Arbetsdomstolens entré

Tvist om fridagar avgörs i AD

Bussförare. Får en arbetsgivare förlägga fridagar för en busschaufför som är på jobb utomlands? Kommunal har stämt Bergkvarabuss för avtalsbrott och nu prövar Arbetsdomstolen frågan. Utfallet kan komma att påverka busschaufförer i Transport.

På plan ett i Arbetsdomstolen i Stockholm sitter parterna i en cirkelformation av femton platser, varav ena halvan består av domstolens ledamöter. Till vänster om dem sitter två jurister som företräder fackförbundet Kommunal och till höger om dem sitter tre juridiska representanter från arbetsgivarsidan. De företräder Bergkvarabuss och Bussföretagen.

Majoriteten av landets bussförare tillhör Kommunal, men ett hundratal busschaufförer är medlemmar i Transport och kan komma att påverkas av utfallet i tvisten.

Fritid eller inte?

Kommunal har stämt Bergkvarabuss, som de anser har brutit mot kollektivavtalet på flera punkter under år 2014 och 2015. Det handlar bland annat om att bolaget har förlagt fridagar – lediga, obetalda dagar – när föraren är utanför Sverige till följd av uppdrag på annan ort, vilket Kommunal anser vara ett avtalsbrott.

– Förarna kan inte fritt disponera sin tid på bortaort, man är ju inte hemma, säger Annett Olofsson, jurist på fackets juristbyrå LO-TCO Rättskydd.

Kommunal tolkar avtalet som att förarna ska ha rätt till heldagslön även för de dagar som busschaufförerna inte kör, men de ändå är bortresta på jobb.

– Annars måste de arbeta ikapp tiden de förlorar på fridagen när de kommer hem igen, säger Annett Olofsson.

Henrik Olander, jurist från Transportföretagen som företräder arbetsgivarsidan, anser att Bergkvara buss inte brutit mot avtalet när det förlagt fridagar på det här sättet.

– Föraren kan inte ha ledig tid både på bortaort och ledig tid när personen kommer hem igen, säger Henrik Olander.

Enpersonsersättning?

En annan fråga som ska avgöras är om chaufförerna har rätt till den särskilda ersättning som gäller vid ”enmansbetjänad buss”, även om det finns en guide ombord. Kommunal anser att chaufförerna har rätt till det enligt avtal.

– En guide kan inte jämföras med en förare. För busschauffören innebär det här längre arbetsdagar i samband med att föraren måste lasta och lossa själv, säger Anne Alfredson, förbundsjurist på LO-TCO rättskydd.

Arbetsgivarsidan å andra sidan menar att chaufförerna inte har rätt till särskild ersättning när en guide finns med. Guiderna hjälper till med uppgifter som bussföraren annars hade gjort själv, som just lastning och lossning. Henrik Olander refererar till en busschaufför som ska vittna onsdagen den 9 oktober, och som anser att guiderna avlastar mer än en extra chaufför gör.

Det prasslar i dokumenten när parterna och domstolens ledamöter försöker hitta rätt sida och rätt paragraf som parterna hänvisar till. Sista tvistepunkten handlar om vad som egentligen menas med ”faktiskt arbetad tid” för att bedöma när bussförare ska få ersättning för obekväm arbetstid.

Om ungefär åtta veckor faller domen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Annonserar mot las-uppgörelse i Kommunals och Metalls tidningar

Las. Sex av Transports avdelningar riktar skarp kritik mot uppgörelsen om las. Och de gör det på betald annonsplats, helsidor i Dagens Arbete och Kommunalarbetaren. Motivering: Att nå medlemmar i de förbund som svek solidariteten inom arbetarrörelsen.

Transportarbetarens logga

Inget annat än vidrigt

Debatt. Fredagen den 4 december upplevde vi slutet på arbetarrörelsen, som vi har lärt känna den. Vi arbetare upplevde det stora sveket från våra kamrater i IF Metall och Kommunal.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Snacka om kalldusch …

Ledare. Torsdagen den 3 december 2020. Dagen då IF Metall och Kommunal manifesterade LO:s oförmåga att hålla samman.

Avtal 2021
Taxikö utanför Centralstationen i Stockholm.

Transport strandar förhandlingarna för taxiförarna

Taxi. Transport har strandat förhandlingarna om ett nytt avtal för taxiförarna. Beslutet togs på torsdagen, efter ännu en resultatlös förhandlingsomgång med Biltrafikens arbetsgivareförbund.

Avtal på gång för Foodoras cykel- och mopedbud

Matbud. Foodora och Transport har efter långa diskussioner enats om innehållet i ett nytt kollektivavtal för moped- och cykelbud som kör ut restaurangmat. Avtalsförslaget måste godkännas av både bolagets styrelse och Transports förbundsstyrelse, innan uppgörelsen är klar.

Utsnitt ur Anna-Lena Lindqvists nyhetsgrafik om dödsolyckan i Oxelösunds hamn.

Fällande dom efter dödsolycka– ny prövning i hovrätten

Hamn. 21-åriga Nima dog av hjärnskadorna han fick på en kolbåt i Oxelösund. Tingsrätten dömer stuverichefen till nio månader villkorlig dom, hans överordnade frias helt. Hamnbolaget får två miljoner kronor i företagsbot. Domen har överklagats till hovrätten.

las

Annonserar mot las-uppgörelse i Kommunals och Metalls tidningar

Las. Sex av Transports avdelningar riktar skarp kritik mot uppgörelsen om las. Och de gör det på betald annonsplats, helsidor i Dagens Arbete och Kommunalarbetaren. Motivering: Att nå medlemmar i de förbund som svek solidariteten inom arbetarrörelsen.

Taxipanel

De talar om tillståndet för taxi

Taxi. Oron inom branschen är stor. På måndagen samtalade politiker och fackliga företrädare om den svåra situationen för taxinäringen. Se livesändningen på Transports Stockholmsavdelnings Facebook.

Securitas om fejkade covidintygen: ”Felaktig hantering”

Bevakning Avslöjandet om de fejkade covid-intygen har uppenbarligen skakat Securitas. I ett pressmeddelande går företaget ut med nya uppgifter som i praktiken innebär att man medger namnförfalskningar. Ett misstag, hävdar Securitas. Väktare som Transportarbetaren talat med beskriver stämningen som mycket dålig i Gävle.

Avtalsrörelsen

Avtal dröjer för taxiförarna

Taxi. Taxiförarna får vänta på nytt löneavtal. Under onsdagen satt fack och arbetsgivare i nya förhandlingar, utan att nå en uppgörelse. Parterna möts igen den 28 januari.

Avtalsrörelsen

Avtal klart för utlandsförarna

Åkeri. Transport har tecknat ett nytt löneavtal för utlandschaufförerna, en yrkeskår som krympt kraftigt de senaste 25 åren. Uppgörelsen ger totalt 5,4 procent mer på 29 månader. Minus avräkning för en förbättrad avtalspension.

Fackliga segrar i kampen för Europas gig-jobbare

Internationellt. Tre avgöranden i tre europeiska länder stärker villkoren för cykel- och bilbud, som får uppdrag via mobilappar. Europafacket ser det som ett starkt skäl för EU att sätta ner foten mot plattformsföretag som inte tar sitt arbetsgivaransvar.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covidintygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.