Udda krav på väktare – skaffa taxileg!

I Stockholm kräver länsstyrelsen att väktare som kör gripna personer åt polisen eller kriminalvården ska ha taxilegitimation. Väktarbilarna ska dessutom vara taxiregistrerade. Kravet gäller inte i andra län och förvånar ansvariga på tillsynsmyndigheterna. – Jag har aldrig hört talas om detta. Det är förstås angeläget att samma regler gäller i alla län, säger Lars Tonneman på Rikspolisstyrelsen.

På många håll i landet utför bevakningsföretag arrest- och brottsplatsbevakning åt polisen. Ibland ingår transporter av gripna personer mellan exempelvis häkte och domstolar. Även kriminalvården upphandlar den här typen av körningar.

Redan 2006 utbröt en tvist i Stockholm. Ett bevakningsföretag som fått transportuppdrag just för kriminalvården blev ålagt av länsstyrelsen att taxiregistrera väktarbilarna och ordna fram taxilegitimation till väktarna.

Företaget spjärnade emot, men gav till slut upp och satsade flera 100 000 kronor på omregistrering, bilbesiktning, utbildning och förarprov.

Transportarbetaren har granskat andra liknande upphandlingar. Där finns taxivillkoret inte med.

På Länsstyrelsen i Stockholm bekräftar handläggaren Harry Kwiek att kravet på taxitillstånd fortfarande gäller. Men ingen på myndigheten har under en veckas tid kunnat leta fram det aktuella beslutet från 2006. Kweik kan heller inte förklara varför länsstyrelsen ställt upp villkoret.

Vad gäller egentligen? Är det taxiverksamhet när bevakningsbolag transporterar brottslingar eller omhändertagna personer mellan häkten och anstalter?

På Rikspolisstyrelsens rättsavdelning konstaterar Lars Tonneman att frågan över huvud taget inte behandlas i lagen om bevakningsföretag.

Vad säger då Transportstyrelsen, som numera är tillsynsmyndighet för taxi?

Maria Åkerlund är utredare på yrkestrafikenheten:

– Jag har aldrig stött på frågeställningen. Men kravet förvånar mig. I taxilagen framgår att taxitrafik är när någon mot betalning ställer fordon och förare till allmänhetens förfogande, för transport av personer.

– Det väl inte precis allmänheten som kriminalvården skjutsar omkring på. Fast det är kanske möjligt att länsstyrelsen kan ställa upp särskilda krav som handlar om service eller lokalkännedom, som motiverar taxitillståndet.

Transportarbetaren har utan framgång sökt den ansvariga juristen på Länsstyrelsen i Stockholm.

Företaget som 2006 utsattes för länsstyrelsens åläggande vill inte kommentera saken, annat än med orden:

– Då var det inte kul. I dag är det okej, för oss. Vi har ju en konkurrensfördel framför andra bevakningsföretag. Det är inte direkt vanligt att man har väktare med taxileg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet först flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".