Illustration av promenad, Gustaf Öhrnell.

Varje steg räknas

Alla vet att vi mår bättre om vi rör oss lite mer och äter aningen sundare. Men varför är det så svårt? Vi sökte upp experterna som kan motivera oss. Vi träffade dem som själva hittat vägen.

Hur mycket rör du dig på jobbet? Vi utrustade tolv transportare med varsin stegmätare för att få koll på läget. Vi pratade också med en expert som tror att mycket stillasittande i arbetet kommer att vara förbjudet om tio år.

Minst 10 000 steg per dag är en vanlig rekommendation för att vi ska bli pigga och glada, hålla vikten och minska risken för en rad elaka sjukdomar. Det motsvarar i runda slängar sju kilometer, beroende på hur långa steg vi tar. I vår studie, där vi försåg tolv personer inom olika transportyrken med varsin stegmätare, visade det sig att förutsättningarna att röra på sig i arbetet ser väldigt olika ut.

Studien är förstås helt ovetenskaplig men ger ändå en fingervisning om hur många eller få steg man kan hinna med under ett arbetspass, beroende på vad man jobbar med. Färdtjänstplaneraren fick till exempel ihop sammanlagt 5 000 steg på en hel arbetsvecka medan terminalarbetaren traskade hem 82 000 steg.

Men även den som är mer eller mindre fjättrad vid stolen eller bakom disken kan med små medel röra sig mer – och ändå sköta sitt jobb. Enligt Örjan Ekblom, docent på Gymnastik- och idrottshögskolan, räcker det förmodligen att vi ställer oss upp ungefär en gång i halvtimmen och går omkring i ett par tre minuter för att rejält minska hälsoriskerna med stillasittandet. Han håller också på att ta fram ett träningsprogram som även den mest inbitne skrivbordsnissen ska kunna klara av.

– Man reser sig upp och ner 20 gånger från stolen utan att nudda den med rumpan, gör 20 tåhävningar och 20 höga knäuppdrag. Man kör i sekundtakt och gör om det tre gånger. Det tar tre minuter, säger han.

Men hur ska den som sitter fast bakom en ratt kunna ta dessa pauser?

– Ja, vi har inte riktigt förstått hur man ska kunna göra det i en lastbil, säger Örjan Ekblom. Distributionsförare är ju i viss utsträckning ute och springer en del så där är kanske risken begränsad och man kan tänka sig att det ser ganska bra ut. Men lastbilschaufförerna kan ju inte börja röra på sig utan att det blir trafikfarligt.

Örjan Ekblom tror att det om tio år kommer vara otillåtet för arbetsgivare att tvinga folk att sitta still fem timmar i sträck. Riskerna med det är ungefär lika stora som att röka regelbundet, säger han. Men för att ett förbud mot stillasittande även ska gå att tillämpa på till exempel lastbilschaufförer kommer det att krävas stora omorganiseringar. Och det blir dyrt, säger Örjan Ekblom. Ett sätt kan till exempel vara att förlänga körtiderna så att chaufförerna hinner stanna och pausa med jämna mellanrum.

Men för att det ska bli okej att folk börjar traska runt allt som oftast, eller göra höga knäuppdrag mitt under styrelsemöten, måste också de sociala normerna ändras.

– Om en taxichaufför stannar i dag, stänger av taxametern och går omkring i en minut så skulle nog många kunder tycka att det var märkligt, säger Örjan Ekblom. Men det finns definitivt inget konstigt med det.

Arbetsgivaren har ett stort ansvar för de anställdas hälsa. Många betalar gymkort åt personalen eller erbjuder träning på betald arbetstid. Eller både och. Men Örjan Ekblom berättar att det finns undersökningar som visar att det är få som utnyttjar dessa möjligheter. Dessutom, en träningstimme eller två i veckan räcker inte för att motverka de negativa effekterna av mycket stillasittande. Kroppen behöver röra på sig så ofta som var 20:e eller var 30:e minut, säger han.

– Det som är viktigt är regelbundenheten. Det vore kanske bättre att fördela friskvårdstimmarnas 120 minuter på 40 stycken treminuterspauser under veckan. Att dela ut ett gymkort, och hoppas att det går bra, är inte något aktivt hälsoarbetare för en arbetsgivare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.