Utspel från SAS skapar oro bland markpersonalen

I höstas presenterade SAS planerna på att låta företaget Aviator ta över marktjänsterna på bolagets alla storflygplatser i Norden. Nu har ett bud lagts, som innebär att SAS gör sig av med ramparbetarna på Arlanda. Men behåller sina anställda i in- och utcheckningen.

Ombudsman Kenneth Grampe på Transports flygavdelning 46 är inte alls glad över vad han uppfattar som en kovändning från SAS ledning:

– Det här är en bomb som rört upp känslorna! Varför vill SAS plötsligt diskutera en lösning, där man säljer ut bara ramparbetarna på Arlanda, i Oslo och Köpenhamn? Medan man håller fast vid att hela markverksamheten ska tas över av Aviator på flygplatserna i Malmö och Göteborg?

– Det stämmer inte alls med vad SAS vd Rickard Gustafson hela tiden sagt, att andra är mycket bättre på att sköta marktjänsterna. Budet kommer att väcka starka reaktioner bland flygplatsarbetarna i Köpenhamn och Oslo också.

I ett informationsbrev från Aviator framgår att SAS vill behålla in- och utcheckningen på Arlanda, i Oslo och Köpenhamn för att man där redan gjort stora satsningar på IT och digitalisering och vill fortsätta utveckla detta.

Flygplatsarbetarna och facket är i grunden negativa till försäljningen av bagage- och frakthanteringen och vill helst behålla SAS Ground Handling, SGH, som arbetsgivare, förklarar Grampe.

Det var i september förra året som SGH och Aviator presenterade avsiktsförklaringen om en outsourcing. Några år tidigare skulle företaget Swissport ta över markhanteringen på flygplatserna, men den affären gick i stöpet.

Nu har i alla fall Aviator gått ut med information till fackliga företrädare om det nya budet. Det kommer att följas av förhandlingar mellan SGH och Aviator om bland annat villkor och pris.

– Först när det är klart ifall det blir affär, kan vi påbörja de fackliga förhandlingarna med arbetsgivarna, säger Kenneth Grampe.

Både SGH och Aviator tillämpar riksavtalet för flyget. Där finns en skrivning om att arbetsgivaren kan välja att använda ett rörligt eller fast ackord (ob-tillägg). Aviator har i dag ett fast ett ob-tillägg för sina anställda, medan SGH har ett rörligt.

Får SGH-arbetarna inte ta med sig sina nuvarande villkor till Aviator riskerar ramparbetare med mycket nattskift att få lönerna sänkta med en eller flera tusenlappar, uppger fackliga företrädare.

Blir försäljningen verklighet pekar uppgifter från Aviator på att företaget kommer att ta över SGH:s anställda med så kallad övergång. Alternativet för dem som inte vill följa med blir uppsägning.

– Just nu är det väldigt mycket oro och frågetecken. Vi kan inte stoppa affären, men vi kan försöka få till en bra övergång som möjligt, säger Kenneth Grampe.

Leandro Andrade Diestra är ordförande i SGH:s Transportklubb på Arlanda och har varit på informationsmöte om försäljningen.

– Största oron är att den nya arbetsgivaren inte kommer att värna om sin personal eftersom man har en helt annan arbetskultur, säger han.

Robert Langholz är ordförande i SGH:s Transportklubb på Landvetter i Göteborg. Han är bekymrad över att Aviator vid tidigare förhandlingar gett ett ganska arrogant intryck.

– Men jag kan ju inte säga vilken hållning de kommer att ha mot oss den här gången. Får vi inte behålla vårt rörliga ob-tillägg blir det jävligt kännbart, uppåt 3 000 kronor mindre för dem som jobbar mycket natt.

Fler ramparbetare lyfter fram oro för bestraffningar och avsked om de rapporterar om fel de gjort, som kan skada flygsäkerheten. Andra gäller Aviators korta varsel om endast två veckor vid omläggning av scheman och att arbetarna har haft svårt att få ut arbetskläder.

Aviators presskontakt Andreas Vassilaros är har förståelse för att bristen på svar, i ett så tidigt skede, skapar oro bland personalen. Han hoppas att så många som möjligt ska tacka ja till att gå över till bolaget och utlovar mer information längre fram. Detaljer om löner, kan Vassilaros inte säga något om än och han poängterar att företaget lägger stor vikt vid kvalitet och säkerhet.

– Jag känner inte till något fall där en anställd som rapporterat om misstag blivit bestraffad och våra medarbetare har generellt längre framförhållning än två veckor vid omläggning av scheman.

– Kläder kan anställda lätt beställa. Den enda förändringen är att man gör det via nätet nu och kan se vilka produkter som finns, säger Andreas Vassilaros.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.