Tyst minut för trafikdöd chaufför
I morgon, fredag, klockan 12:00 håller yrkeschaufförer runtom i Sverige en tyst minut för att hedra den kollega som omkom utanför Örebro i går. Olyckan skedde när en lastbil fick sladd på sitt släp och körde in i en annan lastbil.
Flera olyckor inträffade i går på riksväg 50 utanför Örebro. Det snöade kraftigt och väglaget var halt. Först ryckte polis, ambulans och räddningsfordon ut på en singelolycka. Sedan kom en lastbil norrifrån och körde in i ambulansen och en brandbil. Släpet åkte ut över vägen och fortsatte in i en lastbil som hade stannat på grund av singelolyckan.
Den 38-årige chauffören, som satt i den stillastående lastbilen, avled direkt. Den andra chauffören, som kom norrifrån, förhördes av polisen i går kväll och är nu misstänkt för grov vårdslöshet i trafik och vållande till annans död.
I morgon klockan 12:00 håller yrkeschaufförer runtom i landet en tyst minut. Jennifer Granqvist, vd på Östra Örebro distribution AB, är initiativtagare.
– Vi gör det främst för att hedra honom. Men det har också lite med uppropet ”Här stannar Sverige!” att göra. Det ser ut att ligga ett brott bakom olyckan och nu får det helt enkelt vara nog.
Vem eller vilka deltar i den tysta minuten?
– Alla. Precis alla som vill. Men eftersom han var yrkeschaufför tänker vi främst på andra yrkeschaufförer. Den som kan stannar klockan tolv, på ett säkert sätt så vi slipper fler olyckor. Kan man dessutom tända ett gravljus eller marschall vid sidan så blir det extra fint.
Dödsolyckan inträffade vid tiotiden i går i höjd med Mogetorp ett par mil utanför Örebro. Senare under eftermiddagen inträffade ännu en olycka där med en buss och en lastbil. Ingen person kom till skada då.
Transportarbetaren har tidigare skrivit om hur allt färre personer dör i arbetsplatsolyckor i Sverige – men att detta inte gäller för lastbilschaufförer. Siffror på hur många som omkom förra året är ännu inte sammanställda, men år 2013 dog fem chaufförer i arbetsolyckor enligt Arbetsmiljöverkets statistik. Till detta kommer ytterligare nio dödsfall bland utländska chaufförer som var tillfälligt utstationerade i Sverige.