Ungas löner släpar efter allt mer

Folkpartiet, Centern och Svenskt Näringsliv ser sänkta ungdomslöner som det bästa receptet för att få in unga i arbetslivet. Men de yngre har redan betydligt lägre löner än sina etablerade medelålders kollegor, visar en färsk forskarrapport om arbetslivets förändring.

Undersökningen heter ”Vid arbetslivets gränser” och ger en bild av hur arbetslivet har förändrats mellan 1974 och 2010. Den har tagits fram av forskare på Institutet för social forskning, SOFI, vid Stockholms universitet, på uppdrag av den parlamentariska socialförsäkringsutredningen.

I rapporten jämförs unga mellan 20 och 29 år med gymnasieutbildade män mellan 30 och 54 år. Det visar sig att de undersökta ungdomarnas timlöner 1974 uppgick till knappt 80 procent av de medelålders männens. Den skillnaden krympte ända fram till 1981, då den började öka igen, år efter år.

19 år efter trendbrottet, 2010, nådde ungdomarna inte ens upp till 75 procent av de äldres löner. Ungdomslönerna låg alltså lägre än när mätningarna började, 1974.

Är sänkta ungdomslöner rätt åtgärd för att få in fler unga i arbetslivet? Frågan riktas till Irene Wennemo, som är huvudsekreterare i den omfattande pågående socialförsäkringsutredningen. Hon svarar försiktigt:

– Många lyfter lönefrågan nu, men man kanske lägger för stor vikt vid just det. Att bara sänka lönen räcker ju inte om unga inte har den utbildning som arbetsgivarna efterfrågar.

Wennemo resonerar kring inlärningstiden på ett arbete, som skiftar mellan olika yrken och branscher. Den tiden skulle kunna kombineras med lägre lön.

– Men då behöver man reglera utbildningsdelen, så att man lär sig det man ska, och kombinera med en tydligt avgränsad praktikperiod på en arbetsplats. Därefter måste personen komma upp i rimlig lön, annars är risken att det bara blir billig arbetskraft.

Centern och Folkpartiet var först ut att propagera för ungdomslöner med 75 procent av ingångslönerna, för att åtgärda den höga ungdomsarbetslösheten i Sverige. I somras hakade Moderaterna, som dessförinnan gett kalla handen, på med ett förslag om 75 procents lön. Det skulle kombinerat med 25 procents studier på arbetsplatsen, som skulle finansieras av staten för ungdomar upp till 25 år. Modellen ingick i den så kallade jobbpakten, som nyligen krackelerade med buller och bång och stor osämja mellan Svenskt Näringsliv och LO, om vem som bar skulden. Transport tog som enda LO-förbund tydligt avstånd från pakt och sänkta instegslöner.

Frågan om ungdomslöner rullar dock vidare och flera fackförbund har redan tecknat olika former av avtal med arbetsgivarparten om så kallad yrkesintroduktion med lägre lön för unga, däribland IF Metall, Kommunal och Handels.

Den statliga socialförsäkringsutredningen, ska se över vårt allmänna skydd från samhället när vi blir sjuka och arbetslösa. Syftet med den aktuella rapporten är att få en säkrare bild av hur det egentligen står till på den svenska arbetsmarknaden.

– Ska vi få fler människor i arbete måste vi veta något om arbetslivet. Det finns väldigt mycket föreställningar om hur det ser ut, men få analyser av situationen, förklarar Irene Wennemo.

Hon fortsätter:

– Den mest slående förändringen är att det blivit så mycket svårare för unga att etablera sig på den svenska arbetsmarknaden. Sysselsättningen bland unga har sjunkit. Det är en lång utdragen process för de yngre att ta sig in i arbetslivet.

Kontentan av utredningen är, enligt Wennemo, att även ungdomar som ”sköter sig” och skaffar sig utbildning ändå inte är garanterade att få ett arbete som motsvarar deras kvalifikationer. Allt för många hamnar på jobb, som de egentligen är överkvalificerade för.

– Matchningen verkar fungera dåligt, konstaterar hon.

Att utbildning inte riktigt lönar sig eller att många anställda arbetar i mindre kvalificerade yrken än de utbildat sig för tycks gå igen även inom bemanningsbranschen. Det tyder en tidigare undersökning på, som också gjorts vid SOFI på Stockholms universitet. Unga utgör en stor del av de uthyrda.

Trots dessa slutsatser vore det felaktigt att helt kasta studierna överbord, menar Irene Wennemo:

– Utbildning är viktigt, men det räcker inte. Det är något mer som måste till, ytterligare någon form av matchning.

 

Fotnot. Läs en längre artikel i kommande nummer av Transporttarbetaren, som utges vid månadsskiftet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.