”Vi gräver det här landets grav!”

Arbetsförmedlingen ställer villigt upp när oseriösa transportföretag vill ha chaufförer till underpris. Det visar ett test som en åkare i Sydsverige gjorde. Och det är inte bara åkeribranschen som präglas av storskalig lönedumpning, skattefiffel och ”falska” egenföretagare. Samma fenomen finns inom bygg- och skogsnäringen. Det avslöjar journalisterna Thomas Lundh och Anna-Lena Norberg i reportageboken ”De nya trälarna”.

A nna-Lena Norberg är frilansjournalist och bor i ett av Växjös förortsområden.

I flera år har hon drivit nätsajten, www.stoppafusket.nu. Där har hon systematiskt granskat den arbetsmarknad som växer fram i Europa.

En marknad där bemanningsföretag som Irlandsbaserade Atlanco/Rimec hyr ut tiotusentals lågbetalda arbetare från bland annat Polen och Rumänien. Gästarbetarna saknar alla former av anställningstrygghet och försäkringar. Atlanco/Rimec gör hela tiden sitt yttersta för att komma undan sociala avgifter. Polska byggjobbare, som i stor skala hyrts in av den svenska byggjätten NCC, har på papperet utstationerats från Atlanco/Rimecs dotterbolag på Cypern.

Anna-Lena Norberg visar gång på gång hur tricksandet bryter mot EU:s grundläggande regler. Det gäller också skogsnäringen, som hon synade för ett par år sedan.

Efter stormen Gudrun behövdes mängder av arbetskraft för att röja upp. Det blev en guldgruva för polska företag – bolag som i några fall startats av sektliknande frikyrkoförsamlingar med kopplingar till Livets ord i Sverige. Okvalificerad arbetskraft, med dålig skyddsutrustning, riskerade sedan livet i timmerbrötarna.

Skogsjobbare hämtades även från Lettland. Som Harjis. Han lämnade ett land där ekonomin var i fritt fall, efter en period av rekordsnabb tillväxt. Under de goda åren hade Harjis lånat pengar till en lägenhet. Av en svensk bank. Lånet löper på 25 år, med en ränta som är mångdubbelt högre än i Sverige.

Skandalöst, tycker både Harjis och Anna-Lena, som intervjuat honom.

Thomas Lundh är journalist på tidningen Värnamo Nyheter och skriver om näringslivsfrågor. I en serie artiklar skildrade han nyligen åkeribranschen och de problem som näringen brottas med.

Det är historier som Transports medlemmar väl känner igen. Om illegal trafik med utländska bilar och förare. Om chaufförer som tvingas bli egenföretagare, med usel betalning. Om svenska åkerier som lägger ner för att spelreglerna blivit allt annat än jämlika.

Anna-Lena och Thomas har kokat ner sina erfarenheter till en reportagebok. Läsningen är skrämmande. Det blir plötsligt uppenbart hur utbredda problemen är i Europa.

För Anna-Lena var skogsarbetarna en sorts genombrott. Det blev stora rubriker i andra medier sedan hon avslöjat att bortåt hälften av hela yrkeskåren förvandlats till ett proletariat med skamlöner.

Hon säger:

– Det ledde faktiskt till att Svea Skog införde krav på att de inhyrda arbetarna skulle ha så kallat A1-intyg, som visar i vilket land de sociala avgifterna betalas.

– Stora Enso hade letter inne som jobbade för 15 kronor i timmen. Efter avslöjandet på stoppafusket.nu bestämde sig företaget för att börja kräva att de utländska bolagen öppnade filial i Sverige.

Anna-Lena har en ärftlig sjukdom som sätter ner orken. Hon jobbar deltid och anlitas numera som föreläsare. Förfrågningarna kommer ofta från fackförbund, som behöver lära sig mer om EU:s komplicerade regelverk och hur man granskar utländska företag.

Hur ser hon på EU och fackets engagemang när det gäller lönedumpningen?

– Man kan inte dra fackförbunden över en kam. Inte ombudsmännen heller. En del fackförbund har varit relativt förskonande. Än så länge. Men det brinner i knutarna! Ser vi inte utvecklingen på arbetsmarknaden, och lägger allt kraft på åtgärder, så kommer vi att få ett Sverige som inte går att känna igen.

– Vi gräver det här landets grav! Vi har en socialdemokratisk partiledare som snackar om läxavdrag och Rut, samtidigt som vi befinner oss i ett krig!

Turbon är inkopplad. Anna-Lena skakar upprört på huvudet och påpekar att om inget görs kommer främlingsfientligheten att öka ännu mer och Sverigedemokraterna få ännu fler anhängare.

Media får sig en rejäl släng. Hon är besviken på journalister som okritiskt trumpetade ut att byggjobbarna på Laval i Vaxholm fick 145 kronor i timmen. De fick 15 spänn! inflikar hon barskt.

Anna-Lena har tagit starkt intryck av alla vittnesmål hon mött i det grävande arbetet. I Estland finns en organisation som jobbar mot människohandel. En aktiv person där utbrast: ”Ni lever i ett land som haft demokrati länge, vi i ett som precis fått demokrati. Hur kan ni tillåta människohandel, det stora demokratiska Sverige?!”

– I grannlandet Lettland har människor inte längre någon dröm om framtiden. Ingen vision om ett bra liv. Man försöker bara överleva dagen. Folk ställs mot folk. Fattiga mot lite mindre fattiga. Vi måste på något sätt förändra de rådande värderingarna.

Thomas Lund träffar jag på ett kafé i Värnamo, mitt emot Skatteverkets kontor. Han jobbar heltid på lokaltidningen Värnamo Nyheter och har tidigare skrivit fyra romaner.

Hur utbrett är fusket och lönedumpningen i hemmaregionen?

– Inom transportbranschen har det inte synts så mycket, men efter boken och artikelserien kommer det in nya tips. I skogen har vi haft stora problem, inpå knutarna. Men det syns inte på samma sätt. Samma sak inom byggsektorn, fusket sprider sig över landet får jag en känsla av. Men det är svårt att avslöja.

I arbetet med boken har Thomas intervjuat förare, åkare, branschföreträdare och fackligt aktiva på lokal nivå. Han är förvånad över att den bekymmersamma utvecklingen i åkerinäringen länge uppmärksammades så lite i medierna och bland politikerna:

– Staten borde åtminstone vara intresserad av att få in skatterna. Annars kan den allmänna skattemoralen urholkas snabbt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.