Folkmassa i Visby.

Värsta veckan i Visby

Vi sitter som i ett akvarium bakom upphissade glasrutor. Utanför: ett ofantligt myller av människor – uppslukade av mobiler, reklamblad och budskapen från hundratals böneutropare. Vi är i en tusenårig stad, byggd för hästkärror.

Håkan Kraby svänger vänster ner mot Donners plats. Eller rättare sagt: försöker. Folkhavet saknar öron och rör sig som en oberäknelig trögflytande lavaström över kullerstenarna.

– Folk är inte rädda om livet precis, suckar Håkan när en man i solglasögon och Iphonelur tränger sig förbi den sakta rullande lastbilen.

År 2000 var Håkan Kraby klar med plugget och lumpen. Han fick praktik som lastbilschaufför på Gotlandsgods. Och kom inte därifrån, som han själv uttrycker det med ett snett leende.

Just den här torsdagen under Almedalsveckan har Håkan dragit en vinstlott. Han ska slippa Visby innerstad.

Dagen börjar redan klockan 04 och artar sig bra. Håkan kör gods till Ica och rullar därefter av ett halvt ton grillkorv hos Statoil – numera omdöpt till Circle  K. Efter det väntar Pressbyrån och en närbutik i Roma, ett litet samhälle mitt på ön, innan vi styr tillbaka hem till åkeriets egen terminal.

– Vad ska jag ta nu? undrar Håkan.

Transportledaren funderar lite. Jo, det måste bli en sväng in i Visby innerstad i alla fall. Håkan Kraby biter ihop och börjar samla ihop fraktsedlarna. En stund senare är vi på väg. I en mindre lastbil. På flaket står ett kylskåp, några lådor postordervin till privatpersoner och flera pallar rosé och annat bränsle som behövs för att hålla Almedalsandan i gång.

– Innerstan är ju inte drömmen direkt. Almedalsveckan är värst. Det är många gator som inte är anpassade för lastbilar, konstaterar han.

Håkan jobbar normalt heltid på Gotlandsgods, men just nu är han tjänstledig på halvtid för att jobba fackligt för Transport. Uppdraget är att värva fler medlemmar till förbundets överlägset minsta avdelning.

Arbetsmarknaden på Gotland är speciell, förklarar han:

– Vi har en del smååkerier med en eller två bilar. Men i princip finns det bara tre lite större transportföretag som slåss om de större köruppdragen. När kunderna upphandlar flyttas uppdragen mellan dem. Oftast får chaufförerna följa med över. Arbetsmarknaden är stabil på det sättet.

Den gotländska transportnäringen är relativt förskonad från den lönedumpning och osunda konkurrens som blivit en plåga i övriga landet. Håkan Kraby säger:

– Fast i byggbranschen har vi samma problem som ni på fastlandet. Hantverkare från östra Europa kommer hit och jobbar för låga löner.

– Kanske är gotlänningarna lite mer lokalpatrioter än andra. De som har sämst med pengar här brukar anlita lokala hantverkare från ön. De med mycket köper billiga tjänster av polacker och balter.

Klockan har blivit halv elva på förmiddagen när vi kör in genom ringmuren. Uppe vid Söderport är det lugnt, det mesta folkmyllret är koncentrerat till kvarteren nere vid hamnen.

Håkan Kraby lossar vid ett halvdussin platser. Det sista – en lastpall med vin – ska till en krog som ligger granne med SVT:s nyhetstält. En ordningsvakt kommer fram och klagar på bullret när pallvagnen rullar över flaket.

Håkan biter ihop och tillsammans med restaurangägaren bär han in lådorna, för hand.

Hur är det att jobba fackligt på en ö med bara 55 000 invånare, undrar jag när vi återigen sitter i hytten.

– Vi har nära till medlemmarna, kan man väl säga. Som facklig förtroendeman kan du aldrig gå in på Biltema en lördag och bara handla. Några frågor får du räkna med.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.