Värmlandstrafik bryter med oseriösa taxibolag

Färdtjänst. Transport fick rätt: Värmlandstrafik backar och avbryter upphandlingen av servicetrafik från Trendtaxi. Redan i dag stoppades bolaget från att köra färdtjänst och sjuktransporter i länet.

Det är färdigkört för Trendtaxi i Värmland. Vid en presskonferens i dag, torsdag, meddelade den regionala förvaltningen Värmlandstrafik att man avbryter upphandlingen av färdtjänst från AB Trendtaxi med omedelbar verkan.

Droppen blev att underentreprenören Trendtaxi Uppland, som ägs av brodern till AB Trendtaxi, också förlorade trafiktillståndet. Nu ska andra taxibolag ansvara för färdtjänst och sjukresor i länet.

Mikael Ladman, ombudsman i Transports Värmlandsavdelning.
Mikael Ladman, ombudsman i Transports Värmlandsavdelning. Foto: Lilly Hallberg

– Det känns bra. Det är en seger, framför allt för dem som arbetar uppe i nordvästra Värmland, säger Mikael Ladman, ombudsman på avdelning 6.

– Vi har jagat det här bolaget under flera år. De har inte ens tillstånd att köra!

Bakom Värmlandstrafiks beslut ligger också ett fackligt, gemensamt arbete, menar Transports Mikael Ladman. Bland annat har ombudsmän från flera avdelningar varit i kontakt med Transportstyrelsen när det gäller AB Trendtaxi, och Trendtaxi Uppland, som vunnit upphandlingar av servicetrafik också i andra regioner.

I går drog Transportstyrelsen in trafiktillståndet för underentreprenören Trendtaxi Uppland. Enligt Värmlandstrafik är det indragna tillståndet orsak till beslutet att stoppa Trendtaxi från att köra vidare.

Redan i dag har andra bolag tagit över färdtjänst- och sjukresor som skulle utförts av Trendtaxi, bland annat i nordvästra Värmland. Avtalet som taxibolaget har med fyra kommuner där gäller ett tjugotal bilar och är värt drygt 30 miljoner kronor.

– Vad vi gjort när vi i går fick besked om att en av underentreprenörerna, som utför trafiken åt Trendtaxi i norra Värmland, fick återkallat taxitrafiktillstånd är att vi helt enkelt har planerat om all trafik till andra entreprenörer som vi har avtal med. För att vara helt 100 procent trygga på att trafiken bedrivs på ett lagligt sätt, säger Anders Wahlén, chef för Värmlandstrafiks enhet servicetrafik, till SR P4 Värmland, efter dagens presskonferens.

Värmlandstrafiks enhetschef Anders Wahlén fortsatte i sändning:

– Fullt fokus har varit att säkerställa trafiken i dag. Det var 81 transporter som skulle gått med Trendtaxi. Vi har nu startat en snabbutredning hur vi ska lösa det här med avtalen. Det är mycket juridik och mycket pengar.

Den förlängda avtalet med Trendtaxi, som gäller färdtjänsten i Karlstad, stoppas också. Men trafiken ska fortsätta att rulla. Enligt chefen för servicetrafiken, Anders Wahlén, kommer den helt säkert att säkerställas, med andra trafikbolag.

Fackligt arbete

Värmlandsavdelning har under hösten agerat kraftfullt för att komma tillrätta med oseriösa aktörer inom taxi. Det gäller framför allt just Trendtaxi, som vann upphandlingen av färdtjänst i Karlstad så sent som i september – trots att bolaget saknar trafiktillstånd.

Den senaste veckan har fler omständigheter kommit fram: Flera av de taxibolag som ansvarar för eller kör färdtjänst i Värmland saknar trafiktillstånd. Det gäller bland annat bolaget Din Taxi, med samma ägare som Trendtaxi, och som trots det har haft anställda chaufförer.

I måndags polisanmälde facket Trendtaxi för olovlig yrkestrafik. Det efter kontakt med Transportstyrelsen.

– Vi har fått bra gensvar, och enhetschefen Markus Edsbagge kände till problemen med Trendtaxi Uppland, säger Mikael Ladman.

Det ledde till att myndigheten tog beslut om att dra in det nödvändiga tillståndet för yrkestrafik.

– Bolaget äger inte fordonen som kör trafiken och det är inte lämpligt att bara använda ett annat bolags tillstånd för den här trafiken, säger Markus Edsbagge, enhetschef på Transportstyrelsen, till SVT Värmland.

SVT Värmland har i flera inslag granskat upphandlingen av servicetrafiken i länet. I måndags kunde SVT rapportera att chaufförer, som var anställda av Din taxi, uppmanades att byta arbetsgivare till Trendtaxi Uppland.

Trendtaxi AB, vars ägare har säte i Örebro, fick trafiktillståndet indraget tidigare i år. Det då flera bilars taxametrar inte redovisats, trots påstötningar från Transportstyrelsen.

– Det förhindrar skattekontrollen och det blir inte konkurrensneutralt. De seriösa aktörerna kan inte längre konkurrera med de priser som det ger och det är precis det vi vill komma åt med den här lagstiftningen som finns, säger Transportstyrelsens enhetshetschef Markus Edsbagge.

Pågående konflikter

Facket har sedan tidigare flera pågående tvister med Trendtaxi. De rör bland annat att ägaren inte förhandlat organisationsförändringar, återanställningsrätt för en anställd – och utebliven övertidsersättning.

Trendtaxis vd har uteblivit då han var kallad till förhandlingar med Transport i Karlstad. Därför har det gått vidare till centrala förhandlingar, som var planerade att hållas i mitten av december.

Nu väntar förhandlingar som rör den fortsatta trafiken i nordvästra Värmland. Transports ombudsmän är inte oroliga att Värmlandstrafiks beslut skapar arbetsbrist för chaufförerna.

– Det ska inte vara några problem med jobb. Det finns seriösa bolag som kan ta över, men de på plats vet förutsättningarna bäst, säger Mikael Ladman.

– Det gäller bara att se till att det finns bilar. Trafiken ska rulla!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mikael Lindgren:
    5 januari, 2021

    Riktigt bra beslut, bort med oseriösa bolag !

  2. Christer Karlsson:
    11 december, 2020

    Ett stort arbete av förtroendevalda och ombudsmän inom transport. Tillsammans är vi starka och detta bevisas nu.

  3. Björn Breivik:
    11 december, 2020

    Bra jobbat 👍

  4. S Örneborg:
    11 december, 2020

    Äntligen, det behövs rensning i branschen.
    Kan man få hoppas på att det blir slut på bidrag till lycksökare i branschen så att seriösa åkeriers skattepengar inte går till att konkurrera med dem själva.

Lästips:

Avarnklubbens konfliktskola maj 2023 avtalsrörelsen.

Laddar med kunskap om konflikt

Bevakning. En lunchrestaurang som klassrum: Två veckor innan avtalet löper ut samlades bevakningspersonal till konfliktskola i Västberga i södra Stockholm.

De vita kepsarna hör snart historien till. I samband med att QSG tar över som leverantör av Västtrafiks biljettkontroll får även kontrollanterna ny uniform. Foto: Lilly Hallberg

QSG tar över Västtrafiks biljettkontroller

Bevakbning. Det är stort. Över hundra nya medarbetare har rekryterats av bevakningsbolaget QSG, som vunnit Västtrafiks upphandling av biljettkontrollen. Den 1 maj var det skarpt läge i trafiken för kontrollanterna i blå uniform.

”Bort med den stressande procentlönen!”

Taxi. Bort med den stressande procentlönen och inför 27 100 kronor i lägstalön. De kraven stod högt upp på listan när Transportarbetareförbundet på onsdagen mötte arbetsgivarna och växlade krav. Den 20 juni börjar de regelrätta förhandlingarna om taxiföraravtalet.

Avtal 2023
Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

Foodora-avtal höjer garantilön rejält

Matbud. Transport och Foodora har kommit överens om ett nytt kollektivavtal för matbud som kör cykel och moped. Enligt Transport höjs garantilönen med 12,06 procent fördelat på två år.

Avtal 2023

Cellprov in i Foodora-avtal

Matbud. Ett nytt kollektivavtal har tecknats mellan Transport och Foodora. Det ger anställda rätt till permission för mammografi, gynekologisk cellprovtagning och prostataundersökning – något kongressen beslutade att Transport ska verka för.

Forskare: Mindre batterier och billigare drift med el

Åkeri. Att köra långt med tunga lastbilar på el har länge ansetts olönsamt eftersom det krävs stora batterier. Men nu visar en forskningsrapport från Chalmers tekniska högskola, lite överraskande, att det kan vara billigare att tanka lastbilarna med el än diesel.

Avtal 2023

Nytt gummiavtal tecknat

Avtal 2023. Transport och Motorbranschens Arbetsgivareförbund har tecknat ett nytt avtal för gummiverkstäder. Lönerna ökar med upp till 1 400 kronor från 1 april 2023.

Avtal 2023
Ordningsvakter uppmanar rökande man att lämna biljetthallen.

Förhandlingar för bevakningsavtal strandade

Bevakning. (UPPDATERAD) På onsdagskvällen avbröts förhandlingarna mellan Transport och Säkerhetsföretagen för nytt kollektivavtal för anställda inom bevakningsbranschen. ”Vi tittar nu på alternativ för hur vi ska gå vidare” säger Transports förbundsordförande och förhandlingschef Tommy Wreeth.

Hallå där!

Flyg. Martin Andersson, ordförande i klubb 4 på Arlanda med bland annat plåtslagare och flygmekaniker. Er arbetsgivare Patria Helicopter har höjt era löner – innan avtalsrörelsen för flygbranschen ens dragit i gång. Varför då?

Fackförbund: ”Förbjud gratis returer”

Facket. Det är dags att styra upp i e-handelsträsket och stoppa gratis returer. Det skriver Transports Tommy Wreeth tillsammans med två andra förbundsordföranden i en debattartikel.

Avtal 2023

Bemanning har nytt avtal

Bemanning. Ett nytt, tvåårigt bemanningsavtal har tecknats av LO och Kompetensföretagen. För anställda i bemanningsbranschen betyder det en ökning av garantilönen på 1 350 kronor i år vid heltidsjobb, drygt 700 kronor år två.

Ordningsvakter döms för att ha orsakat en mans död

Bevakning. (UPPDATERAD) Två ordningsvakter döms för vållande till annans död. Enligt tingsrättens dom agerade de båda oaktsamt vid ett ingripande mot en aggressiv och hotfull man i Stockholms tunnelbana och det ledde till att han avled.

Visselblåsare. Illustration: Shutterstock

Ny lag ska stärka skyddet för visselblåsare

Lagstiftning. Den som slår larm om missförhållanden på jobbet ska få ett starkare skydd mot repressalier. Det är syftet med en ny visselblåsarlag. Privata arbetsgivare med minst 50 anställda ska ta fram särskilda rapporteringssystem för att skydda visselblåsares identitet.

Åsas resa
Åsa Alvetjärn. Foto: Privat

Klar… men nu då?

Blogg. Åsa är en snart 50-årig journalist som börjat ratta tunga fordon. Hon går en yrkesutbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är den femte och sista delen av hennes berättelse.

Avtal 2023

Öppet för konflikt i hamnar

Hamn. Sedan i fredags råder avtalslöst tillstånd i hamnarna. Det sedan Sveriges Hamnar har sagt upp kajavtalet med Hamnarbetarförbundet – både facket och arbetsgivaren har nu rätt att ta till stridsåtgärder.

Avtal 2023
Avarnklubbens konfliktskola maj 2023 avtalsrörelsen.

Laddar med kunskap om konflikt

Bevakning. En lunchrestaurang som klassrum: Två veckor innan avtalet löper ut samlades bevakningspersonal till konfliktskola i Västberga i södra Stockholm.

Avtal 2023

Tidningsbudens nya avtal klart

Tidningsbud. Löneökningar på 7,4 procent, två år – det nya kollektivavtalet för tidningsdistributörer undertecknades på tisdagen av parterna, Transportarbetareförbundet och Medieföretagen.

De vita kepsarna hör snart historien till. I samband med att QSG tar över som leverantör av Västtrafiks biljettkontroll får även kontrollanterna ny uniform. Foto: Lilly Hallberg

QSG tar över Västtrafiks biljettkontroller

Bevakbning. Det är stort. Över hundra nya medarbetare har rekryterats av bevakningsbolaget QSG, som vunnit Västtrafiks upphandling av biljettkontrollen. Den 1 maj var det skarpt läge i trafiken för kontrollanterna i blå uniform.