Vem behöver en förarhytt?

Skulle lastbilshytterna tillverkas i plåt eller trä? Gav trä sämre krockskydd? Det var en stridsfråga mellan landets ledande hyttillverkare på 1950-talet. Det rapporterade motorskribent Stefan Andersson på ett välbesökt seminarium på Elmia.

Från trä till plåt. Det var rubriken på en föreläsning där hela fokus låg på hytten – det krypin som ska skydda yrkesföraren både mot krockskador och väder och vind. Stefan Andersson visade en ström av bilder, de första från tiden när chauffören satt helt oskyddad.

– Även i vårt klimat satt man ute och körde. I dag framstår det som helt obegripligt.

Andersson klickade fram en bild på en timmerbil där en man rattar ett fordon fullastat med grova stockar. Det finns varken hytt eller framstam. Med sig i sätet har föraren en liten flicka.

– Man vågar inte ens tänka på vad som skulle hänt om föraren tvärbromsat eller krockat, förkunnade föreläsaren.

Han konstaterade sedan att det var först i slutet av 1920-talet som lastbilarna började få något som liknande hytt. I början var det bara tak och möjligen en vindruta. Sedan gick utvecklingen snabbt. Eller i vart fall snabbare. Förarna fick hytter med dörrar – om än spartanska.

Enligt Stefan Andersson hade lastbilstillverkarna byggt även hytterna, men nu kom en ny trend. Fristående firmor specialiserade på just hytten, och ibland påbyggnader som skåp och flak.

En av de tongivande fabrikörerna var Be-Ge Persson i Oskarshamn. Han blev huvudleverantör till Scania. I norr fanns Nyströms, som fick Volvo som storkund.

De båda bolagen hade olika filosofi. Be-Ge byggde med trästomme och Nyström började tidigt med hytter ”Helt i stål”. I Floby fanns en annan stor aktör – en träskotillverkare som inte oväntat satsade på trä.

I början av 1950-talet hade både Be-Ge och Nyströms digra produktprogram, som också innefattade sovhytter. Stefan Andersson klickar fram nya bilder och på några syns Be-Ge-hytter med både hel och delad framruta.

När försvann den delade rutan, undrade någon.

Stefan Andersson sa:

– När frågan ställdes till fabrikören själv blev svaret att det inte var så planerat. Det styrdes mest av hur stora glasrutor glasmästaren råkade ha i lager för tillfället.

I början av 1960-talet hade flera tillverkare skaffat stora plåtpressar och nu kunde man forma taken i ett stycke. Plåten vann terräng.

Vid den här tiden hade säkerheten hamnat mer i fokus och företagen förde in slagprov i marknadsföringen. I april 1961 infördes också myndighetskrav. Alla lastbilshytter skulle klara slag mot tak och front, och efteråt skulle dörren gå att öppna.

Vid sidan av säkerhet efterfrågades högre komfort. 1956–1957 tog Be-Ge fram den första fjädrade förarstolen. Det blev succé och andra hyttfabriker fick krypa till korset och köpa stolen från värste konkurrenten i Oskarshamn.

Några år innan hade det kommit justerbara stolar. På en av dem hade fabriken helt sonika satt en vanlig domkraft under sitsen. Man pumpade några slag och fick bättre utsikt.

Så småningom kom luftfjädrade stolar och luftfjädrade hytter och luftfjädring på hela chassiet.

Fast då är vi framme i modern tid.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.