Express lastbil på väg
Close
På skärtorsdagen släppte Transportstyrelsen de nya bestämmelserna som gäller från onsdagen den 15 april till den sista maj.
Close
Corona

Fortsatt undantag från kör- och vilotidsregler

Åkeri. Tillåten körtid per dag blir 11 timmar när Transportstyrelsen förlänger sitt undantag från kör- och viloreglerna till den sista maj. Beslutet innebär en anpassning till EU-kommissionens riktlinjer för yrkesförarna under corona-pandemin.

Fram till den 15 april är det tillåtet att köra upp till 13,5 timmar per dag. Det är en betydligt längre körtid än vad EU-kommissionen har i sina riktlinjer för yrkestrafiken under corona-pandemin. Ett stort antal medlemsländer har anpassat sina undantag till dem.

På skärtorsdagen släppte Transportstyrelsen de nya bestämmelserna som gäller från onsdagen den 15 april till den sista maj. Då backar myndigheten och minskar den tillåtna körtiden per dag till 11 timmar.

– Vi har inte tidigare haft några ramar från EU-kommissionen, utan de beslut som Transportstyrelsen har fattat byggde på vårt mandat att under 30 dagar ge dispens. Vi har bara behövt meddela kommissionen vad vi har gjort, förklarar Maria Hed, utredare på Transportstyrelsen.

När 30 dagar har gått måste Sverige, men även andra medlemsländer som gör undantag, ha EU-kommissionens tillstånd och hålla sig inom de ramar som den satt upp.

Nu får yrkesförarna köra 11 timmar per dag och högst 60 timmar per vecka, men detta är också den maximala arbetstiden.

– Den totala arbetstiden, både körtid och annat arbete, kan uppgår till som mest 60 timmar. Du har lastning och lossning och annat arbete också. Ytterst få förare skulle kunna komma upp i den körtiden, säger Maria Hed.

Regler som gäller från den 15 april:

  • Den dagliga körtiden för vara högst 11 timmar.
  • Dygnsvilan får reduceras till 9 timmar.
  • Veckoarbetstiden, som är körtid och annat arbete, får vara maximalt 60 timmar.
  • På två veckor får den sammanlagda tiden uppgå till högst 120 timmar.
  • Under tiden av två veckor måste föraren minst ta en normal veckovila på 45 timmar och en förkortad veckovila på 24 timmar.
  • Inga undantag från raster medges.

Ett problem är att de nya reglerna införs mitt i en vecka och kan för en enskild förare innebära att dispensen ändras under en del av arbetsveckan. Det kan också innebära att de nya reglerna träder i kraft under en pågående tvåveckorsperiod för föraren.

Transportstyrelsen löser detta problem genom att inte beräkna sammanlagd körtid under vecka 15 (denna vecka) och 16 (veckan efter påsk).

EU-kommissionen har betonat hur viktig transportsektorn är under corona-pandemin.

– Låt oss se till att varor och viktiga tjänster fortsätter att flöda på vår inre marknad. Detta är det enda sättet att förhindra brist på medicinsk utrustning eller mat, sa EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen redan i mitten av mars när de första besluten om transportbranschen publicerades.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Niklas Knight, vd Best Transport

”Det måste gå att kombinera lönsamhet och schysta villkor”

Debatt. Marknaden för bud och hemleveranser har vuxit explosionsartat de senaste åren. Dels tack vare digitaliseringen men den har också accelererat kraftigt på grund av coronapandemin.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Farlig trötthet utbrett problem

Åkeri. Europas yrkesförare kör ofta trötta. En tredjedel av lastbilsförarna har någon gång under det senaste året somnat vid ratten. Det visar en stor studie av den Europeiska Transportfacket, som kopplar ihop tröttheten med dåliga arbetsvillkor.

Trevlig sommar!

Transportarbetaren önskar en skön sommar till alla läsare, både på arbete och semester! Redaktionen är ledig och åter på plats den 2 augusti. Men missa inte vår efterlysning…

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Almedalen 2021
Emma Brodin Almedalen

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

Fordonsprogrammet
Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

Skolansvarig: ”Tar allvarligt på kritiken”

Yrkesutbildning. Christina Jonsson är rektor på Vägga Gymnasieskola, med ansvar för fordons- och transportprogrammet. Som huvudman bär hon ansvaret om något skulle hända också ute vid Asarum. Och hon tar synpunkterna från eleverna på allvar.

VFG:s vd: ”Delar inte bilden”

Genmäle. Efter att Transportarbetaren gått i tryck, och artiklarna publicerats på webben, har Lisa Eriksson – vd för utbildningsbolaget VFG – svarat. Här publicerar vi hennes genmäle på kritiken.

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.