Hamnområdet i Karlshamn. Foto: Lilly Hallberg
Close
Hamnområdet i Karlshamn.
Close

Vad innebär blockaden för mig som jobbar i hamnen?

Blockad. Söndag den 1 maj träder Transports blockad i svenska hamnar i kraft. Vad innebär det för mig som jobbar i en hamn? Transports ombudsman Anders Gustafsson svarar.

Blockaden innebär att medlemmar i Transport inte hanterar, alltså inte gör något arbete, med ryska, ryskflaggade och ryskkontrollerade fartyg.

– Men det är viktigt att du är på ditt jobb och att du är till förfogande, säger Anders Gustafsson, ombudsman på Transport.

Hur vet jag vilka fartyg jag inte ska jobba med?

– Vi pekar ut vilka fartyg blockaden gäller och förhoppningsvis kommer de inte att lägga till i en svensk hamn.

Om min arbetsledare säger att jag ändå ska jobba med ett fartyg som Transport pekat ut att ingå i blockaden, vad gör jag då?

– Då kontaktar du din lokalavdelning. Förhoppningsvis uppstår inte den situationen för arbetsgivaren brukar vara duktiga på att följa arbetsmarknadens spelregler. Men visst, det kan vara en svår balansgång och då kan avdelningen grip in.

Jag har en provanställning som övergår i en tillsvidareanställning om tre månader. Riskerar jag att nu bli av med jobbet om jag nekar att hantera ryska fartyg?

– Blockaden är lagligt lagd så det ska inte vara möjligt. Om det skulle hända så kontakta omedelbart avdelningen.

Kan jag få löneavdrag? Vem ersätter det bortfallet i så fall?

– Den frågan är svår att svara på i dagsläget. Vi återkommer med svar om det blir aktuellt, säger Anders Gustafsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Stefan Gidlöf, hamnarbetare och Transports huvudskyddsombud. Foto: Pernilla Ahlsén

Det blåser upp vid hamnen i Nynäshamn

Hamn. En råkall dag vid färjehamnen i Nynäshamn. Transportarbetaren möter Stefan Gidlöf. Fulltatuerad hamnarbetare som vill att facket tänker nytt.

Hamnarbetare från Gävle i norr till Ystad i söder deltog på nätverksträffen. Foto: Jörgen Wärja

Första kvinnokonferensen i hamn

Facket. Hamnen är fortfarande en mansdominerad arbetsplats, men de kvinnliga hamnarbetarna blir allt fler. I början av oktober bjöd Transport in dem till en två dagars nätverksträff i Trelleborg.

Anita Johnsson är studieorganisatör i Transports hamnavdelning i Syd- och Västsverige. Foto: Privat

Anita Johnsson

…från Transports hamnavdelning i Syd- och Västsverige, som har bjudit in kvinnliga hamnarbetare från hela landet till en två dagars nätverksträff i Trelleborg.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero, LO och Transport har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

Fler miste livet i trafiken

Olyckor. Förra året omkom 220 människor i trafikolyckor och närmare 2000 skadades svårt. Det är en ökning jämfört med de två föregående åren, visar statistik från Transportstyrelsen. Till skillnad från tidigare år var det mötesolyckorna som dominerade 2022.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm blir kvar i Svenska Taxiförbundet

Taxi. I höstas meddelade Taxi Stockholm att bolaget tänkte lämna Svenska Taxiförbundet. Ordförande Dimitrios Nikopoulos kritiserade bristen på kollektivavtal bland övriga beställningscentraler. Nu gör företaget helt om och stannar kvar i branschorganisationen.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Taxiunionen samlar Bolt- och Uberförare

Gig-jobb. Förarna som kör för Bolt och Uber har fått nog. De vill ha bättre arbetsvillkor och högre ersättningar. Och de vill accepteras som samtalspartners.

Kollektivavtal äger i rätten

Arbetsrätt. Kammarrätten upphäver Transportstyrelsens föreläggande mot ett större åkeri, med hänvisning till lagen om arbetstid vid vägtransporter – kollektivavtalet reglerar i fallet sammanlagd arbetstid och nattarbete, slår domstolen fast.

SD-utesluten överklagar också

Arbetsrätt. Lastbilschauffören Mats Fredlund begär skadestånd för att han uteslöts ur Transport som politiskt aktiv sverigedemokrat. Han överklagar därför hovrättens dom, som ogiltigförklarade uteslutningen – vilket förbundet begärt ska prövas i högre instans.

Transporter, avfall och bilvård ska kontrolleras av nya krimcenter

Åkeri. Miljö. Bilvård. Transporter, avfall och bilvård. De finns med bland riskbranscherna som ska granskas i särskilda krimcenter för att motverka brottslighet inom arbetslivet. Två har påbörjat arbetet i Göteborg och Umeå och fem till ska vara på plats före årsskiftet.

Tiger-fallet har fått en lösning

Arbetsrätt. Två bröder arbetade för det Örebrobaserade åkeriet Tigrarna AB, under sommaren 2021, men fick aldrig någon lön. De har inte alls arbetat för oss, hävdade arbetsgivaren. Men när Transport drev fallet till Arbetsdomstolen gick åkeriet med på förlikning och ersatte ­bröderna med 80 000 ­respektive 20 000 kronor.