Tunga transportare gillar Löfvens avgift för vägslitage

En vägslitageavgift finns med i regeringens planer. Precis rätt, kommenterar Transports Lars Lindgren. Och förbundets valledare Michaela Leo är mycket nöjd med det mesta i regeringsförklaringen. Båda tar chansen att kommentera sex nyckelministrar i den nya regeringen.

Svenska löner åt alla som jobbar i Sverige, fanns med när statsminister Stefan Löfven på fredagsmorgonen presenterade politiken för de närmaste åren.

Han nämnde i sin regeringsförklaring ökade investeringar i infrastruktur, bostäder och klimatomställning. Och det konkreta sysselsättningsmålet är att Sverige når EU:s lägsta arbetslöshet 2020.

– Väldigt ambitiöst, kommenterar Transports ordförande Lars Lindgren. Utmaningen är att matcha de jobb som finns med dem som saknar jobb. Det krävs utbildning, yrkesutbildningar och gärna en satsning på komvux för äldre som saknar rätt kompetens för jobben.

Lars Lindgren är nöjd med att vägslitageavgifter nämndes i regeringsförklaringen.

– Precis rätt åtgärd, säger han. Den behövs för konkurrensneutraliteten men också just för investeringar i slitna vägar. Och vi är från parternas sida beredda att ta fram förslag på hur avgiften kan se ut.

Michaela Leo, som har lett Transports politiska arbete inför valet, satt i väntrummet hos sin tandläkare och log stort när Stefan Löfven läste upp sin regeringsförklaring,

– Han har fått med så mycket av de frågor vi har drivit i valrörelsen, säger hon. Vägslitageavgifter, svenska löner i Sverige, utvecklad yrkesutbildning, klimatmål, minskad klyfta mellan lön och pension, bättre sjukpenning och rehab…

– Men det gäller att komma ihåg att detta är en regeringsförklaring. För att förslagen ska bli verklighet ska de in i en budget som får stöd i riksdagen, säger Michaela Leo.

Statsminister Stefan Löfven presenterade också en historiskt lång ministerlista. Några av de 24 ministrarna kan bli nyckelpersoner för transportare de närmaste åren. Vi gav Lars Lindgren och Michaela Leo chansen att kommentera dem:

Infrastrukturminister: Anna Johansson (S), 43 år, Göteborg

Ordförande för S i Göteborg, sitter i partistyrelsen. Varit ansvarig för förskolan, skolan, barn, unga och fritid i kommunen. Dotter till Göteborgssossen Göran Johansson.

Lars Lindgren: ”Ett oprövat kort på ett stort och viktigt departement. Jag har aldrig träffat henne, men skulle spontant vilja se någon med mer rutin som infrastrukturminister.”

Michaela Leo: ”Hon är fruktansvärt bra när hon pratar politik, jag har följt henne länge på Twitter. Och det kan ju bara bli bättre efter Catharina Elmsäter-Svärd.”

Inrikesminister: Anders Ygeman (S), 44 år, Stockholm

Suttit i riksdagen sedan 1996, ordförande i trafikutskottet. EU-kritiker som skrivit en rad motioner som rör transportområdet.

Lars Lindgren: ”Vad fan är det, vet ärligt talat inte vad en inrikesminister ska göra. Hade hellre sett honom som infrastrukturminister.”

Michaela Leo: ”Jag är glad över att han hamnade där. Han får ansvar för många av Transports frågor, och det är väldigt bra eftersom vi kan få en del inflytande.”

Arbetsmarknadsminister: Ylva Johansson (S), 50 år Stockholm

Från början vänsterpartist, senare socialdemokratisk skolminister och biträdande socialminister. Har suttit i socialutskottet och varit vice ordförande för arbetsmarknadsutskottet sedan förra valet.

Lars Lindgren: ”Det var väntat. Ett bra val, en rutinerad politiker som vi har jobbat mycket med.”

Michaela Leo: ”Helt otroligt bra. Hon debatterar våra frågor, har klara, tydliga förslag och kan presentera dem pedagogiskt.”

Socialförsäkringsminister: Annika Strandhäll, ordförande i Vision, 39 år, Stockholm

Har sin bakgrund i tjänstemannafacket Vision, som tidigare hette SKTF. Förbundsordförande sedan 2011.

Lars Lindgren: ”Jag är lite förvånad över att det inte blev Tomas Eneroth. Tror att det är en chansning med en rookie på den fjärde viktigaste ministerposten.”

Michaela Leo: ”Ett nytt namn för mig.”

Utbildningsminister: Gustav Fridolin (MP), 31 år, Stockholm

Gymnasie- och kunskapslyftsminister: Aida Hadzialic (S), 27 år, Halmstad

Han är ung riksdagsledamot 2002, sedan journalist och folkhögskollärare, åter i riksdagen 2010.

Hon är jurist som blev kommunalråd i Halmstad när hon var 23 år.

Lars Lindgren: ”Tunga uppdrag till två politiker som knappt är torra bakom öronen. Jag hade hellre sett några äldre på det departementet, jag gillar inte politiska broilers.”

Michaela Leo: ”De är unga, kompetenta och vet vad de pratar om. Spännande med en utbildad lärare som utbildningsminister. Och Aida vet jag har hamnat på helt rätt plats. Vi har gått Bommersviksakademien (arbetarrörelsens ledarskapsutbildning) tillsammans och det stod klart redan då att hon inte skulle bli kvar i Halmstadspolitiken.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.