”Vårt uppdrag som fackförbund är att se till att arbetsgivarna säkrar arbetsmiljön för de anställda”, säger ombudsman Kent Christensen och regionala skyddsombudet Joakim Hejenstedt på Transports Dala-avdelning.
Close
”Vårt uppdrag som fackförbund är att se till att arbetsgivarna säkrar arbetsmiljön för de anställda”, säger ombudsman Kent Christensen och regionala skyddsombudet Joakim Hejenstedt på Transports Dala-avdelning.
Close
Röster från Tjärna Ängar

”Våra medlemmar ska inte utsättas för risker”

Transport. Knivbråk och stök. Tidningsbudet som omringades och rånades på sin bil blev droppen för Kent Christensen och Joakim Hejenstedt på Transports avdelning 88 i Borlänge. De började kontakta företagen med verksamhet i Tjärna ängar.

Fungerar rutinerna kring de anställdas hälsa och säkerhet? Gör företagen de riskanalyser de är skyldiga till, enligt arbetsmiljölagen? Det ville ombudsman Kent Christensen och regionala skyddsombudet Joakim Hejenstedt veta. Beskeden var lugnade. Men Christensen och Hejenstedt ilsknade till när Borlänges kommunalråd Jan Bohman (S) gick ut i pressen och utlovade fler ordningsvakter och väktare i området.

– Politikerna kan inte ge såna löften utan att kontakta fack och bolag. Inte utgå ifrån att säkerhetsanställda med betydligt mindre befogenheter ska täcka upp i oroliga områden, där det grundläggande polisiära skyddet saknas. Det är polisens uppgift!

– I och med att det finns vapen och droger är arbetsmiljön inte säker. Säg att du som ordningsvakt griper någon. Hur länge får du då vänta innan polisen kommer, undrar Joakim Hejenstedt.

Kent Christensen är engagerad i lokal facklig-politisk samverkan. Först fick han inget gehör, men till slut ett samtal med kommunalrådet.

– Efter det har det inte hörts ett ord mer om fler vakter och väktare i Tjärna Ängar, säger han.

Christensen och Hejenstedt ger arbetsgivarna gott betyg, säger att företagen tar situationen på allvar och gör en uppräkning. Securitas har stoppat allt arbete som rondering, trygghetsjour och låsöpping. Bara låsning på en plats återstår. Taxi Borlänge införde stopp för att köra in i Tjärna Ängar mellan klockan 20 och 06.

Ett åkeri, vars chaufför blev hotad, har också slutat leverera dit. Men sophämtningen fortsätter. Den sker på dagen och inga incidenter har skett.

Aimo park hade dubbelbemanning. Men bolaget slutade köra i området redan tidigare, efter att en p-vakt fått ”en stor sten i vindrutan”, förklarar Kent Christensen. Han berättar om samtal till företaget om felparkerade bilar.

– När p-vakterna sedan åker dit hittar de inga, men blir attackerade av personerna som ringt.

Både Kent Christensen och Joakim Hejenstedt bor nära Tjärna Ängar.

– I perioder har det varit inbrott i äldreboendet, men kommunen har haft flera bra projekt här och invånarna nattvandrar. Goda krafter finns.

Kan Transports agerande leda till att skrämma upp människor mer?

– Det hoppas jag verkligen inte. De flesta som bor i Tjärna Ängar är trevliga och lugna. Det är jättetrist att de drabbas och inte får olika tjänster utförda. Men. Våra medlemmar och anställda får inte bli utsatta för risker på jobbet, säger Kent Christensen.

Ett år med corona
Flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten tycker att läget börjar ljusna ”även om det finns svårigheter kvar att övervinna”. Efter varierande permitteringsgrad är han tillbaka på 80 procent arbete vid Arlanda.

”Osäkerheten är jobbigast”

Flyget. Kasten har varit många för flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten. Fram och tillbaka mellan hopp och förtvivlan under ett års pandemi. – Kommer vi att klara det? Vad händer när permitteringsstödet löper ut?

Väntan, hopp som glimmat till och ny väntan. Efter ett år med corona är flygets framtid ännu oviss och hallarna ganska tomma på Arlanda.

Flyget behöver konstgjord andning

Krisbransch. Permitteringar, varsel, uppsägningar, tänt hopp som släckts igen. Ett års kamp mot corona har tärt hårt på flygbranschen. ”Flyget ligger i respirator, väntar på vaccin och hävda inreseförbud”.

Månadens avdelning
Tommy Wallin, Mikael Löwdin, Kimberley Westermark, Joakim Borg och Thomas Grundell har roligt tillsammans – när de väl får chansen att ses.

”Vi vågar prova nya saker”

Norra Mälardalen. Trots corona är det fullt ös på Transports avdelning i Norra Mälardalen. Ombudsmännen har mycket att göra och alla längtar tills de får hitta på saker med medlemmarna igen.

Namnet lever kvar i utbildningscentret, som ligger i Varbergs utkant. Åkeriet startade utbildning av yrkesförare redan i början av 1980-talet. Sedan mitten av 1990-talet driver C-R Utbildning trafikskola och, på entreprenad för kommunen, gymnasiets transportprogram.

Vad hände med C-R Johanssons åkeri?

Åkeri. Anrika C-R Johansson var ett av Hallands största, obundna åkerier med kunder som Arla och Posten. För jätten GDL skulle köpet av familjebolaget bli en förstärkning i Västsverige. Knappt tre år senare återstår en bråkdel. Och den sista mars fick ytterligare 13 anställda gå.

Månadens medlem
) ”Det finaste en fiskare kan ge en annan är att släppa tillbaka fisken. Att vara försiktig och se till att den mår bra, så att någon annan får chansen att fånga den”, säger Martina Sjöstedt.

”Fisket betyder allt för mig”

Sportfiske. – Adrenalinet rinner till. Jag får måsben och bara skakar! Tankbilsföraren Martina Sjöstedt beskriver känslan när hon avgår med segern och landar en fet gädda i håven.

Kultur
Författaren Ann-Helén Laestadius har skrivit sin första bok för vuxna. Den handlar om rasism mot samer och dem som dödar renar. Foto: ©Elisabeth Ohlson

”Jag har stundtals varit väldigt arg”

Samehat. En ren dödas av en främling. Barnet Elsa blir vittne. För alltid påverkad. I Ann-Helén Laestadius första roman för vuxna kastas vi rakt in i samehatets mest blodiga uttryck.

Las & rätt
Enigt i LO i juni förra året. Dåvarande ordförande Karl-Petter Thorwaldsson, IF Metalls Marie Nilsson och Kommunals Tobias Baudin på presskonferens där las-utredningen totalsågades.

Las – omstridd från start

Arbetsrätt. Förändrad, ”moderniserad”, arbetsrätt var ett krav från Centern och Liberalerna. Utan deras stöd hade Stefan Löfven inte kunnat bilda regering efter valet 2018. Januariavtalet mellan partierna innebär bland annat att turordningsreglerna i anställningsskyddet ses över.

Sofie Rehnström beskriver las som ett kommunicerande kärl: Varje förändring påverkar hela lagen och därmed nivån på anställningsskyddet. Som redan är försvagat enligt LO-juristen.

”Anställningsskyddet är redan försvagat”

Arbetsrätt. Sofie Rehnström beskriver las som ett kommunicerande kärl: Varje förändring påverkar hela lagen och därmed nivån på anställningsskyddet. Som redan är försvagat enligt LO-juristen.

Nedförsbacke mot Rättvik, där några av Hedemora Miljös spol- och slambilar är stationerade.

Fulspel i Dalarna

Renhållning. Slambilar med kraftiga överlass. Trycktankar som inte besiktigats enligt reglerna. Dålig med skyddsutrustning. Efter att Peter Söderström påtalat grava brister fick han sparken från Hedemora Miljö.

I den fackliga förhandlingsdelegationen för taxi ingick fem yrkesaktiva förare. Gruppen hoppas att det nya avtalet blir startskottet för ett nödvändigt förändringsarbete i branschen. (Bilden är från ett av förhandlingsdelegationens digitala möten).

”Förändringarna måste komma underifrån”

Taxi. I den fackliga förhandlingsdelegationen för taxi ingick fem yrkesaktiva förare. Gruppen hoppas att det nya avtalet blir startskottet för ett nödvändigt förändringsarbete i branschen. (Bilden är från ett av förhandlingsdelegationens digitala möten).

Hallå där!

Christel Ingemansson

… branschkunnig inom transportsektorn på Arbetsförmedlingen.