Vänsterledaren skriver på för en sundare transportbransch

Vänsterpartiets ledare Jonas Sjöstedt skriver under fackets namninsamling för schysta villkor på Europas vägar. Det skedde i Jönköping där han också fick en genomgång av Transports åkeriprojekt, Ordning & Reda. – Åkeribranschen används tyvärr som en murbräcka för att bryta sönder den svenska modellen, sa Sjöstedt.

I dag på eftermiddagen besökte Jonas Sjöstedt Transports Jönköpingsavdelning. Han kom för att lyssna till erfarenheterna som ombudsmännen Tommy Jonsson och Göran Nilsson hunnit samla på sig i projektet som ska fokusera på de grava problemen i åkerinäringen.

Och det var en mörk bild som återgavs.

– Tillståndet i branschen är mycket värre än vi trodde. Ändå har jag jobbat med det här i tio år, sa Tommy Jonsson.

Ombudsmännen radade upp fakta kring svenska åkerier och speditörer som satt i system att pressa priserna genom att använda sig av lågbetalda utländska förare. Chaufförerna är ibland anställda direkt i åkeriet eller i utländska dotterbolag. Eller avlönas som egenföretagare.

– De största bovarna är speditörerna, påpekade Tommy Jonsson. Vi har träffat desperata åkare som öppet deklarerar att det är omöjligt att driva verksamheten med svenska kollektivavtalslöner.

– Vi försöker samarbeta med myndigheterna och tipsar dem hela tiden om oegentligheter. Från Transportstyrelsen får vi dessvärre ingen återkoppling alls.

Vad förväntar ni er av regeringen undrade Jonas Sjöstedt, och svaret kom blixtsnabbt:

– Noll! sa Tommy Jonsson och Göran Nilsson med en mun.

Såväl Jonas Sjöstedt som ombudsmännen Jonsson och Nilsson anförde att tiopunktsprogrammet som socialdemokraterna i valrörelsen utlovade för åkeribranschen var bra. Men nu händer det för lite, var den samlade uppfattningen.

– Regeringen förslag är otillräckliga. Risken är stor för en svekdebatt. Det som behövs nu är ett stort åtgärdspaket för åkerinäringen. Från Transports sida måste ni sätta press på regeringen, vi gör det från vänsterkanten, sa Jonas Sjöstedt.

Vid sittande bord lovade han sedan att personligen skriva ihop en fråga i riksdagen, en så kallad interpellation, riktad till infrastrukturminister Anna Johansson.

Transports ordförande Lars Lindgren har tidigare gått ut med att läget är så kritiskt i åkeribranschen att det kan bli nödvändigt att införa så kallad allmängiltigförklaring av kollektivavtal. Det innebär att fackens avtal upphöjs till lag.

Hur ser vänsterpartiet på det?

– Vi har inte tagit ställning än, svarade Jonas Sjöstedt. Transports utspel ser jag som ett rop på hjälp. Vi vill inte undergräva LO roll och ansvar.

Jonas Sjöstedt stödjer transportfackets nystartade namninsamling där målet är att få ihop en miljon röster. Så många krävs för att via ett ”medborgarinitiativ” tvinga EU-kommissionen att ta upp en fråga till behandling. Målet är enkelt uttryckt att säkerställa rättvis konkurrens och likabehandling av arbetstagarna i transportbranschen.

Tidigare i dag, onsdag, presenterade s-politikern Marie Granlund förslag till nya spelregler för utstationerad arbetskraft. Hon är ordförande i den parlamentariska utstationeringskommitté som utgör ännu en akt i det fackliga drama som utlöstes vid ett skolbygge i Vaxholm för tio år sedan.

Hur Jonas Sjöstedt på förslaget?

– Det är ett steg i riktning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.