Motorvägen 1-30 i Murcia, Spanien
Close
Skylt på motorvägen 1-30 i spanska Murcia. Över hela Europa och i USA finns starka vittnesmål om lastbilschaufförernas tuffa situation under coronakrisen.
Close
Corona

Tufft för lastbilsförare i Europa och USA

Åkeri. Lastbilsförare hyllas ibland som hjältar i coronakrisen, men vanligare är att de bemöts som pestsmittade när de levererar sina varor till kunderna. I Turkiet blev en förare arresterad när han på Facebook vittnade om sin omöjliga arbetssituation.

Den turkiske chauffören Malik Yilmaz blev arresterad för några dagar sedan. Han hade i ett videoinlägg på Facebook vittnat om sina omöjliga val vid ratten på sin lastbil.

– Jag blir beordrar till självkarantän i mitt hem, men hur ska jag kunna det? Jag är en arbetare, en lastbilschaufför. Om jag inte arbetar får jag inget bröd på bordet, kan inte betala räkningarna för hyra, elektricitet eller vatten. Detta blir värre än att dö, sa han.

När mannen återvände till hemorten blev han arresterad för att ha spridit hatisk och missledande information på sociala medier. I sitt inlägg anklagade han myndigheterna för att uppträda som idioter, i stället för att sätta in stöd till vanligt folk så att de har råd att vidta försiktighetsåtgärder.

– Som det är nu kan jag antingen stanna hemma och svälta ihjäl eller jobba och dö av viruset. I slutändan är det inte viruset utan systemet som kommer att döda mig, avslutade han videoinlägget, som var filmat från lastbilens förarhytt.

Över hela Europa och i USA finns starka vittnesmål om lastbilschaufförernas tuffa situation under coronakrisen.

Visserligen hyllas de vid enstaka tillfällen av någon transportminister, eller som i USA av en radiopratare, men vanligtvis tvingas de köra förbi stängda vägkrogar, har ingen möjlighet att sköta hygienen och bemöts som pestsmittade av åkeriernas kunder.

Den turkiske föraren blev frisläppt efter ett par dagar på grund av ett kompakt stöd på sociala medier, rapporterade både den turkiska nyhetsplattformen Söczü och amerikanska Washington Post.

”En väckarklocka

Men situation för många lastbilschaufförer är svår, särskilt för dem som kör internationella transporter. På torsdagskvällen gjorde Europeiska Transportfacket, ETF, ett mycket skarpt uttalande.

Frank Moreels, ordförande i ETF, Belgien
ETF:s generalsekreterare Frank Moreels.  Foto: Calle von Scheele

Förare sitter fast över hela Europa, utan tillgång till hygienutrymmen medan deras arbetsgivaren ignorerar sina skyldigheter att skydda förarnas hälsa och trygghet. Förare skickas hem, hopträngda i trånga minibussar, och förare från tredje land är lämnade på vägarna i Europa och tvingas klara sig själva, löd den skarpa kritiken mot transportbranschen och Europas ledare.

– Detta är en väckarklocka. När den här krisen är över kan inte allt bli som förut, varnade ETFs generalsekreterare Frank Moreels.

I Frankrike gick tre av de största fackliga centralorganisationerna samman i helgen och gjorde ett mycket skarpt uttalande. De uppmanade landets chaufförer att utnyttja sin lagliga rätt till arbetsvägran om de inte får möjlighet att skydda sig mot coronaviruset.

– Även om mycket har gjorts, är det väldigt tunt med åtgärder vad gäller hälsoskydd och det blir mer och mer farligt för förarna i denna pandemi, förklarade de tre franska facken.

I landet råder allmän brist på munskydd, skyddshandskar och handsprit.

Liksom i övriga Europa är många vägkrogar stängda. Där och på bensinstationer möts förarna av låsta toaletter. De har ingen möjlighet att ens tvätta händerna.

”Behandlas som skit”

Hos många kunder släpps förarna inte in i byggnaderna vid lastning och lossning. De får inte använda toaletterna och kan inte tvätta händerna.

– Vi behandlas som skit. Det är ett helvete. I går tvingades jag uträtta mina behov i förarhytten, vittnar en chaufför för den franska dagstidningen Libération.

Denna 45-åriga chaufför hade lämnat sitt hem på måndagen i förra veckan. Innan han var hemma igen på fredagen hade han lyckats duscha en enda gång. På en rastplats längs motorvägen A7, som går mellan Lyon och Marseille.

– Men det var motbjudande, eftersom ingen vill sätta sin fot i dessa duschar rengörs de inte längre. Jag fick nycklar och desinfektionsmedel.

Allt stängt i Spanien

Även om situationen är ansträngd i Frankrike är den ännu värre i Spanien. I den franska webbtidningen Presse Centre berättar en portugisisk chaufför om svårigheterna att nå hemlandet. Tidningen möter honom på motorvägen A10 i östra Frankrike:

– Det är bara här det är öppet mellan Spanien och Belgien! Och Spanien är ännu värre, allt är stängt. Fram till Portugal, inget kaffe, inga toaletter. Inget alls, berättar föraren Jean Marquès.

I samma artikel berättar den franske föraren Nicolas Foussier att han tagit med sig 25 liter vatten och mat för en vecka i bilen.

Trots att förhållandena är svåra på vägarna måste många chaufförer arbeta mer än vanligt. EU-kommissionen har antagit en rekommendation om uppmjukade regler för körtider, som många länder följer.

Nu tillåts upp till 11 timmars körning per dag inom EU. Under en vecka får man köra högst 60 timmar, men under en tvåveckorsperiod får körtiden inte överstiga 96 timmar. Dessutom kan föraren arbeta sju dagar i streck mot tidigare högst sex.

Andra klassens medborgare

Storbritannien är ett av de länder som nu använder sig att dessa uppmjukade regler. Men trots att förarna arbetar mer där, möts de av kalla handen när de vill sköta sin hygien. Till och med deras arbetsgivare har protesterat offentligt mot att de anställda behandlas som andra klassens medborgare ute hos kunderna.

Även brittiska myndigheter har vädjat om bättre toalett- och sanitetsförhållanden för chaufförerna.

Den brittiska dagstidningen The Guardian har samlat exempel från sociala medier. Ett sådant tar upp förhållandena i ett väntrum på en distributionscentral i Nottingham.

– Jag frågade om jag måste sitta i förarnas väntrum omgiven av kollegor som hostar och harklar sig. Jag fick veta att jag inte kan sitta kvar i förarhytten på grund av hälso- och säkerhetsskäl, berättar en anonym chaufför på sociala medier.

På ett liknande distributionsnav har skylten på en låst toalett blivit viral på internet:

”Förare. Med tanke på oron för coronaviruset måste vi vägra att låta dig använda toaletten på grund av vår egen personals hälsa. Tack för ditt samarbete. Ledningen.”

”Inte anständigt”

Till tidningen säger en talesperson för hälsovårdsmyndigheterna:

– När man hindrar förarna att använda sanitetsutrymmen är det ett brott mot lagen. Men vad värre är, det är inte anständigt.

Liknande vittnesmål om stängda toaletter, ohälsosamma väntrum och långa körtider kommer också från Tyskland, men där tar föraren Sven Fritzsche upp oron för korttidsarbete och lägre lön.

Åkerier förlorar körningar av sådant som inte är livsnödvändigt. Inte minst gäller det insatsvaror till industrin, eftersom många fabriker står stilla efter coronapandemins utbrott.

– Under de 26 åren som jag har kört som yrkesförare har jag inte ens behövt tänka på korttidsreglerna. Nu dominerar det ämnet, säger han på fackförbundet Verdis hemsida.

En stor del av körningarna i hans åkeri gäller bildelar mellan olika produktionsanläggningar i Europa. När den trafiken stoppade upp växlade åkeriet om och började köra varor åt detaljhandeln. Ändå räcker inte körningarna för att fylla arbetsdagarna för alla chaufförer. De har redan gått ner i arbetstid och får 80 procent av lönen.

– Stämningen är mycket spänd bland de anställda, säger Sven Fritzsche.

Försvann spårlöst

I Europa har flera förare på internationella rutter drabbats av coronasmittan. En förare som hade 40 graders feber vid en gränskontroll mot Slovenien och vände tillbaka in i Italien blev nyhetsstoff när han försvann spårlöst, rapporterade La Repubblica.

Den portugisiska tidningen Correio de Manhã berättar om en hemvändande förare från Italien, som halvvägs till Lissabon stannade när han kände sig febrig och hade hosta. Av myndigheterna beordrades han att stanna i bilen till dess en ambulans hämtade honom efter tolv timmars väntan.

I USA, med 1,8 miljoner lastbilschaufförer, kommer också rapporter om förarnas svårigheter. Liksom i Europa stänger vägkrogar ner och hos kunderna är toaletterna låsta för dem. Dessutom är de nu tillåtna att köra upp till 12 timmar om dagen.

– Vi behandlas som skit på många av de platser där vi hämtar och levererar. Och på varje plats måste jag visa ett intyg på att jag inte är smittad, säger Bob Stanton, en 62-årig förare som The Washington post har intervjuat.

Han bad sin arbetsgivare om att få återvända hem efter en vecka på vägarna utan ett enda varmt mål mat.

Hans kollega James Rogers, som har en last med nödutrustning, möter tidningen vid en uppställningsplats där han tankar bilen.

– Det råder redan en form av mental panik i landet. Om leveranserna upphör kommer det att leda till ännu mer panik, säger han.

Gratis mat och dryck

Men en och annan positiv nyhet smyger sig också in bland alla dystra rapporter. I närheten av Sevilla i Spanien har en vägkrog, som stängts på den spanska regeringens order, ställt ut mat och dryck till förarna. En skylt visar var förnödenheterna står och poängterar att betalning för maten inte accepteras!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lena Blomquist, red:
    7 april, 2020

    Martin, reglerna skiljer sig åt i olika länder efter lättnaderna på grund av coronapandemin. Reportern hänvisar till undantag från ”Regulation 561/2006” som flera EU-länder lutar sig mot.

  2. Tomas:
    7 april, 2020

    Jag blev bortkörd av väktare 2330 inatt från en laglig parkering, pga Volvo stängt hela deras område. En fabrik som är stängd och folktom. Skulle lasta där idag. Fick avbryta min dygnsvila, vilket jag riskerar böter för i 28dagar framåt. Vem kunde jag smitta?

  3. Martin:
    7 april, 2020

    Synd att ni inte läst på ang kör o vilotider.
    Idag får man köra 13.5 timmar per dygn o ha en arbetsdag på totalt 15 timmar.
    Sex timmar i veckan.

  4. John Svalling:
    6 april, 2020

    Som före detta yrkesförare, så tycker jag det är skamligt. Alla klagar på brist av varor och förarna världen runt får kritik. Men vad gör samhället för att hjälpa yrkesförare egentligen. En eloge till dom enstaka restauranger och truckstops som faktiskt hjälper.
    Men skarpt kritisk till dom handlare som inte ens stötar sina transportörer.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Daniel Hilmér

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Bländande ljus ett arbetsmiljöproblem

Insändare. Ta bort alla bländande ljus i transportbranschen och bli mer effektiv! Forskning visar att man blir trött och stressad av felriktad arbetsbelysning och bländande ljuskällor.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.