Väktare jobbar längst

Väktare och ordningsvakter tillhör de LO-arbetare som håller i gång allra längst innan de går i pension. Men varken bevakningspersonalen eller någon annan yrkesgrupp inom Transport når i genomsnitt upp till pensionsåldern 65.

– Ja, med tanke på att man vill höja pensionsåldern till 67 – så tycker jag att man först kunde se till att våra medlemmar och andra orkar jobba till 65, säger Transports Sture Thorsell, som har varit med och tagit fram två nya LO-rapporter om pensionssystemet.

Han efterlyser satsningar på arbetsmiljö, och konstaterar att pengar till detta har försvunnit de senaste tio åren. Utan en kraftigt förbättrad arbetsmiljö tror han inte att den faktiska pensionsåldern kan höjas för transportare och andra LO-arbetare.

En LO-arbetare går i genomsnitt i pension vid 63,8 år, enligt en LO-rapport som presenterades i dag. Många får då sjukersättning direkt efter att de har lämnat arbetslivet och börjar ta ut sin allmänna pension något eller några år senare.

För dem som jobbar i transportyrken är den faktiska pensionsåldern högre än för LO-genomsnittet.

– Det finns nog olika faktorer bakom det, säger förbundets ordförande Lars Lindgren. Många tycker nog om sitt jobb.

Väktare och ordningsvakter står för det längsta yrkeslivet inom Transport. Där jobbar männen i genomsnitt till 64,8 års ålder – och ligger därmed tvåa på hela LO-listan.

Tidigare undersökningar visar att tjänstemän och akademiker i genomsnitt jobbar betydligt längre än arbetare.

Och ju tidigare du lämnar arbetslivet desto lägre blir pensionen. LO har i dag också släppt en rapport om hur hög – eller låg – pension en arbetare har att vänta sig. Med två exempel visar rapporten hur mycket inkomsterna sjunker:

• En kommunalanställd kvinna, född 1949, som gick i pension förra året när hon fyllde 65 fick ut 58 procent av sin slutlön i pension.

• En man som är född samma år och har jobbat i industrin fick 60 procent av sin slutlön när han förra året gick i pension.

Båda två har yrkesarbetat under hela sitt vuxna liv.

– Det är långt från de 70 procent av slutlönen som det var tänkt att pensionsreformen skulle leda till, säger LO:s vice ordförande Tobias Baudin i en kommentar.

Hans linje är, liksom Sture Thorells, att arbetslivets villkor måste förbättras.

– På kort sikt krävs dock andra åtgärder, bland annat möjlighet att förlänga sjukersättningen och arbetslöshetsersättningen fram till 67, så att ingen tvingas ta ut sin pension i förtid och riskerar att hamna under låginkomstgränsen, säger Tobias Baudin.

Sture Thorsell har också ett mycket praktiskt tips för att du själv ska kunna försäkra dig om att pensionen inte blir lägre än den ska vara:

– Titta i kuvertet du får från Fora varje år, säger han. Där kan du se att din arbetsgivare har betalat in till din tjänstepension – och hur mycket. Den uppgiften kan bara du själv kontrollera.

Tjänstepension, det ska alla få om de jobbar hos en arbetsgivare med kollektivavtal. Arbetsgivarna ska betala in en viss procent av LO-arbetarnas löner, oavsett om de är med i facket eller inte.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.