Morgan Finnsiö. Foto: David Lagerlöf/Expo
Close
Morgan Finnsiö är utredare och utbildare på Expo.
Close
Transports ungdomsforum

Expo om SD:s framväxt i Sverige

Politik. Transport har en tydlig hållning mot Sverigedemokraterna. På Ungdomsforum fanns Morgan Finnsiö från Expo på plats för att berätta om ytterhögern, arbetarrörelsen och Sverigedemokraternas framväxt.

Morgan Finnsiö, är utredare och utbildare på organisationen Expo. Han är också journalist och har länge granskat Sverigedemokraternas (SD) framväxt i Sverige. På Transports Ungdomsforum ger han en beskrivning av SD:s historia.

Inför valet 2018 var Jimmie Åkesson, partiledare SD, inbjuden till Uppsala universitets studentförening Heimdal, ett finrum i universitetsvärlden, där han berättade hur hans parti skulle kunna hjälpa högern att få något de aldrig hade haft förut. Nämligen arbetarklassen.

– Det kanske inte går att säga att Sverigedemokraterna är ett fascistiskt parti i dag. Det är klart att de har utvecklats. Men för att förstå deras ideologi måste man ändå ha kunskap om deras historia, om var de kommer ifrån, säger Morgan Finnsiö.

Neutrala

För att förstå det måste man också ha kunskap om Sveriges historiebeskrivning. Morgan Finnsiö börjar historiebeskrivningen i perioden 1924–1956.

– Sverige har en unik historia där vi inte deltog i andra världskriget, vi var neutrala. Vi var aldrig ockuperade av nazisterna och behövde aldrig ta itu med att slänga ut fascistiska organisationer. Sverige har en obruten historia av högerextrem organisering.

Historiebeskrivningen hoppar sedan till 1979 då Bevara Sverige svenskt, BSS, bildades. Knappt tio år senare bildades Sverigedemokraterna, med Anders Klarström från Nordiska rikspartiet (NRP) som partiets första ordförande. Det var han fortfarande 1994, då Jimmie Åkesson gick med i SD. Åkesson blev partiledare 2005.

– Även om SD har utvecklats och mer anpassat sig till finrummen har de ändå samma berättelse de för fram.

Tre hörn

En berättelse som har tre hörn, eliten, folket och främlingar. Berättelsen går ut på att eliten, boendes på Södermalm i Stockholm, ger främlingar fördelar. Fördelar som borde ha kommit folket till del. Det kan vara att flyktingar kommer hit och kräver resurser, och får allt de pekar på. När folket sedan säger ifrån skrattar eliten åt dem. Och det är bara SD som kan rädda folket från både främlingar och eliten.

Hur sticker man då hål på den här berättelsen som tar sig så många uttryck?

– Det är inte lätt. Ofta spelas det på känslor och då biter inte fakta. Det man kan göra, och det tror jag man ska göra så ofta man kan, är att berätta sin egen historia. Vilket samhälle vill du ha? Hur ser vägen ut för att komma dit?

– Organisationer som tycker att alla människor är lika mycket värda måste bli bättre på att berätta det, säger Morgan Finnsiö.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Den socialdemokratiske utlandschauffören

Davids krönika. Han är som de flesta av oss som kör tradare, ett ego. Men med blick för jobbet och känsla för kamraterna. Kunnig om smitvägarna när det blivit stopp på Autobahn och allt annat som hör vägarna till. Som de bästa Raststättena och var det går att övernatta ostört på parkeringar som inte är alltför ansatta av rånare.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Är vallöften önskningar?

Ledare. En regering är bildad och vallöftena från den blåbruna högerregeringen bryts ett efter ett. Det som sas innan valet gäller visst inte efter. Eller hur var det Liberalernas partiledare Johan Pehrson sa? Verkligheten gör det också svårt att hålla vallöften. Med andra ord var det planerade lögner från Jimmie Åkessons nya polare.

Transportarbetarens logga

Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Nilsbuss-kollage

Så ska servicetrafik på villovägar stoppas

Upphandlingar. I pengar handlar det om chaufförer som blivit blåsta på tusentals kronor varje månad. I arbetet handlar det om stress, arbete på ”raster” och fordon med stora brister. Både fack och förare hoppas nu att ett pilotfall ska visa Nilsbuss att bolaget måste göra om – och rätt betala sina skulder till förarna för utfört arbete.

Vad hände sedan?
Så här tre år efteråt är den gamla konflikten om Icas mattransporter på Tommy Nordberghs åkeri överspelad och tillhör det förflutna. ”Nu jobbar vi med andra saker. Det har blivit mycket bättre, säger chauffören och skyddsombudet Kenneth Fransson.

Krisen på Tommy Nordberghs åkeri ledde framåt

Arbetsmiljö. Hösten 2019 hamnade två skyddsombud på Tommy Nordberghs åkeri i en konflikt med ­arbetsgivaren när de tog strid för säkerhet och bättre arbetsmiljö på ­bilar med dubbla lastplan. Tre år senare är bilarna fortfarande i bruk, men stämningen en helt annan.

Marko Juvonen avdelning 17. Foto: John Antonsson

Utbildning ska minska olyckorna

Arbetsmiljö. Konflikten på Tommy Nordberghs åkeri har lett till att Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, Tya, ser över vad de kan göra för att öka medvetenheten om riskerna vid dubbelplansekipage. Syftet är att förhindra tillbud och olyckor.

Snabbkoll
Snabbkoll: Så blir du blåst på lönen

Så blir du blåst på lönen

Dina pengar. Arbetsgivare kan blåsa anställda på lön på många sätt. Här är några exempel att vara vaksam mot. Hämtade från verkligheten.

Högt pris för samhällsbetald trafik

Ingen utväg mot bättre villkor?

Upphandlingar. Fusk med raster, brister på utrustning och jour utan betalning med konstruktionen ”flexbank”. Nilsbuss är ett annat bolag som facket i flera år försökt förmå följa avtal – och uppdraget från regionerna.

Högt pris för samhällsbetald trafik
Bristen på förare som kör färdtjänst och annan upphandlad servicetrafik är stor. Även Ronnie Persson i Värmland funderar på att sluta sedan det blev klart att regionen åter har gett hårt kritiserade Trendtaxi avtal. Foto: Lilly Hallberg

Skandalbolagen vinner viktig servicetrafik

Upphandlingar. De är ökända, har fått avtal hävda och tvingats betala miljonbelopp i vite. Ändå kör flera stora bolag vidare efter att ha vunnit nya upphandlingar av färdtjänst, sjuktransporter och skolskjutsar. Förlorare blir ofta förarna.