Uberpop-förare får böta

Uberpop-förarna har blivit ett återkommande inslag i Stockholms tingsrätt. De allra flesta döms till böter. Några frikänns. Än har inte hovrätten avgjort något fall. Men Uber fortsätter att hävda att förarna inte ägnar sig åt olaglig verksamhet.

– Vi inväntar slutresultatet innan vi kan säga något om domarna, säger Maria Åkerlind, Transportstyrelsens taxiutredare. Svea hovrätt kommer att ta upp åtminstone en fällande och en friande som vi vet är överklagade.

Uberpop innebär att privatpersoner kör passagerare i egen bil. Företaget Uber sköter bokningarna via en särskild app och företaget tar också in betalningarna från resenärerna. 20 procent av intäkten behåller Uber, resten betalas ut till föraren.

Transportstyrelsen har tidigt konstaterat att upplägget strider mot svensk lag. Att förare har fällts för olaga taxitrafik och brott mot taxilagen ligger alltså i linje med myndighetens tolkning av lagen.

– Egentligen hamnar Uberpop utanför vår verksamhet, konstaterar Maria Åkerlund. Vårt uppdrag är att sköta tillsynen av dem vi har tillsyn över, det vill säga de som har tillstånd att köra taxi.

Hon lutar sig i stället mot att polisen ska stoppa fordon där en förare utan taxilegitimation och utan taxitrafiktillstånd tar upp passagerare. Och att den följande rättsprocessen ska komma fram till att förarna gör sig skyldiga till brott.

I mellandagarna berättade Transportarbetaren att ett par Uberpopförare under hösten hade fällts i tingsrätten, medan en annan hade friats. Sedan dess har Stockholms tingsrätt kommit med fem domar.

I fyra av dem döms förarna till böter. I den femte frias föraren däremot från åtalspunkterna som var brott mot taxitrafiklagen och olaga taxitrafik. I den frikännande domen slås fast att körningen bryter mot lagen, men föraren straffas inte eftersom rätten kommer fram till att han trott att verksamheten var fyllt laglig.

Ytterligare fyra rättegångar på samma tema är inbokade under denna vecka och förra. Domar har inte fallit i något av dessa fall.

Transportarbetaren har fått en skriftlig kommentar från förtaget Uber. Vi frågade efter reaktioner på domarna som i de flesta fall slutar med att förarna får böta, medan Uber inte ställs till svars när domstolarna kommer fram till att verksamheten är olaglig.

“Vi vidhåller att vår samåkningstjänst, Uberpop, verkar inom ramen för svensk lagstiftning. Vi välkomnar de frikännanden som kommit samtidigt som vi är besvikna över de böter som dömts ut”, skriver en talesperson för Uber.

Hen fortsätter:

”Vi fortsätter att stötta förarpartners och fortsätter samtidigt vår dialog med svenska myndigheter om fördelarna med samåkning.”

I Danmark sitter fotografen Hans Nyberg och följer samtliga domstolsutslag. Han samlar domarna på sin hemsida som i sig är en inlaga mot Ubers verksamhet.

– Jag började engagera mig mot svarttaxiförare för ett par år sedan när jag blev klar över att min dotter, som är handikappad, hade betalt stora summor för olagliga transporter …

Hans Nyberg bedömde att Uberpop, som lanserades i november 2014, var en lika olaglig verksamhet som en vanlig svarttaxi.

– Och nu har jag blivit en sorts informatör för vanliga taxiföretag och chaufförer som agerar mot olaglig trafik.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.