Miranda Alexandersson. Foto: Joachim Nywall
Close
Chauffören Miranda berättade tidigt för sin arbetsgivare att hon var gravid. En vecka senare blev hon uppsagt på grund av arbetsbrist – totalt påhittad, enligt henne.
Close

Utkörd från åkeriet när hon väntade barn

Åkeri. Chauffören Miranda berättade tidigt för sin arbetsgivare att hon var gravid. En vecka senare blev hon uppsagt på grund av arbetsbrist – totalt påhittad, enligt henne.

Det har tagit tid för Miranda Alexandersson att känna sig redo att berätta sin historia, om hur hon förlorade jobbet på ett mindre åkeri i samband med att hon väntade barn 2019.

Miranda jobbade då för en åkare i Mellerud. Hon var först provanställd, men var inställd på att fortsätta som tillsvidareanställd efter sexmånadersperioden.

Hon trivdes som chaufför, och även arbetsgivaren uttryckte att de var nöjda med henne.

– Jag fick höra att de ville ha mig kvar, att det bara var att köra på, säger Miranda i dag.

Muntlig överenskommelse

Vilket hon också gjorde, menar Miranda, även om hon inte fick papper på att provanställningen övergått i tillsvidareanställning. Men brist på skriftligt anställningsavtal var inte problemet, fick Miranda veta då hon kontaktade facket: Överenskommelsen om fast anställning och arbetsgivaren kunde inte ändras bara för att den varit muntligt. Problemet var i stället att hon blivit uppsagd på grund av arbetsbrist.

Miranda berättar också att hon avsiktligt valde att tala om att hon väntade barn i ett tidigt skede av graviditeten.

– Jag tänkte att de skulle få en bättre chans att planera, och hitta någon annan. Och när jag berättade fick jag bara höra att det var bra.

Men en vecka senare blev Miranda uppsagd. Orsaken var arbetsbrist, enligt åkaren orsakad av en nedgång i beställda transporter under en längre period.

– Bullshit. Det var fullt upp hela tiden, det fanns hur mycket som helst att göra, säger Miranda Alexandersson.

– Jag blev först alldeles paff när jag hörde vad de sa.

Kontaktade facket

Sedan kontaktade Miranda facket, Transports Uddevallaavdelning.

– De hade möte med min chef, som talade om arbetsbrist och att en av åkeriets bilar i princip stod hela tiden.

Men till slut kände sig Miranda tvungen att acceptera uppsägningen. Möjligheten att driva ärendet som ett diskrimineringsärende, till DO, kändes alltför osäker. Facket informerade också om att den som blir uppsagd på grund av arbetsbrist trots allt har rätt att få ersättning från a-kassan.

– Jag kände mig så utlämnad. Det var jättesvårt att hitta ett nytt jobb, jag sökte allt möjligt. Ett tag arbetade jag inom vården, säger Miranda.

Hon vet att hennes tidigare arbetsgivare anställt en ny chaufför efter henne, men då hon bara var provanställd saknar hon möjlighet att hävda förtur till återanställning.

Formellt inte fel

Jan Lendin är ombudsman på avdelning 55 Bohuslän/Dalsland. Han var den som förhandlade med Mirandas arbetsgivare i Mellerud för drygt två år sedan.

Formellt har åkaren inte gjort något fel: Både arbetsgivaren och den anställda har vid provanställning rätt att avbryta anställningen, utan att ens behöva ange orsak. Men samtidigt ser Jan Lendin ändå, generellt, att det finns en etisk aspekt i Mirandas och liknande fall. Liksom att det kan vara provocerande för den som blivit uppsagd på grund av arbetsbrist se arbetsgivaren nyanställa folk på samma tjänst.

– Det pågår ärenden med så kallad fingerad arbetsbrist. Det är ett problem som vi försöker komma till rätta med, och som vi alltid strävar att motarbeta i förhandlingar, säger han.

Den som är provanställd och inte kan fullfölja sin ”provperiod” – det kan exempelvis röra sig om sjukskrivning eller graviditetsbesvär – har möjlighet att få förlängt med motsvarande tid som gått förlorad i frånvaro. Men det är bara en möjlighet. Och den provanställda kan inte hävda sin företrädesrätt till återanställning, till skillnad från den som varit anställd i minst tolv månader hos samma arbetsgivare under den senaste treårsperioden.

Hävdar fortfarande arbetsbrist

Transportarbetaren har talat med Mirandas tidigare arbetsgivare, åkaren i Dalsland. Han hävdar fortfarande att arbetsbrist motiverade att avsluta provanställningen. Och att det varken hade något att göra med hur Miranda skötte sitt jobb eller att hon berättade att hon väntade barn.

– Hon kanske uppfattade det så, men vi hade redan tidigare tagit beslutet att det inte gick att ha alla chaufförer var kvar, säger han.

Enligt åkeriet var det omöjligt på grund av rådande arbetsbrist.

– Vi hade en nedgång under en period. Det fungerade inte, vi hade inte jobb till alla chaufförer, säger han.

Först drygt ett år efter att Miranda tvingats gå vände det, enligt honom. Och då kunde åkeriet anställa en ny chaufför.

”Skitsnack”

Miranda Alexandersson står fast vid sin beskrivning och hävdar fortfarande att talet om arbetsbrist var skitsnack.

Hon har i dag en son som är ett och ett halvt år gammal. Och hon är kvar i branschen, jobbar på ett annat åkeri i Mellerud.

– Det är tufft ibland, att ha små barn och ha det här jobbet är inte alltid lätt när det handlar om vabb och annat. Det som hände visar hur fult det kan vara.

– Men jag har ett annat lastbilsjobb i dag, och det funkar bra, säger Miranda.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Tomas Bäck:
    31 januari, 2022

    Om de vore nån styrka i facket skulle liknande företags namn offentliggöras,

Lästips:

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Transportarbetarens logga

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Davids krönika. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Hallå där!
Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Kultur
I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Fascinationen för militärprylar har Thomas Lindström haft sedan barnsben och samlat har han gjort i många år. Foto: Bertil Janson

Militärprylar är Thomas passion

Mötet. Från D-dagens stränder till en egen militärlastbil. Slambilsförarens specialintresse har fört honom långt.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Månadens medlem
Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.