Express lastbil på väg
Close
På skärtorsdagen släppte Transportstyrelsen de nya bestämmelserna som gäller från onsdagen den 15 april till den sista maj.
Close
Corona

Fortsatt undantag från kör- och vilotidsregler

Åkeri. Tillåten körtid per dag blir 11 timmar när Transportstyrelsen förlänger sitt undantag från kör- och viloreglerna till den sista maj. Beslutet innebär en anpassning till EU-kommissionens riktlinjer för yrkesförarna under corona-pandemin.

Fram till den 15 april är det tillåtet att köra upp till 13,5 timmar per dag. Det är en betydligt längre körtid än vad EU-kommissionen har i sina riktlinjer för yrkestrafiken under corona-pandemin. Ett stort antal medlemsländer har anpassat sina undantag till dem.

På skärtorsdagen släppte Transportstyrelsen de nya bestämmelserna som gäller från onsdagen den 15 april till den sista maj. Då backar myndigheten och minskar den tillåtna körtiden per dag till 11 timmar.

– Vi har inte tidigare haft några ramar från EU-kommissionen, utan de beslut som Transportstyrelsen har fattat byggde på vårt mandat att under 30 dagar ge dispens. Vi har bara behövt meddela kommissionen vad vi har gjort, förklarar Maria Hed, utredare på Transportstyrelsen.

När 30 dagar har gått måste Sverige, men även andra medlemsländer som gör undantag, ha EU-kommissionens tillstånd och hålla sig inom de ramar som den satt upp.

Nu får yrkesförarna köra 11 timmar per dag och högst 60 timmar per vecka, men detta är också den maximala arbetstiden.

– Den totala arbetstiden, både körtid och annat arbete, kan uppgår till som mest 60 timmar. Du har lastning och lossning och annat arbete också. Ytterst få förare skulle kunna komma upp i den körtiden, säger Maria Hed.

Regler som gäller från den 15 april:

  • Den dagliga körtiden för vara högst 11 timmar.
  • Dygnsvilan får reduceras till 9 timmar.
  • Veckoarbetstiden, som är körtid och annat arbete, får vara maximalt 60 timmar.
  • På två veckor får den sammanlagda tiden uppgå till högst 120 timmar.
  • Under tiden av två veckor måste föraren minst ta en normal veckovila på 45 timmar och en förkortad veckovila på 24 timmar.
  • Inga undantag från raster medges.

Ett problem är att de nya reglerna införs mitt i en vecka och kan för en enskild förare innebära att dispensen ändras under en del av arbetsveckan. Det kan också innebära att de nya reglerna träder i kraft under en pågående tvåveckorsperiod för föraren.

Transportstyrelsen löser detta problem genom att inte beräkna sammanlagd körtid under vecka 15 (denna vecka) och 16 (veckan efter påsk).

EU-kommissionen har betonat hur viktig transportsektorn är under corona-pandemin.

– Låt oss se till att varor och viktiga tjänster fortsätter att flöda på vår inre marknad. Detta är det enda sättet att förhindra brist på medicinsk utrustning eller mat, sa EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen redan i mitten av mars när de första besluten om transportbranschen publicerades.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Daniel Hilmér

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

coronavirus, Covid 19

Så starkt skydd ger vaccinet mot covid-19

Corona. Samhället börjar öppnas upp igen efter ett och ett halvt år av coronarestriktioner. Öppningen sker efter att runt 75 procent av alla över 16 år fått två doser vaccin. Men hur skyddade är vi egentligen?

Transports lokal vandaliserad

Brott. Hamnavdelningens byggnad i Helsingborg har utsatts för omfattande skadegörelse. Stora stenar har kastats in i lokalen och de flesta fönster är krossade.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.