Containerlastning i Helsingborgs hamn
Close
Containerlastning i Helsingborgs hamn.
Close
Avtalsrörelsen

Vad händer med jobben?

Hamn. Om några år kommer många hamnkranar och truckar sannolikt vara automatiserade, utan förare i hytten. Vad händer med jobben? Kan surrning av gods ombord på båtarna skapa ersättningsjobb när gamla försvinner?

Den 25 februari inledde Transport formellt förhandlingarna om nya löneavtal. Först ut är hamnarbetarna. Premiärronden mot Sveriges Hamnar avbröts dagen därpå, och fortsättning följer i april.

Per-Olof Norgren är ombudsman på Transport, med ansvar för stuveriavtalet. Han ser tillbaka på ett ovanligt turbulent år.

– För första gången i historien har vi två fackförbund med två centrala kollektivavtal. Och i nuläget vet vi inte vilken status Hamnarbetarförbundets (HF) avtal har. Är det likvärdigt med vårt, som är tecknat först? Eller ett rent så kallat hängavtal?

Frågan om avtalen kommer att prövas i mitten av maj, av Arbetsdomstolen. Det är HF som stämt arbetsgivarna. Det skedde efter konflikten vintern 2019, som resulterade i att Sveriges Hamnar och HF tecknade ett separat avtal. Med exakt samma ordalydelse som Transports.

Bläcket hade knappt torkat på uppgörelsen när arbetsgivarna gick ut med att inga hamnar kommer att förhandla fram lokala avtal med HF. Det sker bara med Transport.

– Min bild är att hamnbolagen hållit fast vid den principen, säger Per-Olof Norgren. HF är utestängda och det skapar frustration i deras led.

– Det blir intressant att följa processen i Arbetsdomstolen. Hur utgången än blir kan det skapa problem. Om HF förlorar, hur intresserade är de av att teckna ett nytt avtal som bara blir ett hängavtal på vårt? Får vi se nya konflikter? Ytterst är det den svenska modellen som AD prövar i maj.

Transport har med sig en rad krav till förhandlingsbordet, när ett nytt centralt avtal ska tröskas fram. Flera av dem bottnar i framtidsscenarier som kan tyckas olycksbådande.

Flera hamnar ligger redan i startgroparna för automatisering. I Gävle byggs en helt ny kaj. Kranar och truckar är förberedda för förarlös drift.

Samma sak gäller i Stockholms nya containerhamn, Norvik. När den öppnar i maj sitter kranförare på plats i hytten. Men bara under en övergångsperiod. Sedan ska operatören flytta in på kontoret, till en datoranläggning med stora bildskärmar.

I Norvik ändrade man i ett sent skede beställningen av grensletruckar – en hög maskin som lyfter containrar mellan ben på hjul. De som slutligen köptes in kan köras med eller utan förare.

Per-Olof Norgren säger:

– Vi kan inte stoppa utvecklingen. Det viktigaste för Transport är att säkra jobben. Så att det är hamnarbetare som får de nya arbetsuppgifterna som datoriseringen skapar.

Helsingborgs hamn har också långtgående planer på automatisering, berättar sektionsordförande Erika Backler Swärdh. Ännu är det mest visioner hos ledningen, men Erika är övertygad om att det kommer.

Företaget har redan tecknat samarbetsavtal med Einride, ett företag som utvecklar självkörande el-drivna dragbilar.

Snabbkoll
Snabbkoll: Dags att skola om dig? Illustration: Mattias Käll

Dags att skola om dig?

Studieledighet. Du vet väl att du har rätt att vara tjänstledig för att plugga, även om studierna inte har med ditt nuvarande arbete att göra? Nu kan du dessutom söka ett nytt omställningsstudiestöd som motsvarar 80 procent av din lön.

Val 2022
Partiloggor

Vad vill riksdagspartierna?

Partienkät. Den 11 september är det dags att gå och rösta. Är du osäker på vad? Transportarbetaren har tagit pulsen på riksdagspartierna i frågor om till exempel a-kasseersättning, karensavdrag, upphandlingar och marknadshyror.

John Antonsson. Foto: Christina Ahlund

Partienkäten – en kompass som pekar dig i rätt riktning

John Antonsson. För fyra år sedan gjorde Transportarbetaren också en valenkät med liknande frågor. Då varnade vi för att man inte kan ta partiernas svar som ett facit. I dag finns det inga block som varar för evigt…

Kongress 2022

De vill leda Transport

Transport. Svenska Transportarbetareförbundet utser den högsta ledningen, sitt verkställande utskott (VU), för kommande mandatperiod vid kongressen, som startar den 26 augusti.

Kultur
Borgvattnets prästgård i Jämtland, ”Sveriges mest hemsökta hus”, har varit öppen för allmänheten sedan 1970. Gungstolen sägs komma i gungning av sig själv och påstås ha kastat ut en präst på 1940-talet. Foto: Borgvattnet Prästgård & Vandrarhem

Spökturism i sommarland

Semestertider. Spökturism har blivit stort. Ofta går det att kombinera skräck med fika i naturskön omgivning. Här är några tips på gastkramande upplevelser i Sverige, ett land ovanligt rikt på spöken (eller i alla fall platser där de påstås synas till).

Semester på rull
Är du en av många som väljer att semestra i husvagn, husbil eller tält i sommar? Foto: Lilly Hallberg

Det ska va’ husvagn – eller husbil?

Campingliv. Intresset för att köpa ny husvagn eller husbil är större än någonsin. Mer än varannan svensk kan tänka sig att semestra mobilt. Men vilket boende är egentligen bäst – och för vem?

John Antonsson. Foto: Lilly Hallberg

En lovsång till budgetsemestern

Krönika. När jag var liten grabb brukade vi dra en lånad husvagn söderut. Kanske stannade vi redan vid Byske Havsbad, eller så hamnade vi vid någon camping i Umeå. Helt säkert visste jag att resan hade ett oändligt långt stopp på Ikea i Sundsvall.

Kongress 2022
Transports kongress 2017

Facket ska välja väg

Transport. Den 26 augusti öppnar förbundet sin kongress i Örebro. Där ska man ta ställning till 229 motioner och besluta om organisationens vägval.

Snabbkoll
Snabbkollen – Nyanställd

Första jobbet: Tänk på det här!

Arbetsliv. Har du tagit studenten och ska börja jobba i sommar? Eller går du i gymnasiet och ska sommarjobba för första gången? Då har du säkert många funderingar. Här är några tips som är bra att ha i bakhuvudet.

Arbetsmiljö
Husen i Gamla stan är k-märkta, vilket innebär att man inte får ändra särskilt mycket. För Rabbes och Pierres del innebär det att de får släpa sopsäckar och kärl långa sträckor där sopbilen inte kommer fram. Foto: John Antonsson

Stolta sopgubbar i Gamla stan

Miljöarbetare. Soprum i svårtillgängliga källarvalv, ojämna kullerstenar och trånga gränder. Transportarbetaren följde med Pierre Yudego och Rabbe Collmar när de hämtade sopor en tidig morgon i Stockholms Gamla stan.

Transports ungdomsforum
Anna Fröberg, Tobias Bergqvist, Marko Markovic och Reber Omar deltog på förbundets ungdomsforum på Bommersvik. Foto: Kristina Sjöberg

Tre dagar med facket i fokus

Fackligt. Efter två år av restriktioner och inställda fysiska möten kunde ett 30-tal unga transportare i början av maj mötas på kursgården Bommersvik. I dagarna tre diskuteras fackliga frågor blandat med föreläsningar och paneldebatt.

I frågan om övervakning var panelen inte helt överens, de flesta höll upp rött kort. Luf var det enda ungdomsförbundet som enbart visade grönt kort. I panelen från vänster: John Granqvist, Muf, Erik Berg, Luf, Stefan Sarmes, KDU, Oscar Berggren, Cuf, Ava Rudberg, Ung Vänster, och Lisa Nåbo, SSU. Foto: Kristina Sjöberg

Rött kort för övervakning…

Politik. Ungdomsforums andra dag gästades av representanter från Moderaternas, Liberalernas, Kristdemokraternas, Centerns, Vänsterpartiets och Socialdemokraternas ungdomsförbund.

Morgan Finnsiö. Foto: David Lagerlöf/Expo

Expo om SD:s framväxt i Sverige

Politik. Transport har en tydlig hållning mot Sverigedemokraterna. På Ungdomsforum fanns Morgan Finnsiö från Expo på plats för att berätta om ytterhögern, arbetarrörelsen och Sverigedemokraternas framväxt.