Anna Fröberg, Tobias Bergqvist, Marko Markovic och Reber Omar deltog på förbundets ungdomsforum på Bommersvik. Foto: Kristina Sjöberg
Close
Anna Fröberg, Tobias Bergqvist, Marko Markovic och Reber Omar deltog på förbundets ungdomsforum på Bommersvik.
Close
Transports ungdomsforum

Tre dagar med facket i fokus

Fackligt. Efter två år av restriktioner och inställda fysiska möten kunde ett 30-tal unga transportare i början av maj mötas på kursgården Bommersvik. I dagarna tre diskuteras fackliga frågor blandat med föreläsningar och paneldebatt.

Flera av årets deltagare på Ungdomsforum är redan engagerade i Transport. Och andra är på god väg in i ett fackligt engagemang. Marko Markovic, Tobias Bergqvist och Anna Fröberg är tre av dem.

 

Marko Markovic. Foto: Kristina Sjöberg
Marko Markovic. Foto: Kristina Sjöberg

Marko Markovic

arbetar på Securitas och är aktiv i avdelning 5, närmare bestämt i Solna. Han är också reservofficerare

i försvaret och kan därför bli inkallad. Marko vill engagera sig som skyddsombud. På Markos arbetsplats arbetar ungefär 100 personer och om han inte blivit just inkallad så hade han redan varit skyddsombud.

– I dag har vi inget skyddsombud på arbetsplatsen och det känns som att cheferna utnyttjar det. Därför vill jag engagera mig säger Marko Markovic.

– Jag arbetade i försvaret förut och där kunde man säga till cheferna om man tyckte något var fel, så jag har inte några problem med det. Sedan är jag mobil då jag sitter i bil och enkelt kan ta mig till medlemmarna. Det borde vara en fördel för ett skyddsombud.

 

Tobias Bergqvist. Foto: Kristina Sjöberg
Tobias Bergqvist. Foto: Kristina Sjöberg

Tobias Bergqvist

jobbar som taxichaufför och på OK i Härnösand. För honom var anledningen till att engagera sig ungefär densamma, han vill arbeta mot orättvisor.

– För att en taxichaufför ska få ihop en rimlig lön måste man jobba 12–13 timmar mer jämfört med en lastbilschaufför. Det är orättvist, säger Tobias Bergqvist.

Tobias fick kunskap om facket genom att en man som redan var aktiv i Transport frågade om han ville följa med på möte. Det lockades med pizza, så Tobias gick dit. Det var ungefär ett halvår innan pandemin bröt ut.

– Efter första mötet med Transport är jag nu ungdomsansvarig i avdelning 32, representantsledamot, sitter i sektionsstyrelsen och i den regionala ungdomskommittén. I augusti ska jag vara med på min första kongress som kongressledamot, säger Tobias Bergqvist.

 

Anna Fröberg. Foto: Kristina Sjöberg
Anna Fröberg. Foto: Kristina Sjöberg

Anna Fröberg

blev tipsad om ungdomsforum av en kollega som är huvudskyddsombud. Anna vill också bli skyddsombud. Hon jobbar på Avarn i Eskilstuna.

– Lite kul att det är så många från bevakningsbranschen här. Vi utgör mer än hälften av deltagarna. Det är extra kul att lära känna nya människor som har samma engagemang som en själv, säger Anna Fröberg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

35-timmars arbetsvecka får tumme upp från facket

Politik. En arbetsgrupp inom Socialdemokraterna föreslår 35-­ timmars arbetsvecka till 2035. – Det är ett bra förslag, men takten är för långsam, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Bokmöten i trolltider

Davids krönika. Luft, kraft, styrka gav årets seminarium Boken på arbetsplatsen på Runö kursgård i Åkersberga. Arrangörer var Transport, Kommunal och Byggnads. Det handlade om arbetsplatsbiblioteken, ungefär som de vägkrogsbibliotek Transport ännu driver.

Kvinna ligger i hängmatta, äter ett rött äpple och kollar sin laptop.

Vem vill ha mer ledighet?

Semester. Vissa har arbetstidsförkortning och lång semester. Men de flesta jobbar fortfarande 40 timmar i veckan och får bara den semester som lagen kräver. Kommer det fortsätta vara så?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Elektrifiering av transportsektorn

Hur går det med elvägarna?

Klimat. Bygget av en första permanent elväg i Sverige är satt på paus. Men tekniken är absolut inte död, säger forskningschef Lina Nordin. Fyra olika modeller av elväg har testats i Sverige och Trafikverket följer noga utvecklingen i andra länder.

Kultur
Sällskapsspel: Ticket to ride

Sällskapsspel för sommarnätter

Speltips. Sommar. Då är många av oss lediga. Här är tips på fem roliga spel att spela på semesterns slöa dagar och kvällar.

Arbete & fritid
Kvinna ligger i hängmatta, äter ett rött äpple och kollar sin laptop.

Vem vill ha mer ledighet?

Semester. Vissa har arbetstidsförkortning och lång semester. Men de flesta jobbar fortfarande 40 timmar i veckan och får bara den semester som lagen kräver. Kommer det fortsätta vara så?

Medleålders man med glasögon på innerstadsgata i Stockhjolm, halvfigur.

Tuffa uppdraget: Mindre jobb, mer pengar

Avtal. Veli-Pekka Säikkälä är LO:s nya avtalssekreterare. Hans uppdrag är att hålla ihop LO i löneförhandlingarna, få upp lönerna och nu ska han också sänka arbetstiden. Hur ska det gå till?

Offentliga upphandlingar
Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.