Uberpop nobbar nya resenärer

Det omstridda taxiföretaget Uber har slutat sprida sin tjänst, Uberpop, som bygger på att privatpersoner skjutsar passagerare i sina egna bilar. Uber hävdar att man inte vill ha fler användare. – Uberpop är inget annat än organiserad svarttaxi, säger Markus Pettersson på Transport.

Uber startade 2009 i USA och har skapat debatt i många länder där företaget etablerat sig.

I Sverige är den huvudsakliga verksamheten körning med taxiregistrerade bilar, utan logotyp. Chaufförerna är anställda hos åkare som kör för Uber. Företaget har ingen beställningscentral, utan alla resor bokas genom en mobilapp. Numera uppges merparten av bilarna ha taxameter.

Ubers prissättning och upplägg har lett till en våg av protester världen över.

Kritiken tog rejäl fart när företaget för något år sedan lanserade tjänsten Uberpop. Här är det inte längre fråga om anställda chaufförer, trafiktillstånd och riktiga taxibilar.

I stället utförs körningen av privatpersoner, som använder sina privatbilar. Uber har skapat en app som hanterar bokning, pris för resan och betalning via kontokort. Alla pengar går till Uber i Holland, som tar 20 procent i provision. Resten, 80 procent, betalas ut till föraren. Det är sedan upp till föraren att betala skatt och sociala avgifter.

Hur fungerar Uberpop i praktiken? Vad är det för personer som kör? Skattar de för inkomsterna?

När Transportarbetaren försöker prova tjänsten stöter vi på patrull. Den omdiskuterade appen finns inte tillgänglig någonstans på internet.

Tidningen kontaktar till slut Ubers presstjänst. Via ett kort mejl får vi svaret att Uberpop är en ”sluten” försöksverksamhet i Stockholm som inte är öppen för allmänheten.

Vi ber då att få ingå i försöket. Svaret blir:

”Försöksverksamheten utvärderas just nu av en tredje part. Den är inte öppen för fler användare för tillfället.”

I somras satte Transportstyrelsen ner foten och slog fast att Uberpop-trafiken är olaglig. Myndigheten anser att det handlar om ren taxitrafik som kräver tillstånd.

Transports förbundssekreterare Markus Pettersson är också kritisk mot Uberpop.

– Affärsidén och mobilappen beskrivs som något nydanande. Men andra etablerade bolag har lika avancerade appar. Svarttaxi är heller inget nytt. Uberpop leder till precis det, organiserad svarttaxi.

I augusti debatterade Markus Pettersson Uberpop i TV4:s morgonnyheter. En ung centerpolitiker, Frans Sporsén, försvarade då upplägget.

– Det är inte direkt förvånande att en ung liberal försvarar Uberpop, säger Markus Pettersson. Men det är anmärkningsvärt att också Moderaternas trafikpolitiska talesperson gjort samma sak.

–Uberpop slår undan fötterna på seriösa företagare. Är det vad Moderaterna vill? För mig är det uppenbart att staten kommer att gå miste om både skatter och sociala avgifter. Hur kan man försvara en sådan verksamhet?

Samtidigt påminner Pettersson om att Uber och Uberpop bara är liten del av de problem och missförhållanden som i dag präglar hela taxinäringen.

– Grunden är den katastrofala avregleringen 1990, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.