Värmlandstrafik bryter med oseriösa taxibolag

Färdtjänst. Transport fick rätt: Värmlandstrafik backar och avbryter upphandlingen av servicetrafik från Trendtaxi. Redan i dag stoppades bolaget från att köra färdtjänst och sjuktransporter i länet.

Det är färdigkört för Trendtaxi i Värmland. Vid en presskonferens i dag, torsdag, meddelade den regionala förvaltningen Värmlandstrafik att man avbryter upphandlingen av färdtjänst från AB Trendtaxi med omedelbar verkan.

Droppen blev att underentreprenören Trendtaxi Uppland, som ägs av brodern till AB Trendtaxi, också förlorade trafiktillståndet. Nu ska andra taxibolag ansvara för färdtjänst och sjukresor i länet.

Mikael Ladman, ombudsman i Transports Värmlandsavdelning.
Mikael Ladman, ombudsman i Transports Värmlandsavdelning. Foto: Lilly Hallberg

– Det känns bra. Det är en seger, framför allt för dem som arbetar uppe i nordvästra Värmland, säger Mikael Ladman, ombudsman på avdelning 6.

– Vi har jagat det här bolaget under flera år. De har inte ens tillstånd att köra!

Bakom Värmlandstrafiks beslut ligger också ett fackligt, gemensamt arbete, menar Transports Mikael Ladman. Bland annat har ombudsmän från flera avdelningar varit i kontakt med Transportstyrelsen när det gäller AB Trendtaxi, och Trendtaxi Uppland, som vunnit upphandlingar av servicetrafik också i andra regioner.

I går drog Transportstyrelsen in trafiktillståndet för underentreprenören Trendtaxi Uppland. Enligt Värmlandstrafik är det indragna tillståndet orsak till beslutet att stoppa Trendtaxi från att köra vidare.

Redan i dag har andra bolag tagit över färdtjänst- och sjukresor som skulle utförts av Trendtaxi, bland annat i nordvästra Värmland. Avtalet som taxibolaget har med fyra kommuner där gäller ett tjugotal bilar och är värt drygt 30 miljoner kronor.

– Vad vi gjort när vi i går fick besked om att en av underentreprenörerna, som utför trafiken åt Trendtaxi i norra Värmland, fick återkallat taxitrafiktillstånd är att vi helt enkelt har planerat om all trafik till andra entreprenörer som vi har avtal med. För att vara helt 100 procent trygga på att trafiken bedrivs på ett lagligt sätt, säger Anders Wahlén, chef för Värmlandstrafiks enhet servicetrafik, till SR P4 Värmland, efter dagens presskonferens.

Värmlandstrafiks enhetschef Anders Wahlén fortsatte i sändning:

– Fullt fokus har varit att säkerställa trafiken i dag. Det var 81 transporter som skulle gått med Trendtaxi. Vi har nu startat en snabbutredning hur vi ska lösa det här med avtalen. Det är mycket juridik och mycket pengar.

Den förlängda avtalet med Trendtaxi, som gäller färdtjänsten i Karlstad, stoppas också. Men trafiken ska fortsätta att rulla. Enligt chefen för servicetrafiken, Anders Wahlén, kommer den helt säkert att säkerställas, med andra trafikbolag.

Fackligt arbete

Värmlandsavdelning har under hösten agerat kraftfullt för att komma tillrätta med oseriösa aktörer inom taxi. Det gäller framför allt just Trendtaxi, som vann upphandlingen av färdtjänst i Karlstad så sent som i september – trots att bolaget saknar trafiktillstånd.

Den senaste veckan har fler omständigheter kommit fram: Flera av de taxibolag som ansvarar för eller kör färdtjänst i Värmland saknar trafiktillstånd. Det gäller bland annat bolaget Din Taxi, med samma ägare som Trendtaxi, och som trots det har haft anställda chaufförer.

I måndags polisanmälde facket Trendtaxi för olovlig yrkestrafik. Det efter kontakt med Transportstyrelsen.

– Vi har fått bra gensvar, och enhetschefen Markus Edsbagge kände till problemen med Trendtaxi Uppland, säger Mikael Ladman.

Det ledde till att myndigheten tog beslut om att dra in det nödvändiga tillståndet för yrkestrafik.

– Bolaget äger inte fordonen som kör trafiken och det är inte lämpligt att bara använda ett annat bolags tillstånd för den här trafiken, säger Markus Edsbagge, enhetschef på Transportstyrelsen, till SVT Värmland.

SVT Värmland har i flera inslag granskat upphandlingen av servicetrafiken i länet. I måndags kunde SVT rapportera att chaufförer, som var anställda av Din taxi, uppmanades att byta arbetsgivare till Trendtaxi Uppland.

Trendtaxi AB, vars ägare har säte i Örebro, fick trafiktillståndet indraget tidigare i år. Det då flera bilars taxametrar inte redovisats, trots påstötningar från Transportstyrelsen.

– Det förhindrar skattekontrollen och det blir inte konkurrensneutralt. De seriösa aktörerna kan inte längre konkurrera med de priser som det ger och det är precis det vi vill komma åt med den här lagstiftningen som finns, säger Transportstyrelsens enhetshetschef Markus Edsbagge.

Pågående konflikter

Facket har sedan tidigare flera pågående tvister med Trendtaxi. De rör bland annat att ägaren inte förhandlat organisationsförändringar, återanställningsrätt för en anställd – och utebliven övertidsersättning.

Trendtaxis vd har uteblivit då han var kallad till förhandlingar med Transport i Karlstad. Därför har det gått vidare till centrala förhandlingar, som var planerade att hållas i mitten av december.

Nu väntar förhandlingar som rör den fortsatta trafiken i nordvästra Värmland. Transports ombudsmän är inte oroliga att Värmlandstrafiks beslut skapar arbetsbrist för chaufförerna.

– Det ska inte vara några problem med jobb. Det finns seriösa bolag som kan ta över, men de på plats vet förutsättningarna bäst, säger Mikael Ladman.

– Det gäller bara att se till att det finns bilar. Trafiken ska rulla!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mikael Lindgren:
    5 januari, 2021

    Riktigt bra beslut, bort med oseriösa bolag !

  2. Christer Karlsson:
    11 december, 2020

    Ett stort arbete av förtroendevalda och ombudsmän inom transport. Tillsammans är vi starka och detta bevisas nu.

  3. Björn Breivik:
    11 december, 2020

    Bra jobbat 👍

  4. S Örneborg:
    11 december, 2020

    Äntligen, det behövs rensning i branschen.
    Kan man få hoppas på att det blir slut på bidrag till lycksökare i branschen så att seriösa åkeriers skattepengar inte går till att konkurrera med dem själva.

Lästips:

Färdtjänstförare har fått nog – protestlistor till politiker

Servicetrafik. 232 färdtjänstförare i Östergötland har skrivit under kraven för en hållbar arbetsmiljö. På onsdagen lämnade Transports Linköpingsavdelning över protestlistorna till ansvariga politiker i regionen.

Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Får vi stanna eller måste vi lämna?

Krönika. Upphandling. Ordet får mig att rysa av obehag. Upphandling är den process som företag, organisationer med flera använder för inköp av varor och/eller tjänster. I min bransch handlar det främst om bevakningstjänster.

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?