Edwin Atema, FNV
Close
”Ett av de vanligaste skälen till att förare kontaktar FNV är att de inte kan tvätta sig eller inte får använda toaletterna hos kunderna”, säger Edwin Atema, ombudsman på det holländska transportfacket.
Close
Corona

Hygien- och skyddsfrågor oroar holländska förare

Åkeri. I Nederländerna, som är Europas nav för distribution, är transportbranschen hårt drabbad av coronasmittan. Ombudsman Edwin Atema på transportfacket FNV använder ett enda ord för att beskriva förarnas situation. – Kris! Jag kan inte säga det kortare.

Med över 400 döda av coronasmittan och över 7 000 kända fall är landet hårt ansatt av pandemin. Sverige har som jämförelse 66 döda och 2 800 fall, enligt den dagsfärska statistiken från EU-organet för smittskydd den 27 mars.

Det stora FNV-facket, som också organiserar transportarbetarna, har stängt alla sina kontor. En gång om dagen går någon anställd dit och hämtar posten. I övrigt arbetar ombudsmännen hemifrån.

– Vi har tusentals med ärenden i förbundet och ägnar all tid åt att hjälpa medlemmarna. Därför vet jag inte hur transportstatistiken förändrats av coronkrisen, säger Edwin Atema till Transportarbetaren.

Liksom i övriga Europa är hygien- och skyddsfrågor de mest akuta att lösa. I brist på alcogel är ett stort problem möjligheter att tvätta händerna efter lastning och lossning.

– När förarna får sina följesedlar har någon annan rört vid dem. Därför måste de tvätta händerna. Ett av de vanligaste skälen till att de kontaktar oss är att de inte kan tvätta sig eller inte får använda toaletterna hos kunderna.

Många gånger nekas förarna tillträde till hygienutrymmen hos kundföretagen för att de vill skydda sina egna anställda och inte släppa in utomstående i byggnaderna.

– Vi får en situation där alla bara tänker på sig själva.

Tvingas vara i allmänna utrymmen

Andra orosmoment är när förarna tvingas vänta i gemensamma utrymmen med många andra när bilen lastas eller lossas. Detsamma gäller till exempel internationella förare när de tar färjan från Nederländerna till Storbritannien och under överfarten tvingas vara i allmänna utrymmen.

Men graden av oro skiftar beroende på arbetsuppgifter.

– Om du kör till Spanien ser du inte en människa på vägen. Att sitta isolerad är aldrig trevligt, men om du är internationell förare på den här sträckan är det inte så tokigt. Du är ensam i bilen och slipper skaka hand med någon.

Ett problem i Nederländerna, liksom i övriga Europa, är stängningen av alla de restauranger som ligger längs vägarna. På senare tid har en del öppnat igen, men med nya serveringsregler.

– Nu serverar de maten utomhus vid förarhytten. Du ringer från bilen, uppger ditt registreringsnummer och beställer.

På dessa vägkrogar har också dörrarna till dusch och toaletter öppnats för förarna.

– Det är bra och kreativa lösningar av dessa företag.

Uppluckrade kör- och vilotidsregler

Regeringen har tillfälligt luckrat upp reglerna för kör- och vilotider. En förare kan numera arbeta elva timmar om dagen. Maximal körtid är 60 timmar i veckan, men räknat på två veckor får den inte överskrida 96 timmar. Dessutom kan föraren arbeta sju dagar i streck innan han tar veckovila.

Den tillfälliga ändringen gäller enbart viktiga transporter, som medicin, livsmedel, avfall och annat.

Liksom i Sverige har den nederländska regeringen infört stöd till arbetsgivare som måste skicka hem sina anställda när sysselsättningen tryter.

– Företagen kan få kompensation på upp till 90 procent av sina lönekostnader. Vi väntar oss att även transportföretag kommer att använda sig av stödet.

Edwin Atema har arbetat mycket med utstationerade förare i Nederländerna och bekämpat lönedumpning och usla villkor i denna grupp. Dessa kommer från östländer i EU, men också från länder som Ukraina och Kazakstan.

Allra sämst villkor och lägst löner har förare från Asien.

En del av dem har blivit strandsatta när anställningskontrakten sagts upp med omedelbar verkan. Förare från öststaterna kan ha svårt att ta sig hem, medan de förare som kommer från Asien inte kan återvända över huvud taget till sina hemländer.

– De är fast här. Det är allvarliga fall.

Dessa förare med lite pengar på fickan kan till och med ha svårt att få tak över huvudet.

– Vi försöker kontakta lokala hjälporganisationer. Vi har inte många fall än, men fler kommer. Vi är säkra på det.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Deklarera vi e-tjänsten, inskickad deklaration. Foto: Fialotta Bratt

Skatteavdragen som kan ge chaufförer tusenlappar

Deklarationsdags. Kör du lastbil mellan midnatt och klockan sex på morgonen? Då kan du få pengar tillbaka på skatten. I vissa fall kan det röra sig om många tusenlappar.

Lastbilschaufför och gravid? Berätta för din arbetsgivare så att riskbedömning kan göras.

Viktigt att tidigt bedöma gravidas arbetsmiljö

Arbetsmiljö. Vänta inte med att berätta för din chef om du är lastbilschaufför och blir gravid. Vibrationer, buller, partiklar och tung fysisk belastning kan innebära en risk. Därför är det viktigt att arbetsgivaren tidigt i graviditeten gör en individuell riskbedömning av arbetsmiljön.

Nytt miljonvite slår mot UPS

Arbetsmiljö. 600 000 kronor i vite för chaufförernas arbetsmiljö. 600000 för terminalarna. Arbetsmiljöverkets beslut står fast då UPS överklagande nekats.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.

CSG-anställda har inte fått sin lön

Bevakning. Väktare och ordningsvakter som jobbar på CSG har inte fått sin lön. Företaget är i rekonstruktion och lönekontoret hänvisar till statliga lönegarantin och länsstyrelsen.

25 år sen tunnelbranden i Mont Blanc
Collage med tidningsurklipp och skärmdumpar med artiklar om olyckan i Mont Blanctunneln 1999.

Lastbil orsakade katastrofen i Alperna 1999

Åkeri. Mitt i den 11 kilometer långa tunneln började Volvo-lastbilen brinna. Några minuter senare var 50 fordon fångade i den giftiga röken. Nu är det 25 år sen branden i Mont Blanctunneln krävde 39 liv.

CSG och Nordic Level Security i rekonstruktion

Bevakning. CSG och Nordic Level Security är i rekonstruktion, bara månader efter att bolagen köptes upp av Anzen Security Group AB. De två bolagen har 98 miljoner kronor i skatteanstånd som ska betalas i höst.

Hallå där!

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Närbild på ett däckbyte.

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Lastbil med ny front före krocktest med personbil. Foto: Trafikverket

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.