Våra tariffer ger höga ingångslöner

Krönika. Transport har under många år kämpat för att behålla och utveckla tarifflönerna i våra olika kollektivavtal. Förvisso har vi provat metoden med lönepotter i några av våra avtal men kan konstatera att i de flesta fall blir löneutläggningen både svårbegriplig och orättvis för de anställda.

Att hålla ingångslönerna på en hög nivå är ytterligare något Transport kämpat för, inte utan framgång. Som bekant har kravet på sänkta ingångslöner framförts i parti och minut av arbetsgivarna och de borgerliga partierna. Nu senast Folkpartiet och Centern, som har en närmast rabiat inställning i frågan. Argumentet som framförts har varit att sänkta ingångslöner skulle skapa fler jobb för ungdomar.

Det finns inga som helst bevis för att sänkta ingångslöner skulle få arbetsgivarna att anställa fler. Den borgerliga regeringen beslutade halvera arbetsgivaravgifterna för dem under 25 år med samma argument, nämligen att det skulle skapa fler jobb för ungdomar. Så har inte skett. Det har inte skapats fler jobb. I stället har arbetsgivarna fått billig arbetskraft.
Det torde inte förvåna någon att regeringen i sin iver att vara arbetsgivarna till lags föreslog och senare beslutade att sänka momsen på restauranger, till en kostnad av fem miljarder kronor för statskassan. En nöjd statsminister hävdade att detta skulle leda till att krögarna skulle anställa flera personer, och då speciellt ungdomar.

Det vore nog närmare sanningen om han sa att krögarna var mycket nöjda med att kunna öka sin vinst ytterligare. Att det skulle leda till att fler anställs i branschen tror jag på först när jag ser det.

Men tillbaka till ingångslönerna. Hotell- och restaurangbranschen tillsammans med handeln har hamnat i fokus i debatten. I LO-Tidningen, nr 42/2011, finns en intressant artikel om just ingångslönerna (läs hela artikeln på www.lotidningen.se). Tidningen konstaterar att lägst ingångslön bland LO-medlemmar, 14 034 kronor per månad, har en 18-åring i Hotell- och restaurangbranschen. Högst ingångslön har man i byggsektorn, med uppemot 25 000 kronor per månad. Men där krävs som regel först en lärlingsperiod, som ofta är flera år.

Tidningen konstaterar att det förbund som utmärker sig i frågan är Transport, som har en ingångslön i Transportavtalet för en 18 årig lastbilschaufför på 23 020 kronor per månad. Frågan man då måste ställa sig är: varför skiljer det nära nog 9 000 kronor mellan en hotellarbetare och en chaufför? Ett av svaren, det finns säkert flera andra, är att det faktum att Transport valt att behålla ­tarifflönerna gör att hela lönenivån hålls uppe.

Nackdelen med tarifflönesystemet är att det inte skapar någon speciell löneglidning. Även detta har Transport tagit med i beräkningarna, men anser att den lilla olägenheten inte på något sätt uppväger fördelarna med tarifflönesystemet.

En rent personlig uppfattning är att det borde vara tid för de andra förbunden inom LO att överge lönepotter och andra individuella lönesystem och återgå till tarifflönesystemet. Det håller uppe hela lönekakan och vi slipper den tråkiga debatten om kvinnors löner kontra mäns, eftersom tarifflönesystemet ger lika lön för likvärdigt arbete oavsett kön.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Collage med avtalsförsäkringar

Så billiga är dina försäkringar för arbetsgivaren

Avtalat. Du som jobbar på ett företag med kollektivavtal täcks av försäkringar som ger skydd vid händelser som sjukdom, barnafödsel och arbetsskador. Flera av försäkringarna är helt avgiftsfria för företagen. Varför är det så?

Transportarbetarens logga

Stort skadestånd till medlemmar inom taxi

Fackligt arbete. Transport har efter förhandlingar lyckats få ut över 800000 kronor i skadestånd till chaufförer som inte fått rätt lön från arbetsgivaren, ett taxibolag i Södermanland.

Sjukförsäkring
Doctor physician consulting with male patients in hospital exam room. Men's health concept.

Försämra inte sjukförsäkringen!

Debatt. Nyligen presenterades förslag på kraftiga försämringar av sjukförsäkringen – och SD-regeringen tar nu förslagen vidare. Detta trots att regeringsunderlagets största parti, Sverigedemokraterna, lovat att inga försämringar skulle göras i sjukförsäkringen när de ingick Tidöavtalet.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Feedback kan vägleda och såra

Återkoppling. I estetiska sammanhang kallas kritik för ”bedömandets konst” – det är alltså en konst att ge och ta emot kritik. Nu för tiden pratar vi mindre om kritik och mer om feedback – den omtalade återkopplingen som är avsedd att vägleda och förbättra.

Ica-handlarna tjänar storkovan

Svenska Hem. Den 8 november 1905 öppnade under stort tumult och pressuppbåd en liten matbutik vid Stureplan i Stockholm. Kvinnornas Andelsförening Svenska Hem var en kvinnlig kooperation som startades i protest mot livsmedelshandelns matfusk och lurendrejeri. Den ägdes av kvinnor och endast kvinnor fick handla i butiken.

Locket på är inte lösningen

Bevakning. Inom varje bransch finns det rötägg och bevakningsbranschen är inget undantag. Att använda ett eller ett par rötägg för att döma ut en hel yrkeskår är både lättvindigt och respektlöst. Men om det inte rör sig om några rötägg, utan hela avdelningar, kanske hela företag, kan vi inte sopa det under mattan.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Var står vi nu?

Nato. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

”Vi måste jappa han!”

Klass. ”Du brur, du vet vi måste jappa han!” är ord man kan höra på hemresan från jobbet i pendeltågsvagnen. Dock inte på väg till jobbet för då är de inte vakna ”gangsta”-gängen. (Och ”jappa” betyder mörda.) De här grabbarna har ordförråd som en treåring och kommer helt säkert från något av de ”utsatta områdena”.

Enda kvinnan ombord

Jämställdhet. Bokläsandet minskar. Förlagen går back. Deras eviga strategimöten hjälper föga och de drar ner på personal och sparkar författare. Ljudböcker går lite bättre men där är avanserna så små att de knappt täcker sina kostnader.

Sjukare, skadligare och dödligare

Debatt. Trots en omfattande skyddslagstiftning i form av den samlade arbetsmiljölagstiftningen med arbetsmiljölagen som ramlag kompletterad av arbetsmiljöförordningen och preciserad av Arbetsmiljöverkets föreskrifter skyddas inte människor på svenska arbetsplatser.

Den viktiga kontakten med verkligheten

Ordförandeord. Om det är något jag lärt mig efter 37 år som medlem i Svenska Transportarbetareförbundet och 27 år i förbundets tjänst, varav snart åtta som ordförande, så är det vikten av kontakt med verkligheten. Oavsett var du befinner dig i vårt förbund.

Det våras för demokratin

Ledare. Jag vet inte om fler tidningsmakare märker att det blir allt svårare att få komma in på arbetsplatser för att göra reportage. Att få människor att ställa upp på intervjuer. Inte ens som anonyma ibland.

I väntan på en plan – så ställer Transportsverige om

Debatt. I januari 2027 ska en utredare föreslå hur svensk klimatpolitik ska utformas. Då är EU:s bindande 2030-mål nära i tid, och bommar vi det måste vi köpa utsläppsrätter eller betala EU-böter; miljarder som vi borde använda i svensk ekonomi. Målet är kumulativt; ökar utsläppen nu måste de minska ännu mer sen.

Varför vill Tidö-regeringen stryka fackligt samarbete i biståndet?

Debatt. Det svenska biståndet förändras i snabb takt. Nu har turen kommit till frågan om det svenska civilsamhällets deltagande i utvecklingssamarbetet med omvärlden. Regeringen gav för någon vecka sedan Sida i uppdrag att undersöka hur de kan ta över vidareförmedling av pengar ur biståndsbudgetens anslag för att stärka civilsamhället internationellt. Det har lett till att man nu sagt upp samtliga avtal med det svenska civilsamhället. Inklusive avtalen med Palmecentret och Union to Union.

Därför har vi inte sett de värsta cyberattackerna än

Debatt. Ingen organisation är immun mot cyberattacker. Ändå har vi bara sett en bråkdel av det som kan hända. Att samhällskritisk teknik kopplas upp innebär visserligen stora framsteg för effektivisering av verksamheter, men den ökande risken för cyberangrepp utgör samtidigt ett hot mot den operativa tekniken (OT) och kan äventyra säkerheten, ekonomin och driften hos verksamheter. Fredrik Olsson, Europachef på cybersäkerhetsföretaget NTT Security, listar fem avgörande åtgärder för transportsektorn.

Regeringen tar bort utbildning om arbetsmarknad från gymnasiet

Debatt. I den grundläggande kursen för samhällskunskap i gymnasieskolan står det i dag att eleverna bland annat ska lära sig om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetsmarknadens parter och deras roller. Men det kommer de inte att göra längre när de nya ämnesplanerna börjar gälla 1 juli 2025.

Vi måste vara offensiva

Ordförandeord. Jag tänker personligen rätt ofta på förbundet och fackets framtid, och även om jag är relativt äldre enligt passet så gillar jag att fundera på framtiden och vilka val förbundet står inför och borde göra. Det jag alltid landar i är offensivt och framåt med klokskap. Den dagen man sitter nöjd och håller i bordskanten för att skydda det man har är det nog dags att logga ut och lämna över till nästa ordförande för förbundet.