Uppsökeriveckan ger möjlighet att ställa frågor

Tusentals fackliga frågor besvaras den här veckan på arbetsplatser runt om i landet under Transports uppsökerivecka. Alla avdelningar är ute för att värva medlemmar och berätta om vad facket gör. Extra stort fokus ligger på taxichaufförer, bland annat på Arlanda.

Veckans uppsökeriverksamhet riktar sig till alla branscher inom Transport, i hela landet. Men taxi är ett område med särskilt stora problem, och får därför extra uppmärksamhet.

Branschen tampas med problem som överetablering, skattefusk, låga löner och dåliga arbetsvillkor. Dessutom är få taxichaufförer medlemmar i facket.

– Vi skulle egentligen behöva ha ett kontor här ute på Arlanda, men det har vi inte kraft till. Annars måste vi rikta oss till en person som kan sprida informationen vidare, säger Emma Lundberg, studieorganisatör och uppsökare från avdelning 5 i Stockholm.

Hon menar att uppsökeriverksamheten skulle behöva förändras men att det ändå är viktigt att finnas ute på arbetsplatserna.

Taxi-remoten på Arlanda är ett bra ställe att haffa taxiförare för att berätta om Transport. De fackliga uppsökarna har även med sig en enkät som förarna får besvara, en del i satsningen på taxi. Frågorna handlar om arbetsvillkor och kan besvaras anonymt.

Flera av förarna som kommer fram och pratar med de fackliga ombuden under dagen är dock skeptiska och tvivlar på att Transport skulle kunna göra något för dem.

– Jag anser att facket har spelat ut sin roll. Facket har inte större möjligheter att påverka och förändra än vad myndigheterna har. Och när myndigheterna inte kan göra något så kan inte facket det heller, säger Jan Dahlgren, som har kört taxi i många år men som inte är medlem i facket.

Saied Tagavi, fackligt aktiv i Stockholmsavdelningen, är ofta ute bland förarna på Arlanda. Han menar att det viktigaste för att facket ska kunna göra skillnad är att bli starkare genom ett ökat medlemsantal.

– Facket har inte varit synligt och många vet inte vad facket är eller vad det står för. Vår närvaro här handlar inte bara om att folk ska fylla i den här enkäten, utan också om att synas och svara på frågor, säger han.

Saied Tagavi märker att det gör skillnad att vara på plats.

– Vissa ställer frågor, börjar fundera och kommer tillbaka med fler frågor nästa gång, de behöver bara få lite tid att tänka igenom det.

En av dem som har frågor till Saied är föraren Saber Muhammedi som bland annat undrar hur det kommer sig att taxiförarnas löner inte stiger i samma takt som kostnaderna i samhället ökar. Saied får också besvara en fråga om skatteavdrag på semesterlönen. Saied svarar och Saber, som sedan tidigare är medlem i Kommunal, övertygas efter en stund att byta till Transport.

Men det är inte bara i Stockholm eller bland taxiförare som uppsökeriet pågår. I Jönköping får, till exempel, både åkeri- och terminalarbetare påhälsning under veckan.

– Vi har bland annat varit på Hit & dit budtransporter och de har i princip bara unga anställda. De vet vad facket är, men inte vad det innebär att vara medlem. När man börjar förklara så går det upp ett liljeholmens och så skriver de in sig omedelbart, säger Tommy Jonsson, ombudsman i avdelning 20.

Han berättar dock att det inte bara är positiva reaktioner som möter honom. Bland äldre lastbilschaufförer är det många som är mer skeptiska och som oroas över de föreslagna EU-direktiven om nya cabotageregler.

– Vi tar både ris och ros och vi berättar att det vi kan göra när det gäller EU-direktiven är att försöka påverka politiskt. Vi måste påverka, säger Tommy Jonsson.

Ett steg på vägen är att öka medvetenheten och bli fler medlemmar, något uppsökeriet är menat att bidra till.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.