Veteranbilsrally lockade skåningarna ur husen

Magnus Knutsson samlar på SJ-bussar. Han har 25 stycken hemma på gårdsplanen utanför Jönköping. I år kom han med en Scania-Vabis, årgång 1966, till Pärlrallyt. Fast Magnus kom inte ensam. Med sig i bussen hade ett 20-tal andra veteranbilsentusiaster.

”Samtal med föraren är förbjudet under körning. Det är ett HOT mot SÄKERHETEN.”

Bokstäverna är skrivna i ilsket rött på originalskylten från 1966. Fast Magnus Knutsson snackar ändå. Han är klädd i tidstypisk SJ-uniform och vrider varv efter varv på den jättelika benvita ratten.

Vi har precis startat i rallyt och är på väg från Helsingborg mot målet i Vallåkra. Fast inte raka vägen. Tvärtom. Rallyt sträcker sig över 90,5 kilometer genom byar med namn som Strövelstorp, Kropp och Påarp. Utefter vägen sitter åskådarna tätt och beundrar karavanen.

Magnus växlar flitigt och motorn som vid det här laget hunnit avverka 95 000 mil råmar under den nötta grålackerade huven.

Varför samlar man på bussar? Magnus ler överseende:

– Min far drev ett bussåkeri. Han ville inte att jag skulle bli busschaufför, men hur det nu var började jag köpa in gamla bussar när SJ la ner verksamheten.

Äldsta bussen är tillverkad 1946 och den yngsta 1976. Alla är brandgula eller gula, som var den ursprungliga SJ-färgen. I dag hyrs bussarna ibland in av filmbolag som vill återskapa autentiska miljöer. En buss är med i den nya filmen om Monica Zetterlunds liv.

Magnus säger:

– Det är väl tur att någon stolle samlar på bussarna. SJ själva har bara två, en från 1936 och en från 1952. De brukar låna av mig.

Bakom förarplatsen sitter två kartläsare – Christian Ljunggren och Lars Peterson. Christian har kört buss i 20 år, men övergått till lastbil. Lars driver ett litet åkeri utanför Stockholm tillsammans med pappa, 90 år.

Christian körde buss i Härjedalen och Jämtland och gillade de gamla sortens fordon som tog både passagerare och gods. Han har hunnit avverka fyra fackförbund under sin förarkarriär: Statsanställdas förbund, Seko, Kommunal och nu Transport.

Killarna och många av de andra passagerarna som nu tagit plats i Magnus Knutssons buss känner varandra genom alla Pärlrallyn.

– Jo, det är en väldigt social grej. Det är samma gäng som brukar följa med. Vi kör ner redan på fredagen, bor på Scandic och tar färjan över till Helsingör, förklarar Lars Peterson.

Det är svårt att inte fascineras av de över 180 gamla fordonen som anmälts till rallyt, som förstås inte är något rally i traditionell mening.

Vid starten i Ättekulla industriområde stod två gamla Ford TT i fantastiskt skick. En av dem är från 1924. Den ägs av Anders Näslund i Hofors. Han berättade att bilen ursprungligen såldes till en hemmansägare. Priset för chassiet var 1 925 kronor.

Bilen beställdes med ”de lux”-utrustning. I framvagnen har den två bladfjädringar i stället för bara en, som sitter parallellt med framaxeln. Det var tänkt att ge bättre väghållning.

En annan av de startande är Martin Forsgård från Habo. Han kör bil och släp, Scania, anno 1967. Vid starten öste speakern, Stefan Bengtsson, lovord över ekipaget som är en replica av en bil som åkeriet hade i trafik för 40–45 år sedan.

Hur kommer det sig att så många människor i Sverige lägger så mycket tid och pengar på gamla bilar?

– Nja, säger Martin Forsgård eftertänksamt. Mest är det tid som gått åt och visst är det väl tokigt egentligen. Men det här jobbet är speciellt och det är nog speciella människor som jobbar i åkeribranschen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.