”Värdeväktarna är oroliga”

Huvudskyddsombudet Magnus Kinnunen på värdebolaget Loomis i Stockholm ser allvarligt på situationen med i genomsnitt ett rån per vecka. – Det är jättemycket! Jag känner av en ökad oro bland personalen, säger han.

Frågan tas ofta upp bland personalen i lunchrummet, berättar Magnus Kinnunen.

– En del av våra anställda är småbarnsföräldrar, kvinnor och män, och de är av naturliga skäl mer oroliga.

Tillsammans med Loomis operativa chef och säkerhetssamordnare brukar han åka till rånplatsen för att träffa drabbade anställda. Magnus Kinnunen har också kontakt med säkerhetsavdelningen och en nära dialog med företagsledningen kring de ökade riskerna. Blir faran för stor för de anställdas liv och hälsa kan han lägga skyddsstopp, och stoppa arbetet.

– Jag har ställt frågan vad företaget tänker göra. Tyvärr finns det ingen snabb nobellösning, då hade vi fått den. Det handlar om att tala med kunderna och ändra våra jobbrutiner. Att helt förhindra rån är dess värre inte möjligt. Då måste man stoppa arbetet helt.

En viktig åtgärd är enligt Kinnunen följebilar, som kör efter värdebilarna, skyddar personalen och håller uppsikt över avvikelser.

– Dubbelbemanning är alltid en fördel, men flertalet rån har tyvärr riktats mot tvåmansbesättning.

Vid ett rån nyligen förekom uppgifter i media om en värdeväktare som tagit väskan och sprungit ifrån rånarna.

– Vi har väldigt tydliga instruktioner för hur vi ska agera och att vi ska göra som gärningsmännen säger, punkt slut. Men vi klandrar absolut ingen som hamnat i den här pressade situationen för att ha gjort fel.

– Det är svårt eller omöjligt att förutse hur man reagerar. Vissa blir chockade och släpper väskan direkt, andra blir förbannade och håller i väskan medan andra kanske springer därifrån.

Majoriteten av transportörerna, som utsatts för rån, tackar ja till samtal med en beteendevetare, förklarar Magnus Kinnunen.

– Vi uppmuntrar till det. Det är alltid bra att snacka med en utomstående part.

Han har också egen erfarenhet av ett rånförsök.

– Jag blev lite chockad och tankarna drog igång om vad som kunde ha hänt, just där. Det är ingen rolig situation, det känns extremt kränkande och tungt mentalt, säger han.

Olika människor reagerar på skiftande sätt efter att ha blivit utsatta. Vissa behöver vara borta från arbetet längre än andra, några veckor upp till en månad. En del klarar inte alls av att återgå till värdetransportjobbet utan begär nya arbetsuppgifter. Det går att ordna ibland, men inte alltid.

– Fast vi försöker förstås jobba för det. Efter att Panaxia försvann har Loomis vuxit med 30 procent. Det ökar möjligheterna till omplaceringar, säger Magnus Kinnunen.

Han motsätter sig utslagen i en del domar och försäkringsbeslut, med innebörden att värdeväktare ska räkna med att bli utsatta för rån.

– Det är jätteolyckligt att man resonerar så. Det är aldrig ditt fel om du blir rånad! Självklart ska du alltid få ersättning för sveda och värk från dina kollektivavtalade försäkringar, via AFA, men så är det inte i dag.

Ett av skälen till att Loomis väktare så ofta utsätts för rån kan vara att företaget är stort och välkänt, resonerar Magnus Kinnunen. Han pekar på en förbättring som även Arbetsmiljöverket tagit upp.

– Man borde ha automatisk uppföljning av personer som utsatts för rån, exempelvis efter tre, sex, nio månader och ett år. Ibland kommer starka reaktioner senare eller bubblar upp igen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".