Close
Problemen med potthåll är större än vanligt i år på grund av växlande väderlek på många håll i landet. Väderförhållandena ställer också till det vid lagning. (GENREBILD)
Close

Usel väghållning hotar knäcka yrkesförare

Vägtrafik. Växlande väderlek har lett till ovanligt många potthål och isiga vägar i år. Trafikverket varnar nu för att bilar kan skadas. Men inte bara fordon går sönder – vägstandarden knäcker yrkeschaufförer.

Isgropiga vägar som skulle kräva terrängfordon, djupa hål i körbanorna, väghållning som försenar eller omöjliggör transporter.

Bristerna i vinterns vägunderhåll har skapat vrede och stress, inte minst bland yrkesförare och åkare.

Bland annat i Värmland har flera åkare ibland tvingats ställa lastbilar eftersom de inte vågat köra på de isiga vägarna. Chaufförer har också fått vänta i timmar på sandning eller saltning – eller kört trots väglaget.

Och det handlar inte bara om de mindre vägarna utan även riksvägar. Nu växer kritiken.

Ronnie Persson. Foto: John Antonsson

– Det är inte bara våra bilar som skakar sönder, det är vi även vi chaufförer som skakar sönder, säger Ronnie Persson, färdtjänstförare i Filipstad och skyddsombud för Transport.

– Vi har ont i axlar, nackar och rygg. Man har en rädsla, rätt för som det är kan du få ett kast på bilen och möta en timmerbil.

Ronnie Persson är inte den enda som reagerat. När han medverkade i SRP4 Värmland på tisdagen talade också Magnus Mellqvist, Filipstad, om hur väglaget påverkar mentalt – under 40 år som timmerbilschaufför har han aldrig varit med om att väglaget varit så dåligt:

– Jag mår psykiskt dåligt ibland när man ska ut på de här vägarna som bara är is. Det är faktiskt 70 ton jag håller i ratten, och det är ett ju ansvar – det är ju min arbetsmiljö det handlar om, och även säkerheten för dem jag möter, och det blir påfrestande.

Diskussionerna om väglaget har pågått under hela vintern.

– Det här är det värsta jag varit med om, framför allt att det varit under så lång period – och det är ju inte vara väglaget utan även kylan, sa Åsa-Linda Ludvigsson, busschaufför och skyddsombud på Keolis i Karlstad, till P4 Värmland redan i januari.

– Jag känner två, tre stycken inklusive jag själv som varit sjukskrivna – värk i axlar, nacke och man blir psykiskt trött.

”Gör det som står i vår makt”

Trafikverket framhåller att myndigheten, som har ansvar för väghållningen på statliga vägar, är medveten om problemen.

– Vi vet att det finns utmaningar på sina ställen. Vi jobbar också med förbättringar, säger Karl Blad, enhetschef på Trafikverket Region Mellersta väg, dit Värmland hör.

Samtidigt har vintern hittills inte varit extrem vinter, enligt Trafikverkets enhetschef. Det är snön, snödrev, halkan och temperaturskillnaderna som ställt till det. På den direkta frågan i P4 Värmland, om Trafikverket inte borde klara vägunderhållet under en trots allt icke-extrem vinter svarar Karl Blad:

– Ja det kan man tycka, men jag kan inte säga så mycket annat än att vi gör det som står i vår makt.

Bara provisoriska lagningar

Trafikverkets egen statistik visar att potthålen blivit fler. Antalet anmälda fordonsskador, orsakade av hålen, ökade med 40 procent 2023 jämfört med året innan.

Flera faktorer har lett till att så många potthåll uppkommit den senaste tiden. En regnig höst med blött väglag följt av en kall inledning på vintern har gjort att vatten som runnit ned i mindre håligheter expanderat – och sprängt ut större hål.

De senaste veckorna har vädret växlat kraftigt på flera håll; det har fryst och tinat om vartannat.

Så här års gör Trafikverket bara provisoriska lagningar, främst på de stora vägarna. De mindre vägarna får vänta.

– De provisoriska lagningarna håller inte länge utan måste lagas om och om igen. Och det har gjorts mycket sådana reparationer i vinter, mycket mer än det brukar vara, säger Katarina Wolffram, presskommunikatör på Trafikverket.

Trafikverket uppger att lagning av potthåll är prioriterat, och att myndigheten försöker ”lappa” körbanorna så fort det går. Men det stora antalet potthål gör också att det är nödvändigt att prioritera lagning av hål där påverkan på trafiken är som störst.

Så snart Trafikverket får kännedom om skador på en statlig väg ska skadorna märkas ut för att varna.
De statliga vägarna inspekteras regelbundet av Trafikverkets entreprenörer. Men det är inte alltid enkelt att åtgärda potthålen. Även här spelar vädret stor roll: Är det för kallt eller blött fäster inte asfalten ordentligt. Då används så kallad kall-asfalt i väntan på att det går att laga mer permanent.

Sniklösning på vägproblem?

Trafikverket arbetar sedan snart tio år med att framför allt anpassa hastigheten för att öka trafiksäkerheten. Tidigare prioriterades i stället mötesfria vägar. Framför allt är det tidigare 90-vägar som ”drabbats” där maxfarten sänkts till 80 kilometer i timmen.

Målet är att fram till nästa år sänka hastighetsgränsen på cirka 425 mil statlig väg och höja den på cirka 120 mil statlig väg.

Hur mycket säkrare vägarna blir med lägre hastighetsgränsen är omtvistat. Restiderna blir det definitivt. Värst drabbat i sammanhanget är Stockholmsregionen och Dalarna, och den samhällsekonomiska kostnaden för hastighetssänkningarna är en miljard kronor mellan 2011 och 2020, visar en analys som arbetsgivarorganisationen Transportföretagen beställt.

Kritiker menar att det är ett sätt för Trafikverket att spara pengar snarare än att värna trafiksäkerheten.  Det eftersom det är olika underhållskrav på en 90- och en 80- väg. För vägar över ett visst antal fordon per dygn exempelvis det tillåtna spårdjupet på en 80-väg högre än om det hade varit en 90-väg. Att sänka hastighetsgränsen på en väg kan alltså vara ett enkelt sätt att spara pengar.

– Man kan ju misstänka att det är ett sätt att tillåta en sänkt vägstandard, säger färdtjänstföraren Ronnie Persson.

Något som väcker irritation i sammanhanget är enligt honom även att det på många av vägarna med hastighetsgräns på 80 är vanligt med fartkameror. Det leder ofta till att ”vanliga Svenssons” drar ned farten till 60–70 förbi kamerorna, vilket ytterligare gör körtiderna längre för yrkesförare. Något som framför allt drabbar tung trafik.

Diskussioner med ministern

Nyligen träffade företrädare för branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) för att diskutera åkerinäringens erfarenheter av vinterväghållningen.

Åkeriföretagen la fram sin syn på problemen med dagens väghållning och la fram förslag till förbättringar för ministern.

Ett av förslagen är att se över de kriterier som i dag styr resurserna för väghållning, och som enligt branschorganisationen bättre behöver anpassas till dagens behov och trafiksituation. Att se över upphandlingsmodeller är ett annat förslag.

Sveriges Åkeriföretag framhöll också att trafiken, liksom efterfrågan på transporter, ökat kraftigt de senaste årtiondena. Och att fler 2+1-vägar ställer andra krav på vinterväghållningen. Det gör också det ökade antalet ”EU-ekipage”, med tvåaxlig dragbil, enligt branschorganisationen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mikael Lundin:
    21 februari, 2024

    Råkade förra veckan ut för potthål i Stockholm på Essingeleden där jag fick en sådan smäll i lastbilen och på släpet att första axeln på släpet höger sida fick alla 6 hjulbultar avslagna av kraften och 2 hjul lossnade i rusningstrafik. Som tur var så uppmärksammades detta på en gång och ingen människa blev skadad denna gång.
    Tycker det är bra att du tar upp potthpålsproblemet i Sverige. Detta problem har bara blivit värre och värre för varje år.. man lagar med skyltar.. varning för ojämn väg och så är det år efter år.

  2. Pelle Axner:
    18 februari, 2024

    Äntligen lyfts frågan om hur vi som tvingas åka på dessa dåliga vägar hela dagarna, för att det är vårat jobb drabbas. Mycket bra! Jag kör en taxibuss inom de samhällsbetalda resorna i Skaraborg. Det är lika illa med vägbanorna här. Sveriges RSO kanske skulle ligga på lite mer över hela landet.

  3. Michael Detterstam:
    15 februari, 2024

    Mycket bra. Speglar den verklighet man upplever.

  4. Peter Rattfält:
    15 februari, 2024

    Man undra ju också om överlasten på lastbilar. Vägarna tar väl stryk av att de är alldeles för överlastade. Vägarna är avsedda för ett visst tryck men om det körs med mycket mer än man får så ökar väl skador pga det också.

Lästips:

Färdtjänstförare har fått nog – protestlistor till politiker

Servicetrafik. 232 färdtjänstförare i Östergötland har skrivit under kraven för en hållbar arbetsmiljö. På onsdagen lämnade Transports Linköpingsavdelning över protestlistorna till ansvariga politiker i regionen.

Örjan Wallon och Tommy Sahlberg. Avdelning 51.

Vägens hjältar förtjänar uppskattning

Debatt. Dygnet runt, sju dagar i veckan, sommar, vinter, höst och vår. Vilka jag pratar om? Det är vägens hjältar, de som ser till att tidningen kommer till din postlåda, de som kör taxibilen som tar dig till flyget, de som levererar paketen du har beställt.

Enkätsvar vittnar om stress

Servicetrafik. Nära åtta av tio chaufförer svarar att körtiderna är otillräckliga för att utföra arbetet på ett säkert vis. Det visar en enkät gjord bland färdtjänstförare.

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?