Uppmaning till tidningsbuden: kräv rätt lön

Distribution. Tidningsbud som inte får ut lön för arbetad extratid är inget isolerat problem. Magnus Thelander, central ombudsman i Transport, säger: – Vårt budskap till buden är: Jobba i normal takt. Skriv upp all arbetad tid och kräv betalt. Blir det problem, kontakta facket!

Under onsdagen skrev Transportarbetaren om distributionsföretaget Prolog i Närke, där anställa vittnar om återkommande tjafs kring lönerna.

Generellt sett har tidningsbud olika stora distrikt eller trakter. Betalningen baseras på beräknad tid, som schemaläggs. Men snö eller andra problem kan göra att utdelningen fördröjs och då har distributörerna rätt till lön för ”extratid”. Den är 1,5 gånger den vanliga timlönen.

Kollektivavtalet säger att arbetsgivaren ska beordra extratid i förväg. Om det inte sker ska den godkännas i efterhand.

Ombudsman Magnus Thelander är fackligt ansvarig för tidningsbudsavtalet. Han har fått signaler om att flera distributionsföretag ifrågasätter eller vägrar betala för extratid. Nyligen var han på ett möte med ett 20-tal bud.

– Nästan alla uppgav att de hade återkommande problem med att få ut betalningen. Bara en person uppgav att det inte längre var något bekymmer. Han hade gett upp och slutat begära extratid, på grund av allt bråk.

Magnus Thelander har sett fall där anställda återkommande jobbat längre än den schemalagda tiden. Utan att få betalt.

– Distrikten beräknas eller mäts ofta utifrån bra förhållanden. Det räcker med vinterväglag, så spricker schemat. Distributionsföretagens talar om beprövade ruttplaneringssystem och bud som inte når upp till normal prestation och som därför inte har rätt till extratid.

– Den argumentationen har jag sett så ofta nu, att det väcker frågor. Har arbetsgivarna enats om att gemensamt börja ifrågasätta extratiden?

Thelander uppmanar buden att jobba i normalt takt – och kräva lön för all arbetad tid.

– Gå med i facket också, om du inte redan är det. Då kan du vända dig till avdelningen för att få hjälp, avslutar han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Alf Johansson:
    10 maj, 2019

    Det har förekommit samma på Herenco distr./Hall Media Jönköping.

  2. Anneli Bodin:
    10 maj, 2019

    Jag har ringt till transport vet inte hur många gånger eller hur många år, och påtalat detta problem. Men det händer inget, jag förstår dem som inte tycker det är någon mening att vara med i facket eller gå på möten, för vi får ingen hjälp iallafall.

Lästips:

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Kamp enda vägen ut ur gig-träsket

Ledare. I februari tecknade Transport ett kollektivavtal för Foodoras uppåt 2 200 cykel- och mopedbud. Uppgörelsen kom efter en kampanj där förbundet värvat hundratals bud som medlemmar.

Transportarbetarens logga

Transport tecknar avtal för östförare som kör för Lidl

Åkeri. Transport har tecknat ett kollektivavtal, ett utstationeringsavtal, med det tyska åkeriet Meyer, som kör för Lidl i Sverige. – Det innebär att 53 utländska chaufförer får svenska löner, säger ombudsman Tommy Jonsson som ingår i förbundets Ordning och redagrupp.

Tommy Wreeth

Det finns ingen fri frakt…

Ordförandeord. Gemensam facklig styrka, solidaritet, självförtroende och bra förberedelser är nyckeln till framgång i alla förhandlingar. Detta är egentligen inget nytt under solen. Men när Transport provocerades av en ovillig, okunnig och oseriös motpart att ta till varsel i taxiförarförhandlingarna så är detta faktum ändå väl värt att nämna.

Avtal 2021
Kalmar flygplats

Avtalen klara för flygets markpersonal

Löner. Efter månader av förhandlingar är lönerna klara för Transports lastare, mekaniker och flygfraktsarbetare. Avtalen följer LO-normen och ger 5,4 procent på 29 månader. Minus en mindre avräkning för en förbättrad avtalspension. Förbundet fick med sig en viktig princip som säger att höjningarna ska räknas på utgående löner.

Böter för brott mot kör- och vilotider ska betalas på plats

Åkeri. Utländska åkerier ska betala sanktionsavgift direkt på plats vid polisens vägkontroller om chaufförer brutit mot kör- och vilotiderna. I dag fattade regeringen beslut om strängare regler, med utgångspunkt från EU:s stora vägpaket.

Regeringen vill lägga ner Bromma flygplats

Flyg. Flygtrafiken vid Bromma flygplats ska så snart som möjligt flyttas över till Arlanda. Främsta skälet är överkapacitet för inrikesflyg, enligt regeringen.

Vad händer med mobilitetspaketet?

Åkeri. Tunga röster som jobbar för schystare villkor på landets vägar träffades under torsdagskvällen för ett direktsänt samtal.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.