Tuff tid för anställda sedan konkursbeskedet

Gliringar och psykisk press har blivit vardag för Panaxias anställda sedan det blev känt att stora summor av kundernas pengar försvunnit. – Arbetssituationen är mer än bedrövlig. Det är kaos, säger Per Göran Gustafsson, värdeväktare i Piteå.

I början av september kom beskedet om att Panaxiakoncernen gått i konkurs.

Trots beslutet fortsatte verksamheten och de anställda jobbade på som vanligt, medan konkursförvaltaren på advokatfirman Lindahl började se över företagets ekonomi.

– Informationen från företaget har ju varit katastrof. Det kan jag säga direkt, och förvirringen har varit total. Folk mår dåligt och vill inte ens vara ute och köra. Det är väldigt tryckt stämning, säger Per Göran ”PG” Gustafsson, värdeväktare och ordförande i Transportklubben på Panaxia i Piteå.

Snart stod det klart att hundratals miljoner av kundernas dagskassor hade förskingrats och nyheten spred sig som en löpeld i media.

För de anställda värdeväktarna blev situationen än mer utsatt. Förutom vetskapen om att de skulle bli uppsagda har många anställda runt om i landet fått möta arga och upprörda kunder under sina arbetspass.

– Det är ett stort misstroende mot oss väktare. Folk glirar och undrar vad vi ska göra med pengarna. När jag skulle tanka bilen nu i veckan fick jag visa legitimation. Det har jag aldrig behövt göra förut, säger PG Gustafsson.

Det här är en bild som även Christer Norfall, ombudsman på Transports avdelning 5 i Stockholm, känner igen.

– Jag har förståelse för kunder som har lämnat dagskassan ifrån sig och sedan blivit av med pengarna. De är arga och den enda från Panaxia som de träffar är värdetransportören. Det är fullt naturligt och mänskligt att de tar ut det på väktaren, men djupt beklagligt att man inte riktar kritiken till den som ska ha den, säger han.

Sedan beslutet om att avveckla verksamheten har Christer Norfall fått ta emot många samtal från oroliga medlemmar.

– Många har nog hoppats att det här skulle lösa sig, att det skulle visa sig vara en mardröm som går över av sig själv. Det hade kanske varit annorlunda om de hade matats länge med information om att det går dåligt, men det här har varit som en stor ballong som har exploderat, säger han.

De fackliga ombudsmännens roll blir nu att försöka se till att konkursförvaltaren sköter sitt uppdrag så att alla medlemmar får den ersättning som de har rätt till.

– Min erfarenhet är att konkursförvaltarna är väldigt erfarna och att de sällan gör fel, men i den mån det händer får vi försöka hjälpa till och se till att det ändras, säger Christer Norfall.

Panaxias verksamhet upphör den 5 oktober i hela landet.

I Piteå har de anställda gjort sitt bästa för att stötta varandra under tiden från konkursbeskedet.

– Vi har försökt hålla hoppet uppe, men man tappar ju lusten. Det gjorde vi redan för ett tag sedan, säger värdeväktaren Örjan Wallon.

Efter allt som har kommit fram sedan konkursförvaltaren tog över tyckte PG Gustafsson att det kändes bra när beslutet om att avveckla företaget togs. Trots att det innebär att samtliga medarbetare måste hitta nya jobb.

– Det är en lättnad, både för mig och för mina arbetskamrater. Det är inte roligt att köra Panaxiabil nu och vi har nog ändå mindre problem än de i Stockholm, säger han.

PG Gustafsson är inte särskilt orolig för att han och kollegorna ska bli utan jobb, väktare är efterfrågade.

Inte heller Örjan Wallon är särskilt orolig för framtiden.

– Jag har redan sökt annat jobb men jag har ingen brådska. Jag har lastbilskort och gruvorna här uppe skriker efter folk, men jag tar det lugnt. Jag får uppsägningslön, jag tror att det blir året ut. Och man ska inte hoppa in i en ny relation för tidigt efter ett så här turbulent avslut.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.