Express lastbil på väg
Close
På skärtorsdagen släppte Transportstyrelsen de nya bestämmelserna som gäller från onsdagen den 15 april till den sista maj.
Close
Corona

Fortsatt undantag från kör- och vilotidsregler

Åkeri. Tillåten körtid per dag blir 11 timmar när Transportstyrelsen förlänger sitt undantag från kör- och viloreglerna till den sista maj. Beslutet innebär en anpassning till EU-kommissionens riktlinjer för yrkesförarna under corona-pandemin.

Fram till den 15 april är det tillåtet att köra upp till 13,5 timmar per dag. Det är en betydligt längre körtid än vad EU-kommissionen har i sina riktlinjer för yrkestrafiken under corona-pandemin. Ett stort antal medlemsländer har anpassat sina undantag till dem.

På skärtorsdagen släppte Transportstyrelsen de nya bestämmelserna som gäller från onsdagen den 15 april till den sista maj. Då backar myndigheten och minskar den tillåtna körtiden per dag till 11 timmar.

– Vi har inte tidigare haft några ramar från EU-kommissionen, utan de beslut som Transportstyrelsen har fattat byggde på vårt mandat att under 30 dagar ge dispens. Vi har bara behövt meddela kommissionen vad vi har gjort, förklarar Maria Hed, utredare på Transportstyrelsen.

När 30 dagar har gått måste Sverige, men även andra medlemsländer som gör undantag, ha EU-kommissionens tillstånd och hålla sig inom de ramar som den satt upp.

Nu får yrkesförarna köra 11 timmar per dag och högst 60 timmar per vecka, men detta är också den maximala arbetstiden.

– Den totala arbetstiden, både körtid och annat arbete, kan uppgår till som mest 60 timmar. Du har lastning och lossning och annat arbete också. Ytterst få förare skulle kunna komma upp i den körtiden, säger Maria Hed.

Regler som gäller från den 15 april:

  • Den dagliga körtiden för vara högst 11 timmar.
  • Dygnsvilan får reduceras till 9 timmar.
  • Veckoarbetstiden, som är körtid och annat arbete, får vara maximalt 60 timmar.
  • På två veckor får den sammanlagda tiden uppgå till högst 120 timmar.
  • Under tiden av två veckor måste föraren minst ta en normal veckovila på 45 timmar och en förkortad veckovila på 24 timmar.
  • Inga undantag från raster medges.

Ett problem är att de nya reglerna införs mitt i en vecka och kan för en enskild förare innebära att dispensen ändras under en del av arbetsveckan. Det kan också innebära att de nya reglerna träder i kraft under en pågående tvåveckorsperiod för föraren.

Transportstyrelsen löser detta problem genom att inte beräkna sammanlagd körtid under vecka 15 (denna vecka) och 16 (veckan efter påsk).

EU-kommissionen har betonat hur viktig transportsektorn är under corona-pandemin.

– Låt oss se till att varor och viktiga tjänster fortsätter att flöda på vår inre marknad. Detta är det enda sättet att förhindra brist på medicinsk utrustning eller mat, sa EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen redan i mitten av mars när de första besluten om transportbranschen publicerades.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten tycker att läget börjar ljusna ”även om det finns svårigheter kvar att övervinna”. Efter varierande permitteringsgrad är han tillbaka på 80 procent arbete vid Arlanda.

”Osäkerheten är jobbigast”

Krisbransch. Kasten har varit många för flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten. Fram och tillbaka mellan hopp och förtvivlan under ett års pandemi. – Kommer vi att klara det? Vad händer när permitteringsstödet löper ut?

Tommy Wallin, Mikael Löwdin, Kimberley Westermark, Joakim Borg och Thomas Grundell har roligt tillsammans – när de väl får chansen att ses.

”Vi vågar prova nya saker”

Norra Mälardalen. Trots corona är det fullt ös på Transports avdelning i Norra Mälardalen. Ombudsmännen har mycket att göra och alla längtar tills de får hitta på saker med medlemmarna igen.

Vad händer med mobilitetspaketet?

Åkeri. Tunga röster som jobbar för schystare villkor på landets vägar träffades under torsdagskvällen för ett direktsänt samtal.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.