Tysk polis bötfällde bussförare på fel grunder

Flera lastbilschaufförer har fått dryga böter för att de missat att varje dag knappa in start- och slutland på färdskrivaren. Bussföraren Magnus Grönvall är konfunderad. Han blev stoppad i Tyskland och bötfälld för att han tagit ur kortet ur färdskrivaren, när det var dags för dygnsvila.

Nyligen skrev Transportarbetaren om en grusbilschaufför och distributionsförare som fått böter för brott mot kör- och vilotidsreglerna.

Båda hade stoppat i sina förarkort i färdskrivaren när arbetsveckan började. Då registrerades också startland, som reglerna säger. Sedan fick kortet sitta kvar hela veckan. På fredagen – efter körningarna som bara skett inom Sverige – togs korten ur och slutland knappades in.

Fel, säger polisen och får medhåll av Transportstyrelsen. Start- och slutland måste knappas in varje dag, även om man bara kör exempelvis distributionstrafik i Stockholm.

Bussföraren Magnus Grönvall läste artikeln och reagerade. Han och en kollega körde nyligen en beställningsresa till Holland. På hemvägen väntade tyska polisen. Hundratals bussar stoppades och kontrollerades.

Magnus och hans kollega fick nedslag på färdskrivaren. När körpassen var slut för dagen hade förarna tagit ur sina förarkort.

– Vi berättade att vi gjort det på grund av stöldrisken. Polisen hävdade då att kortet måste sitta i hela veckan, annars kunde vi ju ha satt oss i någon annan buss och kört under viloperioden, påstod man.

Magnus och hans kollega fick ultimatum. Antingen ta en elva timmar lång dygnsvila omedelbart, eller 30 euro vardera i böter.

– Vi hade inget val. Passagerarna kunde ju inte sitta i bussen elva timmar, så det var bara att betala. Vi fick faktiskt kvitto, suckar Magnus som uppskattar att han betalt åtminstone 20 000 kronor i färdskrivarböter de senaste tio åren.

Vad är det egentligen som gäller för start- och slutland? Och var ska förarkortet sitta när man tar dygnsvila?

Jimmy Danielsson jobbar på Transportstyrelsen. Han säger:

– Yrkesförare måste knappa i start- och slutland varje dag, oavsett vilken sorts körning man utför. Enklaste sättet är väl att sätta i och ta ur kortet varje morgon och kväll, då kommer frågan upp automatiskt. Men man kan också göra det manuellt, utan att ta ur kortet.

Danielsson menar att tyska polisen gjorde fel som bötfällde busschaufförerna:

– Man får ha förarkortet i hela veckan. Men enligt reglerna, som ju gäller i hela EU, är det absolut inget krav. Tvärtom rekommenderar vi att man tar ut kortet vid dygns- och helgvila, just på grund av stöldrisken.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.