”Växelhäxan” Anita startade eget taxibolag

Att bli uppsagd var som att dra undan mattan för den gamla inbitna ”växelhäxan” Anita Storm på Taxi Jönköping. Men hon tog mark och startade taxibolag. Ihop med sin gamla chef.

– Det var tur att jag inte visste hur fruktansvärt mycket jobb det var att få trafiktillstånd. Ångrar mig gör jag inte! Men det är en stor utmaning och otroligt lärorikt. Jag lär mig nytt hela tiden.

I november 2013 skrev Transportarbetaren om oron bland de 14 telefonisterna, när Fågelviksgruppen bestämt sig för att flytta växeln vid Taxi Jönköping till Göteborg. Samtliga varslades och fick gå i februari 2014. Anita blev kvar lite längre eftersom hon hade hand om utbildningen av taxichaufförer.

Bolaget talade om effektivisering. De anställda och taxiåkarna argumenterade för kompetens och väl inarbetad kund- och lokalkännedom. Åkarna var till och med beredda att ta över beställningscentralen, men Fågelviksgruppen gav kalla handen, minns Anita.

Hon jobbade tidigare fackligt för Transport, var ute och raggade medlemmar och stod i talarstolen på senaste kongressen. Nu är hon egen företagare och propert klädd i svart uniform med ljusblå slips. Anita rättar till jackslaget och säger att hon och hennes gamla platschef, som hon driver rörelsen med, är av den gamla stammen. Uniform ska det vara.

– Vi får mycket beröm för att vi har så välstädat i bilarna och alltid ringer och bekräftar förbeställda körningar.

Anita Storm har fått frågan ifall hon tänker konkurrera ut Taxi Jönköping. Svaret är att hon och uppstickar-kompanjonen börjar i försiktig skala. För att förhoppningsvis kunna växa. Kanske kommer hon att anställa någon framöver.

– Jag har redan tecknat hängavtal, taxiföraravtalet, med Transports avdelning i Jönköping. Bara för att jag gått över från anställd till företagsägare har jag inte ändrat grundsyn och värderingar. Jag vill att det ska gå rätt till!

Anita Storm har sitt kontor hemma, i smartphonen på fickan och är: Friåkare.

Ett ord som klingar rätt illa inom facket, där man strider mot nya företeelser som Uberpop, med förare som hämtar upp kunder i sina privatbilar, utan taxameter.

Anita ler och undrar om jag vet vad en taxameter kostar?

– 47 000 kronor betalade jag! Jag lämnar alltid kvitto och snart är vår hemsida klar också. Hur många friåkare har det?

– Jag pluggade mig blå för att klara de fyra proven till trafiktillståndet. Sedan såg jag på nätet att man kan köpa provsvaren för 1 500 kronor …

Anitas mor gick bort och hon ärvde en del pengar. Annars hade hon aldrig haft råd att pytsa in startkapitalet i rörelsen. Lön kan hon inte ta ut än och Anita tror inte att hon kan bli rik, men ändå få ihop till mat och husrum.

Men friåkare, det luktar ändå skatteflykt och svarta pengar?

– Jag kommer aldrig att ansluta mig varken till Taxi Jönköping eller Taxi kurir. Jag passar helt enkelt inte in i den organisationen. Jag vill ta hand om mina kunder själv!

Anita Storm närmar sig 60 år, hejar på bekanta på stan och sticker visitkort i näven på presumtiva kunder. Men en del av hennes hjärta finns kvar hos Transport och Taxi Jönköping.

– Jag jobbade där i över 15 år, flera av kollegorna i mer än 20 och en i över 30 år. Vi träffas fortfarande och alla saknar det gäng vi var så oerhört. Som tur är har de flesta hittat nya jobb.

Några har gått till kommunen, andra till handeln och privata buss- och distributionsbolag.

Finns det någon framtid för taxiväxeltelefonister?

– Ja, de kommer att finnas kvar, men bli färre med teknikens framfart och alla nya appar. Jag hoppas vid min gud att det blir totalförbud mot Uberpop!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.