”Vi behöver organisera oss över gränserna”

– Facklig organisering över gränserna är vår största utmaning och vår viktigaste uppgift under de kommande åren. Det är de mest utsatta chaufförerna med låg lön och svåra arbetsförhållanden i Europa vi måste hjälpa. Det säger Roberto Parillo, ordförande i ETF:s vägtransportsektion.

Han är från Belgien och basar över sektionens cirka 750 000 medlemmar, däribland svenska Transports.

Med hjälp av en rad systerorganisationer har ETF genomfört en flerårig enkätundersökning med lastbilschaufförer från det gamla östblocket. Resultaten bedöms som chockerande:

– Vi visste redan innan att chaufförerna hade en svår situation både arbetsmässigt och socialt, men vi hade ingen dokumentation. Nu kan vi visa hur illa förarna har det som kör i framför allt Västeuropa, förklarar Roberto Parillo.

Chaufförerna från öststaterna har svarat på frågor på olika parkeringar. Tydligt är att de känner sig diskriminerade, jämfört med kollegorna från väst, både när det gäller lön och arbetsförhållanden.

Förarna arbetar i skift, som innebär att de är hemifrån mellan tre och 18 veckor i sträck. De tjänar ungefär mellan 2 700 och 3 600 kronor (300–400 euro) i månaden i grundlön. Till det kommer olika tillägg på cirka 360 kronor per dag de kör (40 euro). För många av chaufförerna skiftar lönen också med antal körda kilometer och hur många leveranser de gör.

Av intervjuundersökningen framgår att förarna jobbar enligt komplicerade arbetsscheman, som syftar till att arbetsgivarna ska klara sig undan kontroller och sanktioner. De anställda har svårt att få ta del av olika sociala skyddsnät, exempelvis sjukersättning och läkarvård. Dessutom får chaufförerna stora problem när lönen betalas för sent – eller inte alls.

I rapporten ondgör sig ETF över de allt talrikare postboxföretagen, som dumpar löner och kostnader, struntar i att betala skatt, sociala avgifter och pensioner och driver på utvecklingen mot en allt mer krisartad bransch. Undersökningen noterar att när de intervjuade förarna stöter på problem upplever de paradoxalt nog att det bara är arbetsgivarna som kan hjälpa dem, trots att det oftast är företagarna som orsakat dem. Kunskapen om vad fackligt medlemskap innebär är dålig.

– Svaren visar att det är de här personerna vi måste arbeta för. De rör sig i ett ingenmansland som ingen har någon insyn i. Gör vi inget nu kommer deras dåliga arbetsvillkor att sprida sig vidare till alla inom transportbranschen, betonar Roberto Parillo.

I arbetsprogrammet som kongressen antog framgår också att vägsektionen ska uppmuntra och bistå medlemsländer som vill dra i gång olika former av gränsöverskridande organisering av chaufförer.

– Nu gäller det för facken i de olika länderna att föra det vidare ut till sina medlemmar, till chaufförerna ute på vägarna. Grundförutsättningen är att utländska chaufförer ska tjäna lika mycket som förarna i det land de kör i, framhåller Roberto Parillo.

Han berättar att det belgiska transportfacket, precis som Transport, driver ett rättsfall med den innebörden. För belgarna handlar det om tre rumänska chaufförer, utvalda bland ett 20-tal grovt utnyttjade, som kört för en belgisk firma, men varit anställda av ett uthyrningsföretag i Slovakien.

– Vi vill ha regler på europeisk nivå, som innebär att arbetarnas löner och villkor ska följa dem som gäller i arbetslandet, oavsett var anställningsföretaget ligger. Arbetsgivare som inte följer bestämmelserna ska drabbas av kännbara sanktioner, menar Roberto Parillo.

I dag saknas ett fungerande transportfack i Rumänien. För att inte spilla mer tid vill ETF gå in och erbjuda yrkeschaufförer medlemskap direkt i federationen.

– Det ska inte gälla permanent utan fungera i väntan på att alla länder ska hinna bygga upp egna, nationella fackförbund, förklarar Roberto Parillo.

De senaste tre åren har ETF bedrivit en kampanj mot EU-kommissionens planer på att lätta ännu mer på reglerna för
cabotage och släppa alla vägtransporter helt fria inom EU. Parillo ser det som en delseger att den estländska EU-kommissionären Siim Kallas i mitten av maj lovade att inte driva frågan vidare, fram till EU-valet i juni nästa år.

Faran är inte över, bedömer Parillo. Han tillägger:

– Fast det är viktigt att notera att fem länder gick samman och deklarerade att de skulle säga nej till ett förslag om att avskaffa cabotagereglerna. Frankrike, Belgien, Danmark, Österrike och Italien. Det är mycket ovanligt att regeringarna säger ifrån på det sättet, oavsett partifärg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".