Värdeväktarnas tunga jobb granskas i projekt

En studie av värdetransportörernas slitsamma jobb påbörjas i år för att sätta fingret på de tyngsta momenten och försöka åtgärda dem. Ytterligare en rad projekt för att förbättra arbetsmiljön för bevakningspersonalen startar också.

Initiativtagare är fackets och arbetsgivarnas gemensamma yrkes- och arbetsmiljönämnd inom bevakningsbranschen, BYA.

Efter den förra vågen av rån mot värdetransporter kring 2006 infördes slutna pengasystem för att förhindra rån. Därmed blev utrustningen tyngre. De många lyften sliter på väktarnas kroppar och har lett till att belastningsskadorna och sjukskrivningarna ökat.

Det är bakgrunden till att BYA nu startar ett uppföljande projekt med fokus på just värdetransportörerna. En belastningsstudie ska göras i syfte att få fram de skadliga riskmomenten under arbetspassen och hitta lösningar och förbättringar, som underlättar arbetet.

Ytterligare projekt har också dragit igång som handlar om väktarnas möjligheter att jobba med arbetsmiljöfrågor, efter genomgångna utbildningar.

Man ska följa upp hur värdekasetterna, med inbyggd infärgning, fungerar på fältet. Transportarbetaren har tidigare skrivit om kassetter som plötsligt exploderar nära väktarnas ansikten och bland annat skadar deras hörsel. Skyddsvästar och kravspecifikationerna på västarna ska också granskas.

Ytterligare projekt handlar om överfallslarm inom bevakningsbranschen, hur de hanteras och fungerar i dag och kan utvecklas. Dessutom planeras en kampanj för att rycka upp rapporteringen av tillbud på arbetsplatserna och en översyn av dagens checklistor för skyddsronder. De tjänar till att förebygga olyckor och ohälsa inom bevakningsbranschen.

Nya checklistor ska arbetas tas fram, som berör butikskontrollanters och arrestantvakters miljö på jobbet.

– Årets projekt har tagits fram efter önskemål från BYA:s styrgrupp, i syfte att förbättra arbetsplatserna. Tanken är att vardagen ska bli lite bättre för varje enskild anställd, säger William Rosberg på BYA.

Regionala skyddsombudet Joakim Borg på Transports avdelning 11 i Gävle sitter med i arbetsgruppen för projektet om överfallslarm. Det syftar främst till att se över rutinerna vid larm. De fungerar lite olika i dag beroende på om överfallslarmen går till polisen, SOS Alarm eller till de stora bevakningsbolagens egna mottagare.

– Utgångspunkten är inte att de fungerar dåligt i dag, men brister kan alltid upptäckas och förbättringar göras, säger Joakim Borg.

Snart är det semestertid och ett antal behovsanställda kliver ut på fältet för första gången. Blir det då skarpt läge gäller det att väktarna vet var larmknappen sitter, anför han.

– Det ska vara en ryggmärgsreflex att trycka på knappen, men det kan hända att det behövs praktiska förutsättningar att träna på det momentet.

Tanken är också att besöka larmcentraler stressiga kvällar och följa upp antal larm, hur de sorteras och prioriteras. Arbetsgruppen planerar att ta fram en enkät. Den ska rikta sig till väktare som använt överfallslarm, chefer som har erfarenhet av att hantera en överfallssituation och operatörerna, som tar emot larmen.

I förlängningen ser Borg att erfarenheterna från projektet kommer att kunna användas i fler av Transports branscher, där larm används. Han nämner tidningsbud och åkerichaufförer.

– Förare som kör medicin på nätterna är en utsatt grupp. De har ju heller inte utbildning i konflikthantering, som bevakningspersonalen, påpekar Joakim Borg.

 

Fotnot

BYA, Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd, drivs gemensamt av Bevaknings- och säkerhetsföretagens arbetsgivarorganisation Sweguard, inom Almega och Transportarbetareförbundet. Läs mer om projekt, kurser, utbildning och fortbildning på www.bya.se.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".