Ungerska Transportfacket: ”Höj våra löner så slipper vi jobba i väst”

Du och 2,5 miljoner transportare i Europa är med i en gemensam federation, ETF. I slutet av maj samlades företrädarna till kongress i Berlin. Ilskan var stor över hur arbetarna pressas tillbaka och får ta smällen av den ekonomiska krisen genom sänkta löner, osäkra och farliga jobb.

Attila Verestóy och kollegorna från ungerska facket har ett svar till svenska chaufförer som tycker att förare från öst ”stjäl deras jobb”.

– När vi gick med i EU fick vi löfte om att lönerna skulle öka. Så blev det inte. Nu har svenska och ungerska fack samma intresse, att höja lönerna!

Attila Verestóy tillägger:

– Får chaufförerna från öst högre lön så slipper vi åka utomlands. Då kan vi stanna hemma hos våra familjer.

Under en paus i ETF:s kongress träffar Transportarbetaren honom och Sándor Székely. De arbetar i ett ungerskt fackförbund, som organiserar chaufförer med Europa som arbetsfält. Med är också ordföranden i Ungerns federation för vägtransportarbetarna, Gábor Nemes.

I ett känslofyllt tal har han just vädjat om stöd från ETF:s medlemsförbund och krävt att mer krut ska satsas på Östeuropa. I hemlandet har den fackliga rörelsen motats in i frysbox:

– Vi trodde aldrig det var möjligt att det kunde bli så här illa. Den nya regeringen började med att dra in strejkrätten. Politikerna respekterar inte den sociala dialogen med fackförbunden och har raserat våra möjligheter att arbeta fackligt. Situationen är katastrofal för transportarbetarna i Ungern!

Trion beskriver en verklighet där förhandlingarna om löner och arbetsvillkor för de ungerska transportarna i stort sett har upphört. På så sätt har arbetsgivarna fria tyglar att fortsätta försämra arbetsförhållandena.

– Facket är skrämt och arbetarna är rädda att bli av med jobbet om de säger något. Hela vägtransportsektorn är inträngd i ett hörn efter att regeringen tog bort vår rätt att strejka.

Rätten drogs in efter en sex dagar lång strejk i Budapest 2010. De anställda inom det statsägda företaget för allmänna kommunikationer protesterade mot kraftiga försämringar i kollektivavtalen, men förlorade. Lönerna sänktes med 40–50 procent.

– Efter det antog regeringen en lag som säger att arbetsgivare inte kan ge anställda i statligt ägda bolag bättre löner och villkor än vad som står i kollektivavtalen.

Bakgrunden till den drastiska åtgärden är statens dåliga ekonomi. Pengarna räcker inte till att dra runt de allmänna transporterna och då hämtas medlen in från arbetarna, anför Gábor Nemes.

Inom den privata transportsektorn kan facket fortfarande förhandla sig till bättre villkor, i teorin. Men i praktiken är det svårt. I Ungern finns sammanlagt sex federationer som samlar de olika fackförbunden. Regeringen har bara kontakt med en av dem och tycker därmed att de uppfyller sin plikt till dialog, förklarar trion. Det är inte vägtransportfederationen.

Vad skulle hända om ni ändå strejkade?

Transportarbetaren får upprepa frågan flera gånger, möjlighetens tycks helt fjärran.

– Vi skulle drabbas av så höga böter att vi tvingades lägga ner all vår fackliga verksamhet, svarar Sándor Székely till slut.

Det största problemet för yrkeschaufförerna som jobbar i väst är arbetstiderna och otryggheten, förklarar han.

– Förarna får korta körningar på en eller ett par dagar. Sedan blir de stående långa tider i olika länder och bara väntar på nya uppdrag. De kommer sällan hem, bara någon gång så där varannan, var tredje månad.

De fackliga representanterna säger att de förstår svenska chaufförers ilska över att de förlorar sina jobb till billigare kollegor från öst. Men så var inte tanken.

– Lönerna skulle öka till västeuropeisk nivå, lovade politikerna. Nu går hyrorna, matpriserna och allt annat upp i Ungern, men inte lönerna, konstaterar Attila Verestóy.

– Vi vill att ungerska förare ska jobba vanliga arbetsveckor och sedan åka hem. Som svenska chaufförer.

Ungrarna låter som svenska transportare när de säger att enda sättet att stoppa lönedumpning och oseriösa företag, som bryter mot lagar och regler, är jämlika villkor. Men det ser ganska mörkt ut, medger de:

– Lönerna kommer nog att sjunka för alla transportarbetare i Europa, om utvecklingen fortsätter som nu.

De berättar att ungerska lastbilschaufförer tjänar cirka 800–900 euro per månad, omkring 6 720–7 560 kronor. Det är inte ens en tredjedel av svenska kollegors grundlön på 24 000 kronor, hos åkerier som följer kollektivavtalet.

– Ändå kör de likadana lastbilar och gör samma jobb. Då ska allt vara lika, oavsett var man kommer ifrån.

Ser ni någon lösning på problemet?

Attila Verestóy och Sándor Székely har ett förslag, som går stick i stäv med den svenska modellens kollektivavtal:

– Att man inför en minimilön för chaufförer som gäller i hela Europa.

 

Fotnot. Det ungerska transportfacket, Teherfuvarozók Európai Szakszervezete, organiserar förare som kör i Europa (Trade Union of European Transporters, på engelska). Gábor Nemes är ordförande i Federationen för vägtransportarbetarnas fackförbund (Federation of Road Transport Workers’s Unions).

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".