”Vi hade gärna sett ett hårdare straff”

Den fällande domen av den makedonske lastbilschauffören som körde med falskt körkort välkomnas av transportbranschen. Men organisationen Här stannar Sverige! hade önskat ett hårdare straff.

Hovrätten för nedre Norrland valde att omvandla fängelsestraffet för den makedonske lastbilschauffören till villkorlig dom. För svagt, anser Kenneth Jaktlund, lastbilschaufför i Umeå och en av frontpersonerna i organisationen Här stannar Sverige!

– Vi hade gärna sett någon slags hårdare markering, säger han. Om det sen ska vara ett fängelsestraff eller ett högre bötesstraff, det är inget jag kan bedöma. Men jag tycker det borde ha varit någon slags kraftigare markering. Att han får fortsätta vara kvar i landet visar ju också på någonting som är fel. Han borde bli avvisad i och med att han inte har rätt handlingar för att jobba inom EU. Någonstans måste man sätta ner foten.

Efter den friande domen i Sundsvalls tingsrätt har den makedonske chauffören stoppats två gånger och bötfällts för att ha kört utan förartillstånd. Det är något som hovrätten borde ha tagit på större allvar, anser Kenneth Jaktlund.

– Det står i domen att rätten bedömer risken för fortsatta brottsliga handlingar som liten. Men i hovrätten satt man och pratade om att han har blivit stoppad två gånger efter tingsrätten. Det visar väl att han mer eller mindre struntar i de lagar och regler som finns. Han tar det inte på allvar. De satt ju redan med facit i hand, han fortsätter med brotten.

Har domen någon betydelse för mer ordning och reda på vägarna?

– Inte mycket. Straffvärdet är så lågt. Det du kan råka ut för är i princip böter. Vi hade velat se en kraftfullare påföljd för att sätta ner foten ordentligt.

Freddy Welle, fjärrbilschaufför, fackligt aktiv i Transport och även aktiv i Här stannar Sverige! är ganska nöjd med dagens dom.

– Hade han blivit frikänd så hade det blivit riktigt galet, säger han. Nu har han i alla fall blivit dömd och de ändrade domen från tingsrätten. Sen att han fick villkorlig dom är ju en annan sak. Jag hade helst sett att han hade åkt in. Men vi får vara nöjda med detta. Det viktigaste tycker jag är att blev dömd. Och det blev han ju.

Har domen någon större betydelse tror du?

– Ja det tror jag. Nu märker de att det inte går. De förstår att det är olagligt och kan inte skylla på en massa andra grejer, så det tror jag verkligen.

Karin Everitt, vice chefsåklagare på åklagarkammaren i Sundsvall, tror däremot inte att domen kommer att ha någon avgörande betydelse för ordningen ute på vägarna.

– Nej, jag tycker inte det, säger hon. Den här frågan är egentligen prövad många gånger förut, även i högre instanser. Det är ingen nyhet i sig att man blir dömd för brukande av falsk urkund om man visar upp falska handlingar av det här slaget. Det är bara en bekräftelse på det som också tidigare har gällt.

Hovrätten anser att de förfalskade handlingarna var uppenbara. Hur är det då möjligt att tingsrätten tidigare friade chauffören?

– Det är ju deras bedömning som de i så fall får förklara. Vi klagade på domen eftersom vi menade att den skulle ändras, det fanns skäl att döma honom.

Var det något nytt ni lyfte fram?

– Vi åberopade till viss del även ny bevisning, men jag menar att den i sig inte var avgörande. Det var egentligen ett förtydligande om vad som krävs för att få bulgariskt medborgarskap och de uppgifterna fanns redan i tingsrätten. Sen åberopades också förhör med en polisman angående hans iakttagelser i samband med stoppet och det gav ytterligare stöd för att det var något fel med handlingarna. Men den uppgiften tycker jag inte heller var ny. Men det är klart, det förstärkte ju bilden.

På Sveriges Åkeriföretag säger pressekreteraren Åsa Sköld att det nu känns som om rättvisan har vunnit.

– Det innebär en vettig chans för polis och åklagare att få fler fällande domar i sådana här fall, säger hon. Hade domslutet blivit det motsatta hade det i stort sett blivit omöjligt för polis och åklagare att kunna få fram tillräckliga bevis och det kan ju knappast ha varit lagstiftarens mening. Så det här är jättebra.  Nu visar domstolen att i Sverige gäller lagarna för alla. Man kan inte skylla på okunskap utan man ser till att man har ett giltigt körkort.

Åklagaren tror inte att domen har någon betydelse för ökad ordning och reda på vägarna. Hon säger att den här typen av brott har prövats förr i högre instans.

– Jag säger inte att jag inte håller med henne, men jag kan komplettera med att nu har han blivit dömd för att ha falska papper. Så många fall av makedonska medborgare som har blivit fällda för urkundsförfalskning tror jag inte finns i Sverige. Symbolvärdet skulle jag inte vilja underskatta. Tvärtom, det här har ett viktigt symbolvärde för våra företagare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet först flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".