”Väktare borde ta över polisens uppgifter”

Framtidens väktare behöver både klara mer teknik och vara bra på att se helheten. Och kanske är väktarna de nya poliserna. – Om bevakningsbranschen hänger med i den här utvecklingen kommer det att finnas en massa jobb i framtiden. Annars blir det svårare, säger branschens ordförande Björn Eriksson.

Björn Eriksson är gammal rikspolischef och sedan förra året ordförande för nystartade intresseorganisationen Säkerhetsbranschen. Som sådan har han redan stuckit ut hakan. Han vill att privata säkerhetsföretag ska kunna ta hand om en del av polisens uppgifter.

– Väktarbranschen och säkerhetsbranschen växer lavinartat. Polisen kommer aldrig att kunna tillgodose det trygghetsbehov som finns, säger han.

I mars skrev Björn Eriksson ett brev till justitiedepartementet. Han ville att regeringen skulle reda ut vilka uppgifter som polisen ska sköta – och vilka som kan tas över av väktare och ordningsvakter. Något svar fick han inte. Men fem veckor senare meddelade departementet att man tillsätter en utredning för att se över just det.

Frågan om vilka uppgifter som polisen kan släppa ifrån sig är kontroversiell. Men Björn Eriksson hävdar att det i praktiken redan har skett en glidning, att säkerhetsföretag kompletterar polisen på många ställen.

– I Stockholms tunnelbana har ordningsvakter ersatt 250 tunnelbanepoliser. Och säkerhetsvakter får ta utandningsprov i hamnar och kroppsvisitera på flygplatser. Det där har skett för att lasta av polisen, men det har inte alltid föregåtts av så där jättemycket analysarbete.

Björn Eriksson tycker också att man ska fundera på hur man löser människors allt större längtan efter trygghet i en värld där polisen inte finns på plats i hela landet.

– I dag finns ingen polis i delar av Norrland. Då kanske man måste använda dem som finns där. Det är kanske vi, det är kanske deltidsbrandkåren. Ska vi använda dem eller ska vi riskera att det bildas medborgargarden?

I Kista ligger Sveriges enda renodlade gymnasieutbildning för väktare. I samma hus finns Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd (BYA), som ägs gemensamt av Transport och arbetsgivarna.

Bodil Henrikson är enhetschef på gymnasiet och projektledare på BYA. Hon har den senaste tiden noga följt vad som händer i branschen genom projektet ”framtidens väktare”. Gränsdragningen mellan polisen och bevakningsföretagen är en av de frågor som hon har tittat på.

– Oavsett vilka de exakta arbetsuppgifter blir som man eventuellt tar över från polisen så måste vi inse att vi inte har poliser ute på gator och torg i den utsträckning som vi har haft. Och då är det jätteviktigt att det finns ett regelverk som underlättar för de privata aktörerna.

En annan tydlig framtidsspaning är teknikutvecklingen.

– Det är något av det mest avgörande för hur väktarnas kompetens behöver stärkas i framtiden. Det handlar inte om att de ska ha en fullständig kompetens som säkerhetstekniker, men de ska kunna hantera larm och andra tekniska verktyg som förekommer mer och mer, säger Bodil Henrikson.

Det är en utveckling som Björn Eriksson också har sett.

– Det pågår en förändring i bevakningsbranschen. Tekniken börjar ersätta eller komplettera människor.

Den utvecklingen oroar Transport. Jerker Nilsson är ombudsman med ansvar för bevakningsavtalet på förbundskansliet. Han tror att utvecklingen bara kan stoppas på ett sätt, genom att företagen slutar jaga lägsta pris och låter väktarna göra sitt jobb.

– Väktarna springer fortare och fortare och glömmer bort att göra det de ska, eller struntar i att skriva en rapport med avvikelser för att spara tid. Företagen måste låta väktarna göra riktiga ronder med riktiga noteringar. Inget företag vill betala för att få beskedet ”utan anmärkning” varje natt.

Björn Eriksson och Bodil Henriksson håller med. I stället för att bevakningsföretagen ska konkurrera med lägsta pris för en väktartimme bör de ta ansvar för företagens hela behov av säkerhet. Då finns det pengar att tjäna och jobb att göra.

– Det är lite tragiskt att vi fortsätter konkurrera med att rondera till lägsta pris. Kunderna vill ha en prestation gjord. Och kan vi leverera det så kan de betala. Det kan handla om att väktaren både ska vattna blommor, kolla att glödlamporna är hela och klara av att sköta ett tekniskt bevakningssystem. På så sätt betalar företagen för värdet snarare än timkostnaden, säger Björn Eriksson.

Han tar ett färskt exempel på ett fall där teknik och person skulle kunna samverka. Han berättar att en av de fina väskaffärerna på Stockholms dyraste shoppinggata, Biblioteksgatan, rånades genom att gärningsmännen körde in i butiken med bulldozer.

– Tror du att man kan bevaka bort det med vakter? Glöm det! Men tänk för en stund att man är intelligent nog att stoppa in teknik i de där väskorna som gör att man kan spåra dem, kombinerat med väktare. Då har man ett helt annat sätt att jobba.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.