson.
Däremot är han skeptiskt till arbetstidsförkortning inom åkerinäringen.
– Nä, det är svårt. Vi har våra körtimmar.
Genom jobbet har Dennis friskvårdsbidrag som han bland annat utnyttjar för att gå och simma. Fast det har blivit lite dåligt med det den senaste tiden på grund av förkylning, som för många andra.
För Per Nilsson från Gävle är det första dagen på jobbet som chaufför.
Han kör i dag däck för ett Göteborgsåkeri med flera filialer runt om i landet. Tidigare arbetade han på ett däckföretag men fick sluta på grund av arbetsbrist.
– Det är kul att bli uppskattad! Och det var en glad överraskning min första dag i en ny bransch, säger Per.
– Nu kommer jag att gå bredvid en annan kille, chaufför, i början som utbildning. Jag har en bra känsla för företaget och jag gillar att jobba med bilar så det passar mig, men det är lite pirrigt.