Nette Schölin och några kolleger som kört sina tunga fordon till Stockholms centrum i samband med riksdagens öppnande på tisdagen för att sätta tyngd bakom sina krav om mer rättvisa i åkerinäringen.
Close
Nette Schölin och några kolleger som kört sina tunga fordon till Stockholms centrum i samband med riksdagens öppnande på tisdagen för att sätta tyngd bakom sina krav om mer rättvisa i åkerinäringen.
Close

Tunga krav till politikerna

På tisdagen tågade ledarna för kampanjen Här stannar Sverige fram till riksdagshusets trappa och överlämnade sina krav till våra folkvalda.

Chaufförerna kom gående till fots de sista metrarna fram till riksdagens entré, men planen var en helt annan.

Gräsrötterna i kampanjen Här stannar Sverige hade stöd av både Transport och Sveriges Åkeriföretag. Gemensamt hade de formulerat en skrivelse med krav på bättre trafiksäkerhet och socialt ansvar i åkerinäringen.

Med en kolonn av tunga lastbilar från hela Sverige hade de tänkt glida förbi riksdagshuset och skapa uppmärksamhet kring kampanjen.

I sista stund stoppade polisen lastbilskortegen av säkerhetsskäl. Tisdagen var dagen för riksdagens högtidliga öppnande och då ville ordningsmakten inte chansa.

I stället fick de 15 tunga fordon som deltog i aktionen tillstånd att parkera en bit från riksdagshuset vid Kungsträdgården.

– Vi fick fram vårt budskap i alla fall, säger Nettan Schölin, som hade kört upp från Växjö med sin dragbil.

Kampanjen vill uppmärksamma allmänhet och beslutsfattare på att trafikpoliserna är alldeles för få, att skattefusk förekommer och böter och sanktioner är låga i förhållande till brottens karaktär.

De extra pengarna till trafikpolisen, 25 miljoner om året, är för lite. Polis, åklagare och skattemyndigheter måste få bättre förutsättningar och ett beställaransvar behövs.

”Nu uppmanar vi regeringen och samtliga riksdagspartier att ta gemensamma krafttag för hållbara transporter när det gäller trafiksäkerhet, miljö och socialt ansvar”, avrundas skrivelsen.

Med underskrifter av både Transport och Sveriges Åkeriföretag har Här stannar Sverige fått starka medspelare.

Nette Schölin blev igenkänd av flera riksdagsledamöter när hon stod i folkmassan utanför Slottet och såg hur politikerna kom gående från Lejonbacken över bron till gamla riksdagshuset.

Allt från moderaten Sten Bergheden i trafikutskottet till socialdemokraterna Monica Green och Leif Pettersson i samma utskott kom fram till henne och bytte några ord.

Hon tror att en riksdagsmajoritet skulle kunna ställa sig bakom kampanjens krav.

– Det handlar om att våga samarbeta, så som vi har gjort med Transport och Sveriges Åkeriföretag.

– Om partierna kan bortse från partifärg och se till sakfrågorna kan de göra som vi och samarbeta, säger Nette Schölin.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.