Arbetsdomstolens entré

Tvist om fridagar avgörs i AD

Bussförare. Får en arbetsgivare förlägga fridagar för en busschaufför som är på jobb utomlands? Kommunal har stämt Bergkvarabuss för avtalsbrott och nu prövar Arbetsdomstolen frågan. Utfallet kan komma att påverka busschaufförer i Transport.

På plan ett i Arbetsdomstolen i Stockholm sitter parterna i en cirkelformation av femton platser, varav ena halvan består av domstolens ledamöter. Till vänster om dem sitter två jurister som företräder fackförbundet Kommunal och till höger om dem sitter tre juridiska representanter från arbetsgivarsidan. De företräder Bergkvarabuss och Bussföretagen.

Majoriteten av landets bussförare tillhör Kommunal, men ett hundratal busschaufförer är medlemmar i Transport och kan komma att påverkas av utfallet i tvisten.

Fritid eller inte?

Kommunal har stämt Bergkvarabuss, som de anser har brutit mot kollektivavtalet på flera punkter under år 2014 och 2015. Det handlar bland annat om att bolaget har förlagt fridagar – lediga, obetalda dagar – när föraren är utanför Sverige till följd av uppdrag på annan ort, vilket Kommunal anser vara ett avtalsbrott.

– Förarna kan inte fritt disponera sin tid på bortaort, man är ju inte hemma, säger Annett Olofsson, jurist på fackets juristbyrå LO-TCO Rättskydd.

Kommunal tolkar avtalet som att förarna ska ha rätt till heldagslön även för de dagar som busschaufförerna inte kör, men de ändå är bortresta på jobb.

– Annars måste de arbeta ikapp tiden de förlorar på fridagen när de kommer hem igen, säger Annett Olofsson.

Henrik Olander, jurist från Transportföretagen som företräder arbetsgivarsidan, anser att Bergkvara buss inte brutit mot avtalet när det förlagt fridagar på det här sättet.

– Föraren kan inte ha ledig tid både på bortaort och ledig tid när personen kommer hem igen, säger Henrik Olander.

Enpersonsersättning?

En annan fråga som ska avgöras är om chaufförerna har rätt till den särskilda ersättning som gäller vid ”enmansbetjänad buss”, även om det finns en guide ombord. Kommunal anser att chaufförerna har rätt till det enligt avtal.

– En guide kan inte jämföras med en förare. För busschauffören innebär det här längre arbetsdagar i samband med att föraren måste lasta och lossa själv, säger Anne Alfredson, förbundsjurist på LO-TCO rättskydd.

Arbetsgivarsidan å andra sidan menar att chaufförerna inte har rätt till särskild ersättning när en guide finns med. Guiderna hjälper till med uppgifter som bussföraren annars hade gjort själv, som just lastning och lossning. Henrik Olander refererar till en busschaufför som ska vittna onsdagen den 9 oktober, och som anser att guiderna avlastar mer än en extra chaufför gör.

Det prasslar i dokumenten när parterna och domstolens ledamöter försöker hitta rätt sida och rätt paragraf som parterna hänvisar till. Sista tvistepunkten handlar om vad som egentligen menas med ”faktiskt arbetad tid” för att bedöma när bussförare ska få ersättning för obekväm arbetstid.

Om ungefär åtta veckor faller domen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Farlig trötthet utbrett problem

Åkeri. Europas yrkesförare kör ofta trötta. En tredjedel av lastbilsförarna har någon gång under det senaste året somnat vid ratten. Det visar en stor studie av den Europeiska Transportfacket, som kopplar ihop tröttheten med dåliga arbetsvillkor.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Transport stämmer Euromaster

Lön. Flera gummiarbetare har inte fått den övertidsersättning de har rätt till, anser facket. Som nu stämmer däckkedjan Euromaster i Arbetsdomstolen.

Trevlig sommar!

Transportarbetaren önskar en skön sommar till alla läsare, både på arbete och semester! Redaktionen är ledig och åter på plats den 2 augusti. Men missa inte vår efterlysning…

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Almedalen 2021
Emma Brodin Almedalen

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

Fordonsprogrammet
Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

Skolansvarig: ”Tar allvarligt på kritiken”

Yrkesutbildning. Christina Jonsson är rektor på Vägga Gymnasieskola, med ansvar för fordons- och transportprogrammet. Som huvudman bär hon ansvaret om något skulle hända också ute vid Asarum. Och hon tar synpunkterna från eleverna på allvar.

VFG:s vd: ”Delar inte bilden”

Genmäle. Efter att Transportarbetaren gått i tryck, och artiklarna publicerats på webben, har Lisa Eriksson – vd för utbildningsbolaget VFG – svarat. Här publicerar vi hennes genmäle på kritiken.

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.