Tusen krav på förbättringar

Arbetsmiljön i bemanningsbranschen är för dålig. Det konstaterar Arbetsmiljöverket som har ställt 1 000 krav på förbättringar. – Jämför man våra branscher så har den här enorma möjligheter att förbättra arbetsmiljön, säger Martin Miljeteig, central ombudsman på Transport.

Arbetsmiljöverket jobbar just nu med ett flera år långt tillsynsprojekt av företag i bemanningsbranschen och kundföretagen där deras anställda arbetar. Hittills har 600 arbetsplatser, bland annat inom transportbranschen, fått påhälsning och över hälften av företagen har fått krav på förbättringar av arbetsmiljön. Sammanlagt har närmare 1000 krav ställts.

– Problemet är att många bemanningsföretag känner sig konkurrensutsatta – att de inte kan ställa så stora krav på kundföretaget eftersom de då inte får några arbeten. Men om alltför många godtar att det är en dålig arbetsmiljö så blir det nästan som ett krav, säger Fredrika Brickman, nationell samordnare för insatsen på Arbetsmiljöverket.

Många gånger handlar bristerna om att det saknas kunskap. Bemanningsföretagen är ofta dåliga på att ta del av kundföretagets riskbedömningar, vilket innebär att bemanningsföretagets egna riskbedömningar inte blir tillräckligt bra.

Arbetsmiljöverket har också konstaterat att inhyrd personal sällan får tillräcklig introduktion på en ny arbetsplats. Ofta är det ungdomar som drabbas av den dåliga arbetsmiljön, eftersom jobb på bemanningsföretag har blivit ett vanligt sätt att ta sig in på arbetsmarknaden.

– Något som vi har sett under tillsynsprojektet är att pappersarbetet många gånger är bättre än vi hade väntat oss. Men med tanke på hur stora olyckssiffror det är i branschen kan man ifrågasätta hur bra rutinerna är i verkligheten, säger Fredrika Brickman.

I takt med att bemanningsbranschen växer ökar också arbetsolyckorna. Under förra året hade bemanningsbranschen dubbelt så många anmälda arbetsolyckor som övriga branscher. Preliminära siffror från första halvåret i år visar på samma höga nivå även i år.

En svårighet är vem som ska ta ansvar för att förbättra arbetsmiljön.

– Jag tror att kundföretagen ofta känner att det inte är deras ansvar, eftersom de bara hyr in arbetskraft, säger Fredrika Brickman.

I praktiken är ansvaret för arbetsmiljön delat. Bemanningsföretaget har arbetsgivaransvaret, men kundföretaget har ansvar för det arbete som den inhyrda ska göra.

– Gör personen sig illa så är det värsta arbetsgivaren kan råka ut för en stämning, fast det är väldigt, väldigt ovanligt. Men han behöver inte ta hand om den skadade och stå för rehabilitering och så vidare, så det finns egentligen ingen riktig anledning att göra förbättringar, säger Fredrika Brickman.

Hon hoppas att tillsynen och uppmärksamheten kring frågan ska göra att det blir skillnad i branschen. Något som även Martin Miljeteig, från Transport, håller med om.

– Vi måste se till att arbetsmiljön inte används som ett konkurrensmedel och vi måste se till att de anställda i större utsträckning vågar rapportera brister på arbetsplatsen, säger Martin Miljeteig.

Han uppmanar alla som har problem med sin arbetsmiljö att höra av sig till sin avdelning och påminner om att alla har rätt att avbryta arbete vid fara för liv och hälsa, det är dock viktigt att omdedebart kontakta sin arbetsgivare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.